Boală lungă, moarte sigură! După trei termene nerespectate pentru finalizarea parcării subterane de pe malul Crişului, fixate succesiv pentru august 2016, decembrie 2017 şi decembrie 2018, primarul Ilie Bolojan s-a dat bătut.

Lucrările au fost oprite, lucrarea a fost reproiectată la un preţ cu 50% mai mare, iar Primăria va rezilia contractul cu constructorul. "Am decis sistarea lucrărilor, aprobarea noii valori de către cei doi parteneri, municipalitatea şi RCS&RDS, şi scoaterea la licitaţie a restului de lucrări astfel încât anul viitor, cu întârzierea pe care o înregistrăm, parcarea să fie dată în funcţiune", a anunţat edilul.

Lucrare pentru doi

Privind retrospectiv, era previzibil că lucrurile vor merge prost. Investiţie de 24,1 milioane lei, construcţia singurei parcări subterane din ţară situate sub nivelul unui râu - dispusă pe trei niveluri şi cu 455 locuri - urma să fie finanţată de asocierea dintre Administraţia Domeniului Public, ca reprezentant al oraşului, şi compania RCS&RDS, proprietara a 30% din terenul viitoarei parcări.

arhitectul clujean Macalik ArnoldAvând prea mulţi "naşi", lucrarea s-a blocat însă repede. Pe de o parte, patronul RCS&RDS, Zoltan Teszari, a ţinut morţiş ca parcarea să fie proiectată de arhitectul clujean Macalik Arnold, cel care a gândit reabilitarea Palatului Vulturul Negru, unde funcţionează firmele magnatului. "Milionarul fără chip" şi-a asumat costurile proiectării, punând toate documentele gratuit la dispoziţia municipalităţii.

De cealaltă parte, după două licitaţii anulate din lipsă de "meşteri", ADP a atribuit executarea asocierii formate din firmele Construcţii Bihor (care a construit şi parcările supraetajate lângă Palatul de Justiţie şi Piaţa Rogerius) şi Terratest Geotehnic (specializată în fundaţii speciale).

Greu de decis

Proiectantul şi executanţii au intrat repede în conflict. Constructorii i-au reproşat arhitectului Macalik lacunele proiectului şi faptul că, desfăşurându-şi activitatea în Cluj, lipseşte de pe şantier cu săptămânile, lăsându-i fără soluţii pentru problemele apărute în timpul lucrărilor.

La rându-i, clujeanul nu doar că i-a reclamat pe constructori angajatorului pentru că au realizat deficitar cuva din beton pe care urma să stea parcarea, aşa încât prezintă infiltraţii de apă, ci i-a şi recomandat să plătească doar cantităţile de materiale din proiect, chiar dacă pereţii mulaţi, săpaţi în pământ, au înghiţit mai mult material, ca urmare a surpărilor din subsol.

directorul Administrației Domeniului Public, Liviu AndricaCum divergenţele au escaladat, în 2016 ADP a cerut asociatului RCS&RDS să rezilieze contractul cu Macalik. "ADP a mai ridicat în Oradea două parcări cu acelaşi constructor şi n-a existat nicio problemă. Cum s-a schimbat doar proiectantul, e clar unde-i problema", a argumentat directorul ADP, Liviu Andrica (foto).

Decizia a fost amânată până în iulie 2017, când viceprimarul Florin Birta a reuşit să îl convingă pe arhitectul orădean Paul Szasz, cu biroul în strada Episcop Mihai Pavel, imediat lângă şantier, să preia proiectul colegului clujean. Fost membru în echipa care a proiectat Ştrandul Venus din Băile 1 Mai, mai multe bazine din Băile Felix şi construcţii industriale protejate împotriva infiltraţiilor de apă, Szasz a acceptat abia la a treia întâlnire, doar cu condiţia să aibă drepturi depline asupra lucrării!

Se inundă!

Pentru a-şi menaja reciproc orgoliile, reprezentanţii municipalităţii şi ai RCS&RDS au ascuns disputele de ochii publicului. Oficial, lucrarea a întârziat pentru identificarea unei soluţii tehnice de "evitare a infiltraţiilor", în condiţiile în care structura deja turnată "lăcrima". BIHOREANUL a aflat că, în realitate, după numai câteva luni de şantier au urmat doi ani de certuri. Executanţii şi-au pasat reciproc responsabilitatea, RCS&RDS comandând nu mai puţin de 4 expertize succesive unor specialişti independenţi din Bucureşti şi Cluj. Fiecare a scos la iveală noi nereguli. Problema principală este că pereţii construcţiei lasă să se infiltreze cam 1,2 metri cubi de apă pe oră, de 10 ori peste limita admisă! La un volum al parcării de 31.810 metri cubi, asta însemna că în 3 ani s-ar fi inundat integral!

