Consfătuirea Asociaţiei Aeroporturilor pentru pregătirea în vederea îndeplinirii standardelor Schengen, aflată în desfăşurare miercuri şi joi în Băile Felix, arată că deşi până la intrarea României în Spaţiul Schengen a rămas mai puţin de un an, majoritatea aeroporturilor româneşti nu sunt pregătite să mai opereze zboruri internaţionale după luna martie 2010.

5 din 17

"În toamna acestui an vor fi finalizate lucrările necesare pentru îndeplinirea criteriilor Schengen la cele patru aeroporturi ale Ministerului Transporturilor, Băneasa, Otopeni, Timişoara şi Constanţa. Dintre aeroporturile administrate de Consiliile Judeţene, doar cel din Cluj-Napoca a fost certificat ca aeroport internaţional conform standardelor Schengen, iar până în prezent la comisia de audit din Ministerul Transporturilor au mai depus solicitări de evaluare a pregătirilor făcute în acest sens aeroporturile din Sibiu, unde se doreşte statutul de aeroport internaţional, respectiv din Baia Mare, care se doreşte a funcţiona ca aeroport deschis traficului internaţional", a declarat Florina Protopopescu, expert principal în cadrul Direcţiei Generale de Infrastructură şi Transporturi Aeriene din Ministerul Transporturilor.

Protopopescu a mai precizat că "în acest moment, Ministerul Transporturilor nu are informaţii cu privire la intenţiile conducerilor celorlalte aeroporturi din România privind certificarea lor ca aeroporturi internaţionale sau ca aeroporturi deschise traficului internaţionale deoarece, conform procedurilor, aeroporturile anunţă Ministerul Transporturilor şi solicită audituri doar atunci când consideră că au efectuat toate lucrările care să le permită acordarea acestui statut".

Oradea, deschisă traficului internaţional

Gheorghe Pasc.jpgÎn ce priveşte Aeroportul din Oradea, care în prezent are statut de aeroport internaţional, conducerea acestuia va solicita certificarea ca aeroport deschis traficului internaţional. Diferenţa, a spus pentru BIHOREANUL Gheorghe Pasc (foto), comandantul Aeroportului, este că "în timp ce la un aeroport internaţional există, separate fizic, spaţii distincte pentru pasagerii curselor interne de cele pentru pasagerii curselor externe, la un aeroport deschis traficului internaţional fluxurile sunt departajate în timp, în sensul că zborurile interne trebuie decalate orar de cele externe, astfel încât pasagerii unora să nu se intersecteze, în aceleaşi spaţii, cu pasagerii celorlalte".

Gheorghe Pasc afirmă că, deşi la prima vedere ar fi inferior, şi statutul de aeroport deschis traficului internaţional este la fel de util ca şi cel de aeroport internaţional. "Doar dacă nu vom fi nici aeroport internaţional şi nici deschis traficului internaţional, la Oradea nu vor mai ateriza şi decola, din martie 2011, curse externe".

Comandantul a spus că pentru a evita această situaţie, Aeroportul Oradea a finalizat proiectul de lucrări care vor fi efectuate pentru conformarea la normele Schengen, şi care a fost vizat deja de Ministerul Transporturilor, Autoritatea Aeronautică Civilă, Poliţia de Frontieră, SRI şi celelalte instituţii implicate în auditarea aeroportului.

Încep lucrările

"Săptămâna viitoare vom anunţa licitaţia pentru efectuarea lucrărilor necesare, care costă circa 500.000 de euro, bani asiguraţi de Consiliul Judeţean Bihor şi din veniturile proprii ale Aeroportului Oradea. Estimăm că ele vor fi gata prin 15 noiembrie, pentru ca apoi să depunem la Ministerul Transporturilor solicitarea de certificare şi să o primim înainte de luna martie 2011", a mai declarat Pasc.

Lucrările obligatorii pentru ca Aeroportul Oradea să funcţioneze cu zboruri externe după aderarea la Convenţia Schengen vizează extinderea clădirii aerogării spre pistă şi spre parcare, amenajarea unei săli de tranzit a pasagerilor în zona fostului bufet de la etaj, spre care trebuie asigurat accesul de la pistă pe un trotuar rulant, montarea unor benzi de manevrare a bagajelor, asigurarea unui spaţiu tip "Mama şi copilul", precum şi realizarea de fluxuri separate de cele ale pasagerilor pentru echipajele aeronavelor şi pasagerii VIP.