După Borş şi Sânmartin se pregătesc Biharia şi Sântandrei. OTL vrea să-şi extindă serviciile, cel târziu din anul viitor, în cele mai importante localităţi din Zona Metropolitană Oradea.
"Luăm în calcul înfiinţarea unui abonament cu care deţinătorul să poată călători din Borş până în Sânmartin folosind în oraş orice mijloc de transport în comun", spune directorul OTL, Viorel Mircea Pop.
Condiţia de navetist
În Oradea intră zilnic cam 50.000 de navetişti, majoritatea din comunele limitrofe, asociate în cadrul Agenţiei de Dezvoltare Intracomunitară Zona Metropolitană Oradea. Unii sunt aduşi "de pe sate" cu microbuzele firmelor la care muncesc, alţii vin cu maşinile proprii, pierzând bani şi timp în ambuteiaje, alţii folosesc autobuzele transportatorilor privaţi. Fiecare variantă are dezavantaje: dependenţa de o cursă fixă, criza locurilor de parcare, condiţiile de confort şi preţ.
În aceste condiţii, navetiştii care şi-ar dori un sistem de transport mai simplu, mai comod şi mai ieftin privesc cu speranţă spre societatea orădeană de transport local, OTL. Primarii nu spun "nu", dar şi-ar lua măsuri de precauţie. La începutul anilor 2000, sub conducerea lui Cornel Lupău, OTL a renunţat brusc la cursele în afara oraşului fiindcă nu le putea onora, iar edilii comunali au fost nevoiţi să caute peste noapte operatori privaţi. Şi s-ar feri să repete experienţa...
Legaţi de contracte
Extinderea OTL în comunele limitrofe a devenit, însă, mai fezabilă decât oricând. La nivelul ZMO funcţionează Asociaţia de Dezvoltare Locală Transregio, în care încă din 2014 au intrat - pe lângă Oradea, care deţine 99% din acţiuni - comunele Borş şi Sânmartin, fiecare cu câte 0,01%. Parteneriatul funcţionează şi s-ar putea extinde. "Pe lângă comunele deja partenere, în ADI Transregio ar putea intra anul acesta comuna Biharia, iar de anul viitor Sântandrei sau Ineu", spune directorul OTL, Viorel Mircea Pop (foto).
Biharia ar putea beneficia de serviciile OTL mai repede, întrucât nu are un contract încheiat cu niciun operator de transport şi, ca să fie deservită de OTL, ar fi suficient să intre în Transregio. În schimb, locuitorii din Sântandrei şi Ineu ar trebui să aştepte expirarea licenţelor operatorilor privaţi Teşan şi Intrans, în a doua jumătate a anului viitor. Oamenii, însă, nu mai au răbdare...
Întâi, Biharia!
Consilierul local Eugenia Hirţea spune că locuitorii din Biharia şi-ar dori cât mai repede propriul operator de transport. "Sunt elevi şi muncitori care acum merg în Oradea cu autobuzele celor din Diosig şi Marghita. Plătesc un bilet, apoi în Oradea plătesc alt bilet ca să ajungă la şcoală sau la muncă, şi ies mai scump", spune consiliera, care crede că serviciile de calitate ar atrage clienţi rapid. "Poate că la început ar fi mai puţini călători, dar pe urmă tot mai mulţi vor renunţa la maşini, pentru că nici nu ar mai plăti parcare în oraş", spune Hirţea.
De altfel, consilierii din Biharia au cerut deja reprezentanţilor OTL o discuţie în care aceştia să avanseze un preţ ferm pentru viitoarea cursă. "Aşteptăm să vedem ce face OTL. Nu am întrebat oamenii dacă şi-ar dori altă firmă de transport, pentru că majoritatea au cu ce călători. Cei de la firmele Bihore, Faist şi altele asigură angajaţilor transportul, iar ceilalţi circulă cu autobuzele care trec prin comună", spune primăriţa Nagy Gizela (foto). Aceasta nu exclude însă ca înainte de sfârşitul anului în comună să circule autobuzele OTL. "Totul depinde de tariful pe care ni-l oferă", spune Nagy.
Vor să strângă semnături
Mult mai hotărâţi, locuitorii din Sântandrei vor să ceară oficial Primăriei să adere la ADI Transregio pentru a beneficia de serviciile OTL. Asociaţia Sântandrei Metropolitan Area a depus pe 28 mai o adresă prin care anunţă că va iniţia o strângere de semnături. "Din cei circa 7.000 locuitori, cam 1.000 sunt pensionari, încă 1.000 lucrează în comună, dar tot rămân 5.000 care fac naveta. Aceşti oameni merită condiţii de transport mai bune", spune preşedinta SMA, Carmen Lezeu (foto).
