La ore de vârf, şansele să găseşti un loc liber pentru maşină în centrul Oradiei sunt mai mici decât să cadă peste ea un meteorit. "Dacă vrei să parchezi legal, te învârţi pe străduţe până ameţeşti", se plâng şoferii orădeni.

Primăria a desfiinţat în ultimele luni peste 200 de locuri de parcare, numai din zona Primăriei, în condiţiile în care parkingul subteran din strada Independenţei este încă la stadiul de... groapă.

Dispar parcări!

Matematica nu minte. În Oradea, 79.000 de maşini îşi dispută 22.000 de locuri de parcare. Şi statistica nu arată tot. Paradoxal, investiţiile făcute de Primărie reduc, în loc să crească, numărul parcărilor, iar explicaţia e simplă. "Dacă înainte încăpeau 100 de maşini, pentru că vecinii parcau sucit şi înghesuit, numai să încapă, după marcarea locurilor, pe exact acelaşi amplasament abia au loc 80 de maşini", povesteşte un funcţionar al Primăriei.

Situaţia este şi mai gravă în zona centrală, de unde numai în ultimul an au dispărut 350 de parcări ca urmare a lucrărilor de modernizare, fie că este vorba de strada Republicii lângă fosta Policlinică, Parcul Traian la Şcoala Oltea Doamna, sau zona Primăriei.

De asemenea, pietonalizarea Pieţei Unirii a anulat din start 200 de parcări. Astfel, au fost desfiinţate cele din strada Independenţei pentru a face loc parkingului subteran, au dispărut cele din şosea ca urmare a strămutării spre clădiri a liniei de tramvai, pietonalul s-a extins peste fostele parcări din faţa Palatului Vulturul Negru şi a Bisericii cu Lună, iar şoseaua a venit mai aproape de trotuar, anulând şi locurile amenajate în aval de podul Sfântul Ladislau.

Dacă mai luăm în calcul lucrările la reţelele de termoficare, derulate pe străzile Tudor Vladimirescu şi Mihai Viteazul, numărul de parcări rămas la dispoziţia şoferilor se reduce considerabil, fără ca municipalitatea să pună nimic în loc! De altfel, edilii n-au făcut un secret din faptul că vor să scoată, cât de mult, maşinile din zona centrală.

Pe fundul gropii

Începută cu stângul, după două licitaţii reluate din cauza unor scăpări din proiect, şi atribuită în iulie 2014 asocierii firmelor Construcţii Bihor şi Terratest Geotehnic, construcţia parcării din strada Independenţei, în valoare de 24,1 milioane lei, trebuia finalizată încă din luna august. În ciuda acestui fapt, în locul parkingului cu 455 de locuri dispus pe trei niveluri, astăzi există doar o groapă adâncă până sub nivelul Crişului.

Liviu Andrica, şeful ADP OradeaFinanţată de asocierea formată din Administraţia Domeniului Public, ca reprezentant al municipalităţii, şi compania RCS&RDS, în calitate de proprietar a 30,2% din terenul alocat, investiţia va mai da peste cap circulaţia din zona centrală încă un an. "Săptămâna aceasta am trimis documentele la Bucureşti pentru ca firma RCS&RDS să îşi dea şi ea acordul pentru prelungirea contractului de lucrări până la 1 decembrie 2017", spune directorul ADP, Liviu Andrica (foto). Adică, cu o întârziere record de 15 luni faţă de termenul prevăzut!

Blocaţi în proiect

Arnold Makalik, arhitect OradeaLucrările au fost îngreunate de la bun început de dubla comandă a proiectului în care RCS&RDS a venit cu arhitectul clujean Macalik Arnold (foto), protejatul milionarului Zoltan Teszari, iar ADP a selectat ca executant Construcţii Bihor, firma senatorului liberal Gavrilă Ghilea. Recomandaţi de un portofoliu de lucrări de referinţă - Macalik fiind cel care a reabilitat Palatul Vulturul Negru, iar Construcţii Bihor cea care a ridicat parcarea supraterană din spatele Palatului de Justiţie -, cei doi angajaţi s-au sabotat reciproc, în condiţiile în care, oricum, ambiţia municipalităţii de a construi o parcare la 12 metri sub nivelul Crişului le-a dat destule bătăi de cap.

