Amânată cu anii, liberalizarea pieţei de energie electrică a căzut ca trăsnetul. Consumatorul s-a trezit brusc năpădit de termeni precum "serviciu universal", "furnizor de ultimă instanţă", "preţ diferenţiat", abonament "Stabil 30" sau "Mobil" şi altele.

BIHOREANUL face lumină în hăţişul jargonului tehnic în spatele căruia se ascund trei adevăruri: preţurile impuse de stat nu mai există de la 1 ianuarie 2021, pentru a plăti mai puţin trebuie să alegeţi o ofertă în funcţie de consum şi, în fine, nu rămâne nimeni fără curent dacă nu alege o ofertă!

Liberalizare cu bâlbe

Liberalizarea pieţei energiei electrice şi gazelor a fost impusă de UE statelor membre încă de la începutul anilor 2000. În România, primii paşi spre o piaţă concurenţială au fost făcuţi abia în 2007, când monopolul Electrica a fost spart prin separarea activităţii de distribuţie de cea de furnizare, iar mugurii unei concurenţe reale au apărut abia în 2017, când, pe lângă furnizorii desprinşi din Electrica pe regiuni geografice (precum Electrica Furnizare, CEZ sau Enel), pe piaţă au pătruns peste 50 de noi operatori, ca Digi Energy (grupul RCS&RDS), E.On Energie (grupul E.ON Gaz) şi alţii.

La sfârşitul anului trecut, Electrica, principalul furnizor din Bihor, deţinea 51% din piaţa naţională, urmat la mare distanţă de Enel (21%), CEZ (12%) şi E.On (16%). Cei patru furnizori deserveau peste 80% din cei 8,4 milioane de clienţi casnici, dintre care aproape 6 milioane cu contracte vechi, la preţuri stabilite de stat, care acum sunt desfiinţate.

În "serviciul universal"

Începând din 1 ianuarie 2021, preţul curentului nu mai e stabilit de Agenţia Naţională de Reglementare în Energie (ANRE).

Clienţii casnici, care folosesc energia electrică pentru consumul propriu în baza unor contracte moştenite din perioada monopolului Electrica, au fost mutaţi în portofoliul unuia dintre cei 6 furnizori aşa-numiţi de ultimă instanţă, desemnaţi de ANRE pe regiuni, în Bihor acesta fiind Electrica Furnizare.

Potrivit Legii 123/2012, consumatorii beneficiază automat de serviciul universal, astfel numit pentru că le garantează accesul la energie la preţuri "rezonabile, transparente, uşor comparabile şi nediscriminatorii" câtă vreme îşi plătesc facturile.

De acest drept beneficiază inclusiv firmele care au sub 50 de salariaţi şi o valoare a activelor sub 10 milioane euro şi care nu au optat până acum pentru un furnizor din piaţa concurenţială.

Eduard Florea, directorul economic al Primăriei OradeaMarile companii, inclusiv Primăria Oradea, au trecut de mult în piaţa concurenţială pentru a obţine de la furnizori contracte şi preţuri cât mai avantajoase. "Primăria, care nu îşi putea negocia contractele direct, aşa cum fac firmele, a început să cumpere energie electrică de pe Bursa de Mărfuri încă din 2015", spune directorul economic Eduard Florea (foto). Pentru a obţine un preţ cât mai bun, municipalitatea licitează anual, la pachet, atât pentru iluminatul public, cât şi pentru şcoli, spitale şi o parte din societăţile subordonate.

Liberalizare cu scumpire

De anul acesta, clienţii casnici încă nehotărâţi au fost transformaţi în "abonaţi" ai serviciului universal la preţuri stabilite de ANRE pentru fiecare furnizor în parte, în baza unei formule care cuprinde preţul energiei electrice din luna precedentă, profitul companiei, taxe, accize şi altele.

Electrica Furnizare le-a trimis clienţilor o informare cu privire la tarifele serviciului universal şi produsele din oferta concurenţială care au, toate, preţuri mai mari. Spre comparaţie, la un consum lunar de 160 kWh, nivelul mediu pentru o familie, consumatorul care anul trecut plătea 106 lei în piaţa reglementată va datora 118,62 lei în serviciul universal, cu 10% în plus. "Acesta e preţul pieţei. Vechile tarife reglementate nu mai există", explică una dintre operatoarele Electrica.

Prin urmare, consumatorii pot alege oferta care li se potriveşte. Spre exemplu, Electrica oferă abonamente de tip "Stabil" pentru clienţii care consumă sub 150 kWh şi "Mobil" celor cu consumuri de peste 200 kWh. La acesta din urmă, preţul pe kWh este cu câţiva bani mai mic, dar clientul plăteşte şi un abonament de 0,26 lei pe zi. Furnizorul mai oferă produsul "Împreună" pentru cei care vor să beneficieze inclusiv de gaz, şi "3 în 1" celor dispuşi să plătească în plus pentru intervenţii la avarii pe reţelele din casă, plus o asigurare a bunurilor.

Universal, stabil, mobil...

Pentru o opţiune în cunoştinţă de cauză, BIHOREANUL vă prezintă un calcul al facturii la un consum de 100 kWh, în funcţie de fiecare abonament, cu includerea tuturor taxelor, inclusiv TVA. Trebuie menţionat, de asemenea, că Electrica, la fel ca toţi furnizorii, percepe tarife mai mari dacă clientul optează pentru factură tipărită, trimisă prin Poştă, în locul celei electronice, online.

Astfel, dacă pentru 100 kWh în serviciul universal clienţii datorează 75,10 lei facturaţi pe hârtie, în cazul facturii electronice preţul devine 74,14 lei.