Potrivit iniţiatorilor petiţiei, prin trecerea de la transportul comercial practicat acum de firma Teşan (cu autobuze de mici dimensiuni, la ore fixe şi cu orar redus) la transportul public prestat de OTL (cu autobuze dimensionate după numărul călătorilor şi cu o frecvenţă mai mare a curselor), calitatea transportului local se va îmbunătăţi radical. "Am putea beneficia inclusiv de tarife mai mici. Scopul transportului comercial este profitul, în vreme ce transportul public nu trebuie să facă profit, ci să asigure servicii de calitate", spune Lezeu.
Cu 60 lei mai ieftin!
Locuitorii din Sântandrei sunt cu atât mai hotărâţi să "treacă" la OTL cu cât oferta societăţii orădene e mult mai atractivă decât cea privată. "Directorul general Viorel Pop ne-a prezentat o ofertă de abonament metropolitan la 120 lei pentru Palota - Oradea, cu acces la toate traseele de tramvaie şi autobuze din oraş, 7 zile din 7. Astăzi, firma Teşan cere pe abonament 110 lei, nu acoperă weekend-urile, aşa că dacă vrei să călătoreşti duminica plăteşti un bilet de 4 lei şi frecvenţa este mai redusă", spune preşedinta SMA.
Dacă se ia în considerare că navetiştii din Sântandrei sunt obligaţi să plătească încă 70 lei pentru abonamentul pe liniile OTL din oraş, costurile lor cu transportul se ridică la 180 lei lunar. Cu 60 lei peste tariful metropolitan promis de OTL!
Deocamdată, calculele sunt totuşi estimative, OTL urmând să transmită Primăriei Sântandrei o ofertă oficială în zilele viitoare. "Aşteptăm să ne dea o variantă de cost pe distanţă şi numărul de curse, ca să vedem ce comparăm", spune primarul comunei, Ioan Mărcuş (foto).
Marele avantaj al gestionării serviciului de transport prin ADI Transregio este că, fiind deţinut de administraţiile locale, acesta poate fi subvenţionat din taxele şi impozitele localnicilor. Mai mult, la fel ca în Oradea, administraţia locală ar putea acorda abonamente gratuite pentru pensionari şi subvenţionate în proporţie de 50% pentru copii, şi ar putea impune trasee şi în interiorul comunelor, nu doar la drumul principal.
Pregătiri pentru extindere
Sântandrei şi Biharia sunt doar începutul extinderii OTL în judeţ. "Până acum au fost luate în discuţie localităţile din imediata vecinătate a oraşului, precum Paleu şi Cetariu, dar mai avem exemplul comunei Ineu, aflată la 15 kilometri, unde am putea ajunge după prelungirea actualului drum din Podgoria prin Fughiu şi Husasău de Criş până în Ineu", spune directorul tehnic al OTL, Adrian Revnic. Noul traseu ar putea intra în vigoare de anul viitor, după finalizarea lucrărilor de modernizare a arterei, derulate prin ZMO.
Important e ca până la sfârşitul acestui an OTL să ştie localităţile care îşi doresc intrarea în ADI Transregio şi sunt dispuse să renunţe la operatorii comerciali de anul viitor, aşa încât să-şi poată dimensiona parcul auto ţinând cont de noile rute. Pentru că navetiştii vor câştiga cu adevărat numai dacă OTL va putea oferi servicii mai bune la preţuri mai mici...
DUPĂ CUMPĂRĂTURI
OTL cumpără autobuze
Extinderea ariei de operare a OTL şi creşterea numărului de călători vor însemna, implicit, şi investiţii în noi vehicule. "Transportul public urban trebuie să se modernizeze, aşa cum se modernizează şi sistemul de termoficare, şi cel de alimentare cu apă", spune directorul tehnic al OTL, Adrian Revnic.
În prezent, societatea operează cu 90 de autobuze şi 60 de tramvaie, în perioada următoare intenţionând să cumpere cu fonduri UE încă 7 autobuze noi. "La nevoie, în funcţie de numărul curselor, am putea înfiinţa o flotă nouă achiziţionată şi în leasing", zice acesta.
La fel, pentru creşterea calităţii serviciilor, societatea va lua, tot pe fonduri UE, chiar din vara aceasta, 20 de tramvaie noi în valoare de 177,6 milioane lei. Concomitent, OTL a cumpărat din Germania 20 de tramvaie rulate ce urmează să opereze de luna următoare.