Întâi lucrările au fost întârziate de necesitatea strămutării amplasamentului cu câţiva metri pentru ca săpăturile în mal să nu antreneze la vale Sinagoga Neologă din vecinătate. Apoi au apărut divergenţe între constructor, care susţinea că a turnat mai mult beton pentru execuţia pereţilor mulaţi, acesta scurgângu-se prin crăpături, şi proiectant, care a sfătuit RCS&RDS să accepte la plată doar cantităţile din contract. Iar în final, după turnarea pereţilor laterali, părţile şi-au pasat reciproc responsabilitatea infiltraţiilor de apă venite din subsolul străzii Independenţei prin îmbinările zidurilor de beton.

Conferinţa de pace

Nelu Dumea, directotul regional al RCS&RDSDupă o vară pierdută, viceprimarul Florin Birta i-a băgat luna trecută în şedinţă pe reprezentanţii ADP, RCS&RDS, proiectantului şi constructorului. Evident, părerile au fost împărţite. "Constructorul a pornit cu hotărâre, dar nu avea experienţa şi capacitatea de a lucra la 12 metri sub apă. Firma s-a lovit de probleme neprevăzute, au mai fost şi nişte condiţii de execuţie nu foarte bine detaliate de proiectant, şi s-a încurcat", povesteşte Nelu Dumea (foto), directorul regional al RCS&RDS.

Discuţiile au fost complicate şi de faptul că, nefamiliarizat cu birocraţia din sistemul public, proiectantul a propus modificări care nu se pot face "din mers", ci cu proceduri şi cheltuieli suplimentare. După discuţii prelungite, directorul Liviu Andrica s-a implicat de o manieră categorică: "ADP a construit cu aceeaşi firmă parcarea supraterană din spatele Palatului de Justiţie, parcarea din faţa Pieţei Rogerius, şi n-au fost probleme. Nu acuz pe nimeni, dar singura diferenţă e că la a treia parcare avem alt proiectant". Ieşirea şefului ADP, care a ameninţat cu ruperea contractului, a determinat părţile să caute soluţii de împăcare, ca să nu piardă lucrarea.

Parcarea cu ţevi

Totuşi, săptămâna trecută şantierul era tot pustiu. Din viitoarea parcare subterană există doar groapa, trei pereţi mulaţi şi câţiva piloni. "S-a refăcut hidroizolaţia astfel încât nu mai există infliltraţii, dar trebuie să găsim o soluţie pentru stabilizarea zidului dinspre Sinagoga Neologă, ca să nu se surpe peste constructori", arată viceprimarul Florin Birta.

Întrucât nu pot ancora peretele cu şuruburi gigant, ca în cazul buloanelor montate pe porţiunea dinspre strada Independenţei, pentru că ar pune în pericol biserica evreiască, executanţii au venit cu altă soluţie. "Vom construi un schelet metalic din conductele de termoficare dezafectate, pentru a susţine viitorul perete până se evacuează pământul din groapă", explică viceprimarul. Pentru că nu au fost cuprinse în proiectul iniţial, lucrările de întărire vor fi scoase la licitaţie în cursul acestei luni. La fel, se va licita separat hidroizolarea pardoselei şi achiziţia unui beton special, gata hidroizolat, pentru construcţia efectivă a parcării. Costurile suplimentare? Încă 10% din valoarea lucrării.

Noua achiziţie presupune proceduri birocratice de publicitate, selecţie a ofertelor şi soluţionare a contestaţiilor care se pot prelungi cu lunile. Iar asta în timp ce orădenii se învârt disperaţi prin centru, căutând un loc de parcare, fără a primi din partea autorităţilor decât amenzi, promisiuni şi sfaturi... să se descurce singuri.


PLANURI DE VIITOR
Parcare pentru doi

Parcarea din strada Independenţei este construită prin credit furnizor, în sensul că executantul Construcţii Bihor îşi asumă investiţia şi îşi recuperează banii după finalizarea lucrării, în rate pe trei ani. Construcţia va avea două căi de acces spre Piaţa Independenţei şi statuia Mihai Eminescu. Conform înţelegerii făcute de municipalitate cu firma RCS&RDS, aceasta va primi 121 de locuri din cele 455 proiectate. Firma îşi va păstra 60 de locuri, pe care şi le-a ales în apropierea intrării, celelalte urmând să fie puse la dispoziţia municipalităţii pentru a fi închiriate. Anual, asociaţii îşi vor împărţi profitul proporţional cu aportul adus investiţiei. După finalizarea parcării subterane, municipalitatea intenţionează să amenajeze deasupra o piaţă publică cu un amfiteatru care va avea vedere la Crişul Repede, iar malul râului va fi amenajat ca zonă de promenadă.