În cazul abonamentului Stabil 30, cu plata la 30 de zile, preţul de 74,54 lei pe factura tipărită coboară la 73,55 lei pe cea electronică.

Preţurile pentru 100 kWh din abonamentul Mobil sunt ceva mai mici, de 72,8 lei la factura tipărită şi 71,5 lei la cea digitată, dar clienţii plătesc şi un abonament lunar de 9,30 lei. Acesta este mai convenabil pentru cei care se încălzesc pe curent şi consumă lunar peste 200 mWh, tariful mai mic pe kWh compensând costul abonamentului.

"Nu merită efortul!"

În ciuda reclamei, pentru gospodăriile cu un consum mediu, schimbarea serviciului universal în abonamentul "Stabil", cel mai convenabil, nu înseamnă niciun avantaj.

Pentru comparaţie, la un consum lunar de 160 kWh clientul care plăteşte 118,62 lei în serviciul universal va plăti 118,50 lei, dacă primeşte factura tipărită în abonamentul "Stabil" şi cu 90 de bani mai puţin dacă o primeşte pe email.

"La consumuri de circa 150 kWh nu se vede nicio diferenţă. Nu merită efortul să stai la cozi ca să schimbi abonamentul pentru un leu sau doi cât câştigi în plus", recunoaşte o angajată de la Electrica.

Plăteşti mai mult, dar într-un singur loc

De altfel, liberalizarea pieţei nu înseamnă neapărat preţuri mai mici pentru consumator. Lansată pe piaţa energiei în 2017, compania Digi Energy şi-a atras clienţii deja existenţi pe segmentele de televiziune prin cablu, internet şi telefonie mobilă, promiţând atunci reducerea cu până la 20% a facturii de curent.

Acum, 15.000 din cele 75.000 de locuinţe din Oradea consumă curent de la Digi, fără să se mai laude, însă, cu tarife mai mici. Preţul practicat de companie pentru un consum de 100 kWh este de 77,76 lei, peste cel din abonamentele Electrica.

Explicaţia e simplă. "Piaţa avantajează marii jucători, care licitează pachete mari de energie de la Nuclearelectrica şi de la alţi mari producători, pentru ca apoi să le revândă. Cei care cumpără de pe bursă pachete mici, pentru consumatorii casnici, nu pot scoate astfel de tarife", explică un angajat al companiei.

Chiar şi aşa, Digi Energy şi-a securizat segmentul de piaţă oferind clienţilor posibilitatea să-şi plătească într-un singur loc facturile de internet, telefonie, televiziune şi curent. În plus, Digi are 12 casierii în Oradea, la care plătesc mai ales clienţii vârstnici, spre deosebire de Electrica, care în locul vechilor casierii a mai ţinut doar 3 puncte de informare unde clienţii trebuie să plătească facturile la aparate electronice, şi de ceilalţi furnizori de pe piaţa concurenţială, care îşi derulează relaţiile cu clienţii exclusiv online.

Amânat pe 30 iunie!

Având în vedere haosul ocazionat de liberalizarea pieţei, fără o campanie de informare publică prealabilă, cu consumatori casnici care au luat cu asalt casieriile Electrica pentru a afla ce să facă, săptămâna trecută ANRE a prelungit termenul limită pentru încheierea noilor contracte din 31 martie până pe 30 iunie.

În acest interval, furnizorii de ultimă instanţă, cum este Electrica, sunt obligaţi să anexeze la facturile trimise clienţilor din serviciul universal, pentru comparaţie, un formular cu propria ofertă concurenţială, fără abonament şi una alternativă.

Consumatorul va putea completa formularul cu oferta preferată şi apoi să-l expedieze furnizorului cu titlul de acord de contractare. Noul contract va intra în vigoare în 5 zile după înregistrare, iar clientul va primi luna următoare o copie a acestuia în acelaşi plic cu factura. Desigur, dacă nu decide, totuşi, să aleagă altă ofertă concurenţială de pe piaţă...


ALEGEŢI-VĂ FURNIZORUL!
13 oferte pentru fiecare casă

ANRE a pus în funcţiune pe site-ul propriu un motor de comparare a ofertelor furnizorilor, fie şi orientativ. Spre exemplu, un consumator casnic din Bihor cu un consum lunar de 160 kWh, care aplică pentru o ofertă cu plata lunară, citirea contorului la 6 luni, preţ nediferenţiat pe interval orar şi fix de-a lungul contractului încheiat pe un an, avea de ales vinerea trecută între 13 oferte, la preţuri pornind de la 0,64 lei pe kWh până 1,1 lei pe kWh cu toate taxele incluse.

Pentru a face cea mai bună alegere, consumatorul poate viziona ofertele detaliate de pe site-ul fiecărui furnizor, dar trebuie să fie atent la termenii contractuali referitori la eventuale taxe suplimentare, termene de plată restrânse, penalităţi de întârziere mai mari şi altele.

Odată aleasă oferta concurenţială, clientul poate cere furnizorului încheierea contractului online, relaţia contractuală şi plata facturilor urmând să se desfăşoare la fel.

Schimbarea furnizorului nu implică schimbarea contorului care măsoară consumul, acesta fiind proprietatea distribuitorului, care în Bihor este Electrica Distribuţie.

De altfel, în cazul unei avarii, consumatorul poate apela direct distribuitorul, care trebuie să întreţină reţeaua la un tarif inclus în preţul energiei electrice, fără a mai fi nevoit să contacteze furnizorul.