Constructorul a reproşat proiectantului soluţia de hidroizolare aleasă, iar arhitectul clujean i-a imputat că deşi materialul hidroizolant trebuia turnat rapid şi pe vreme uscată, a lălăit manopera de-a lungul a două săptămâni ploioase.

primarul Oradiei, Ilie Bolojan"Au fost tot felul de discuţii legate despre cine este responsabil. Fiind doi decidenţi, nu unul, nu au fost atât de uşor de armonizat toate punctele de vedere", spune împăciuitor primarul Ilie Bolojan (foto). Cum proiectul a făcut refăcut pe cheltuiala RCS&RDS iar constructorul şi-a luat banii doar pe lucrările efectuate, edilul lasă să se înţeleagă că oraşul nu are cheltuieli de recuperat...

Parcare cu pompare

Adevărul e că lucrarea este dificilă. Hotărât să diminueze costurile, Macalik a folosit o soluţie testată în Budapesta. Pentru a reduce presiunea exercitată asupra construcţiei şi a diminua grosimea zidurilor, aşa încât să facă economii de material, arhitectul clujean a proiectat o cuvă din beton în interiorul căreia urma să fie constuit, la o distanţă de circa 5 centimetri, un cub independent care să adăpostească parcarea. Infiltraţiile de apă din rostul astfel creat, estimate la maximum 0,01 metri cubi pe oră, urmau să fie evacuate prin pompare.

Economiile cu materialul aveau, însă, riscuri pe măsură. În cazul unui aport mult mai mare de apă, pe fondul unor ploi abundente sau al unor fisuri, dacă pomparea s-ar fi oprit mai mult de 10 ore presiunea acumulată în rosturi ar fi putut strivi pereţii, iar construcţia ar fi trebuit inundată până la remedierea avariei.

Cum expertizele succesive au demonstrat infiltraţii mult mai mari, nu doar prin pereţi ci şi prin fundaţie, lucrarea a fost abandonată şi reproiectată integral de orădeanul Szasz Paul. Noul arhitect a cerut întărirea pereţilor, fundaţiei şi planşeelor, precum şi hidroizolarea cuvei cu soluţii mai performante, dar acest lucru va majora costurile de la cele 26,7 milioane lei estimate în 2014 la o valoare prognozată acum la 40 milioane lei. Dacă la această sumă se adaugă şi contravaloarea lucrărilor deja executate, de 3,1 milioane lei, preţul final al construcţiei poate urca la 43,2 milioane lei.

Interveniţi urgent!

Paul Szasz, arhitect din OradeaContactat de BIHOREANUL, Paul Szasz (foto) spune că parcarea poate fi încă făcută. "Am întărit "coaja" parcării şi am folosit două sisteme de drenaj: primul la nivelul fundaţiei, astfel încât dacă apar probleme să putem goli apa pentru lucrări de reparaţii, iar al doilea la jumătate din înălţimea clădirii, ca un preaplin cu evacuare directă în Criş", spune Szasz.

Odată adoptată soluţia, specialistul spune că lucrările trebuie reluate în cel mai scurt timp. "Vibraţiile provocate de tramvaiele care trec pe stradă ridică în această fază probleme de siguranţă. Garniturile au primit ordin să circule mai încet, dar pot apărea surpări", explică el.

În plus, abandonată de doi ani, lucrarea se deteriorează accelerat. Constructorul a fixat pereţii mulaţi prin mai multe ancore de fier trase pe sub şosea. Menite să ţină zidul până la construirea parcării, care s-ar stabiliza sub propria greutate, ancorele stau sub presiune de peste doi ani şi pot ceda. Numărătoarea inversă este cu atât mai strânsă cu cât garanţia acordată de constructor sistemelor de fixare a expirat în februarie şi nimeni nu îşi asumă prelungirea ei.

Presată de timp, municipalitatea este obligată să atribuie licitaţia cât mai repede, aşa încât lucrările să fie reluate în cel mai scurt timp posibil. Poate a doua oară va fi cu noroc...


A TREIA AMÂNARE
Nou termen pentru 2019

Construcţie unică în România, întinsă 4.956 metri pătraţi, parcarea subterană din strada Independenţei urma să aibă, potrivit primului proiect, 455 locuri. Prin "îngroşarea" pereţilor şi planşeelor aşa încât să reziste presiunii, vor fi cu 10 mai puţine.

Ele vor fi împărţite între municipalitatea orădeană şi RCS&RDS abia după stabilirea costurilor finale. Dacă iniţial investitorul privat urma să preia în proprietate 30% din clădire, proporţional cu investiţia făcută, în final participarea privată se va diminua, compania nefiind dispusă să-şi mărească participaţia estimată în 2012 la 7,3 milioane lei.

Potrivit primarului Ilie Bolojan, lucrările ar urma să fie atribuite în circa trei luni. "Vom pierde lunile de vară, când s-ar putea lucra, dar sperăm că în toamnă le vom relua în forţă şi anul viitor construcţia să fie finalizată", spune edilul.

Dotată cu instalaţii moderne, noua parcare ar putea fi prevăzută, în funcţie de costuri, inclusiv cu patru staţii pentru încărcarea maşinilor electrice. În schimb, pentru siguranţă, proprietarul va interzice accesul maşinilor care funcţionează pe bază de GPL.