Parcările din Oradea intră în online. Până săptămâna trecută a fost legată la reţea parcarea din strada Independenţei, peste vară vor fi racordate cele din curtea Primăriei şi strada Braşovului, iar din toamnă parkingul de la fostul stadion Voinţa.

"Sistemul integrat ne va ajuta să oferim o calitate mai bună a serviciilor. Orice problemă apare, fie că automatul de încasare se blochează ori că nu se ridică bariera, o rezolvi în timp real din dispecerat", spune primarul Florin Birta.

Parcări de milioane

Studiile arată că în 95% din timp o maşină, de fapt, staţionează. Indiferent că e parcată la domiciliu sau în oraş, ocupă un loc pentru care proprietarul plăteşte. Odată cu creşterea parcului auto, veniturile din parcări ale municipalităţii au urcat de la 9,9 milioane lei în 2016 la 19,3 milioane lei în 2019. Prima scădere a fost anul trecut, la 17,4 milioane lei, pe fondul restricţiilor impuse de pandemie, de la închiderea şcolilor la introducerea muncii de la domiciliu.

Trendul se menţine şi în 2021. "Dacă înainte aveam şi 400 abonamente pe lună în parcările supraetajate, acum abia avem 150. La fel au scăzut şi încasările din tichete", spune un angajat al Primăriei. Prăbuşirea veniturilor a sistat planurile fostului edil-şef Ilie Bolojan de a externaliza administrarea parcărilor unei firme de profil şi i-a dat succesorului ocazia să dezvolte sistemul în vederea revenirii post-pandemie.

Comanda la Primărie

Florin Birta, primar OradeaBIHOREANUL a aflat că, înainte de sfârşitul anului, parcările supraetajate din străzile Independenţei, Braşovului, Simion Bărnuţiu şi cea din curtea Primăriei, totalizând 1.200 locuri, vor fi conectate online la un sistem integrat de monitorizare. Potrivit primarului Florin Birta (foto), sistemul, gestionat printr-un dispecerat amenajat în Primărie, va scuti şoferii de nervi şi timp pierdut în cazul unor situaţii neprevăzute.

"Acum, dacă ai abonament în parcarea din Independenţei, se poate întâmpla să nu se ridice bariera pentru că sistemul nu reuşeşte să citească numărul de înmatriculare. Până mergi la portar, până verifică, până deschide, durează... Pe viitor, totul va fi supravegheat online. Suni la interfon, dispecerul vede problema, deschide şi pleci", spune Birta. Altfel spus, bătaia de cap se mută de la şofer la cei care încasează banii pe parcare.

Echipă de intervenţie

Pentru început, Direcţia Patrimoniu Imobiliar a investit circa 30.000 lei într-un server cu un soft dedicat la care este deja legată parcarea din strada Independenţei. Primăria urmează să achiziţioneze 6 monitoare pe care vor fi urmărite toate parcările, după modelul dispeceratului amenajat pentru Poliţia Municipiului.

 Lucian Popa, șeful Direcției Patrimoniu Primăria Oradea"Sistemul va gestiona terminalele de intrare şi ieşire cu barieră şi sistemul de recunoaştere a numerelor de înmatriculare, camerele de supraveghere, automatele de plată, videointerfoanele la care şoferii vor putea reclama orice problemă, pentru a fi rezolvată în timp real. Absolut tot", spune directorul Lucian Popa (foto).

"Dacă automatul se umple cu bani sau se blochează cu o bancnotă, transmite informaţia automat dispeceratului, iar o echipă tehnică poate ajunge în 10 minute la oricare dintre parcări", zice directorul. Dispeceratul şi echipa tehnică vor lucra non-stop, chiar dacă la fiecare parcare va rămâne în continuare un angajat cu atribuţii de pază.

Planuri de viitor

În prezent, cele 7.800 locuri de parcare din Oradea sunt urmărite de 12 angajaţi, după ce 5 s-au transferat ori pensionat, dar vor fi din nou 17, după concursuri programate săptămâna aceasta. "Sistemul integrat va permite nu doar optimizarea costurilor de personal, ci şi îmbunătăţirea serviciilor. Odată extins la nivelul întregului oraş, va furniza grafice cu gradul de ocupare a fiecărei parcări", spune Popa. Informaţia e importantă, căci, odată ce acesta ar trece de 80%, municipalitatea ar putea introduce taxe diferenţiate, mai mari, pentru a descuraja aglomerarea.

DPI are în plan investiţii masive. "Odată cu extinderea sistemului, vom înlocui parcometrele cu bon, pentru întreţinerea cărora lucrează trei oameni, cu unele pe bază de număr de înmatriculare, ca în cazul rovignetei. Astfel, vom reduce costurile cu reparaţiile şi riscul să apară discuţii dacă şoferul pierde tichetul", zice directorul.

Cum alt avantaj al sistemului e identificarea rapidă a zonelor cu diferenţe mari între numărul maşinilor parcate şi cel al încasărilor, una dintre măsuri ar putea fi alarmarea unui parcagiu aflat în apropiere. În cazul aceasta, intervenţia nu se va mai face online, ci cu chitanţierul, la faţa locului...