Joia trecută, reprezentanţii orădenilor care s-au mutat în ultimii ani în satele maghiare din apropierea graniţei au participat la o dezbatere publică organizată în sediul Primăriei Biharkeresztes, împreună cu oficiali ungari şi cu reprezentanţi ai regiei orădene de transport în comun.

Ce căuta OTL în Ungaria? În condiţiile în care combustibilii s-au scumpit foarte mult în ultimii ani, iar salariile primite în ţară le-au scăzut la fel de mult, bihorenii de dincolo de Borş au solicitat regiei să înfiinţeze curse regulate de autobuz care să le faciliteze accesul la locurile de muncă, pentru ei, şi la şcoală, pentru copiii lor. Cu succes, spune managerul Csuzi Istvan, întrucât cererea le va fi satisfăcută chiar în această toamnă.

Dezbatere în deplasare

Primăria Biharkeresztes a găzduit săptămâna trecută primul "for civic" destinat cetăţenilor români care locuiesc în zonă, desfăşurat bilingv, în limbile română şi maghiară.

"Numai în Biharkeresztes şi Artand domiciliază oficial 471, respectiv 192 cetăţeni români, cu toţii veniţi din Oradea. Mai sunt câteva sute în alte localităţi din stânga şi din dreapta şoselei spre Debreţin, prin Puspokladany, Bedo, Mezopeterd...", spune Cristian Abrudan. De trei ani, bărbatul locuieşte în Artand împreună cu soţia şi fiul său, iar toţi vecinii sunt şi ei orădeni. "Am cumpărat case aici fiindcă sunt de patru-cinci ori mai ieftine ca la noi, dar toţi lucrăm în Oradea şi ne considerăm români", explică el.

Problema e, însă, transportul zilnic. "Când nu lucrez în aceeaşi tură cu soţia, o duc în zori la serviciu, apoi mă întorc să-l iau pe copil şi să-l duc la şcoală pe ora 8. La 12 sau la 13 îl iau din nou acasă, apoi merg eu la muncă, iar nevasta trebuie să aştepte până seara, când termin, pe la rude sau prieteni, ca să ne întoarcem împreună", povesteşte Cristi. Concluzia e limpede: pe lângă combustibili, familiile care au o singură maşină şi copii de şcoală cheltuie şi foarte mult timp.

OTL la "export"

01 Csuzi Istvan.jpgÎn asemenea situaţie, orădenii din satele maghiare au cerut ajutorul OTL, iar managerul regiei, Csuzi Istvan (foto), consideră că problema poate să le fie rezolvată.

"Încă de anul trecut se discuta despre integrarea transportului în comun pe relaţia Oradea-Debreţin, iar OTL şi conducerea Zonei Metropolitane Oradea au depus un proiect transfrontalier în cadrul Programului Ro-Hu, în valoare de circa 200.000 de euro, pentru realizarea unui studiu de trafic. Înainte de asta, Primăria Biharkeresztes a tatonat terenul cu societatea Hajdu Volan, dar aceasta nu a fost interesată", spune managerul OTL.

Cum, însă, viaţa bate birocraţia, conducerea regiei orădene a decis să ocupe culoarul liber, trecând la fapte chiar înainte de aprobarea proiectului, preconizată pentru această toamnă. "Am calculat că la un grad de încărcare a autobuzelor de 30% şi la un preţ al biletului de 5 lei pentru o călătorie, cursele regulate între Oradea şi Biharkeresztes pot fi viabile din punctul de vedere al economicităţii", afirmă Csuzi.

Ca atare, din septembrie, între Oradea şi Biharkeresztes va circula un autobuz al OTL de trei ori pe zi, urmând ca ulterior, dacă se dovedeşte util, numărul curselor să fie suplimentat la cinci pe zi.

Două ţări în opt staţii

La întocmirea graficului de circulaţie, OTL a ţinut cont de orele la care trebuie să facă deplasările majoritatea orădenilor de dincolo de Borş.

Potrivit spuselor lui Csuzi, prima cursă va porni din Oradea la 5.30 (ora României) pentru a aduce la 6.30 călătorii de la Biharkeresztes, urmând ca sosirea la Oradea să fie pe 7.30. A doua cursă va porni din Oradea la ora 16.00, iar o a treia la 21.00.

În ce priveşte traseul, acesta va avea capete de linie la autogara din Biharkeresztes, aflată în curs de amenajare lângă gara feroviară, iar în Oradea fie viitoarea autogară din Nufărul, fie actuala autogară din Velenţa, şi va avea opt staţii intermediare: două în Biharkeresztes, alte două în Artand, una în Borş, una în Sântion (lângă terenul de fotbal) şi una la intrarea în Oradea, pe bulevardul Dacia, în zona blocurilor în zigzag.


"Pe lângă orădeni, din zona Biharkeresztes vom avea şi pasageri unguri, cărora le e mai uşor să vină la oraş în Oradea decât la Debreţin. O categorie clară de clienţi vor fi producătorii de legume, care pot veni la noi şi care au preţuri mai mici decât agricultorii noştri"

Csuzi Istvan, managerul OTL