Aţi luat vreodată amendă de parcare? Există şanse să apară ocazia de a vă recupera banii! Verificările făcute de subprefectul Cristian Bitea au scos la iveală nereguli în lanţ la înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Serviciului Parcări din cadrul Administraţiei Imobiliare Oradea.

"Nu am atacat până acum Regulamentul de parcări doar pentru că nu ne vine să credem câte nereguli am descoperit. Decizia e cu atât mai serioasă cu cât, odată atacat, acesta se suspendă de drept şi probabil că, la fel ca în cazul taxei de poluare, orădenii vor fi tentaţi să îşi ceară înapoi banii plătiţi", spune subprefectul.

Război personal

06_Cristian_Bitea_bihoreanul.jpgPrefectura şi Primăria au intrat în război în urmă cu două săptămâni când subprefectul Cristian Bitea (foto) a atacat în instanţă dispoziţia primarului Ilie Bolojan privind transformarea în parcări de scurtă durată a 704 locuri din centru, inclusiv din Parcul Traian. Bitea acuză că amplasamentele nu corespund celor enumerate în HCL 640/2006, care inventaria parcările oraşului, fiind trasate în baza unei simple dispoziţii a primarului, care s-a substituit Consiliului Local, singurul cu atribuţii în domeniu.

Bitea şi Bolojan au deja, se pare, un război personal. Subprefectul s-a ambiţionat să facă ordine în parcări după ce, pe 26 mai, angajaţii AIO i-au ridicat maşina parcată neregulamentar în Parcul Traian, în vreme ce primarul Ilie Bolojan îi percepe demersurile ca pe un atac la adresa autorităţii sale. Cei doi nu mai colaborează nici măcar instituţional. În urmă cu două săptămâni primarul le-a interzis subalternilor să răspundă "cu celeritate" cererii de informaţii trimise de subprefect, iar săptămâna trecută Bitea a refuzat să le dea juriştilor municipalităţii acţiunea prin care a atacat în contencios dispoziţia primarului.

Bolojan e convins că subprefectul îi caută nod în papură. "A solicitat copie după procesul verbal de la dezbaterea regulamentului de parcări din 2006, care cine ştie pe unde este, după Planul de Urbanism General, pentru a verifica dacă parcările au fost trasate conform acestuia. După orice, numai să găsească vreo neregulă!", spune primarul. Bolojan e cu atât mai convins că este ţinta unei răzbunări cu cât, în 8 ani, niciun prefect, inclusiv el, n-a găsit nereguli regulamentului ce datează din 2006, adică de pe vremea administraţiei PDL. Asta până acum!

Înfiinţat fără acte...

Deşi verificările Prefecturii sunt abia la început, Bitea a descoperit destule nereguli încât să pună sub semnul întrebării legalitatea înfiinţării, organizării şi funcţionării Serviciului Parcări. Subprefectul a constatat că AIO gestionează parcările încălcând OUG 71/2002 privind serviciile publice. "Pentru înfiinţarea unui serviciu public, cum este cel de parcări, ai nevoie de un studiu de fundamentare aprobat de Consiliul Local după consultarea cetăţenilor, care să stabilească oportunitatea înfiinţării sale, de o strategie de dezvoltare şi de un caiet de sarcini care să stabilească indicatorii de performanţă şi de calitate a serviciilor, modul de stabilire a tarifelor şi altele. AIO nu deţine niciunul dintre aceste acte", spune subprefectul.

06_Cristian_Beltechi_bihoreanul.jpgŞi nu e departe de realitate. Secretarul Consiliului Local, Ionel Vila, este convins că serviciul funcţionează legal, dar nu poate dovedi. "Dezbatere publică precis s-a făcut, dar încă nu am găsit procesul verbal în arhivă", spune Vila. Dacă secretarul mai caută documentul, directorul Administraţiei Imobiliare, Cristian Beltechi (foto), nici nu îşi bate capul. "Pentru ce să existe caiet de sarcini? Doar nu le-am scos la licitaţie... De parcări se ocupă de ani de zile un serviciu al AIO, care este instituţie publică. Am avut zeci de controale, dacă era vreo neregulă precis se descoperea!", e logica directorului. Numai că lucrurile sunt mai nuanţate...

... şi fără avizul Poliţiei

Deşi, pe lege, înfiinţarea parcărilor se face în baza planurilor de urbanism şi studiilor de circulaţie, cu aprobarea Consiliului Local şi cu avizul Poliţiei Rutiere, din 2009 în Oradea ele se trasează în baza unor simple dispoziţii ale primarului. Astfel au apărut parcări cu plată neavizate de Poliţie, în buza intersecţiilor sau direct pe trotuar, fără ca Primăria să se sinchisească de criticile primite. Spre exemplu, la intersecţia Bulevardului Dacia cu strada Menumorut, AIO a trasat 14 locuri de parcare în ciuda avizului negativ al Poliţiei Rutiere, care a arătat că acestea sunt prea aproape de intersecţie.

06_Ioan_Simon_bihoreanul.jpgSemnatar al cererii de avizare din 2011, Ionuţ Şimon (foto), şeful Serviciului Parcări, spune azi că doar bifat o formalitate. "Parcările au fost făcute pe trotuar, nu pe carosabil, aşa că nu ne trebuia avizul", explică Şimon, de parcă ar fi normal să faci parcări pe trotuar! Dacă lucrurile stau aşa, se va vedea curând. Căci săptămâna trecută Prefectura a cerut Serviciului de Poliţie Rutieră Bihor să lămurească legalitatea înfiinţării acestor locuri şi să-i pună la dispoziţie lista tuturor parcărilor avizate din oraş, pentru a le confrunta cu cele existente.

"Dacă găsim 5 parcări neavizate vom cere intrarea în legalitate, dar dacă găsim 55, probabil vom ataca regulamentul de funcţionare al serviciului", spune Bitea, referindu-se la actul din 2006. Iar asta ar însemna chiar dispariţia parcărilor cu plată, prin anularea a însuşi temeiului legal în baza căruia AIO încasează taxele!

Maşina de făcut bani

De altfel, pe lângă acţiunea deja depusă în instanţă, Prefectura a pregătit pentru săptămâna aceasta încă una, prin care a contestat, luni, în contencios legalitatea imobilizării maşinilor parcate neregulamentar până la plata taxei de 300 lei percepute contravenienţilor. "AIO face tot posibilul să te pună pe drumuri, pentru a te descuraja să depui contestaţie. Când mergi să îţi recuperezi maşina găseşti pe parbriz doar o notă de constatare cu cât ai de plată. Dacă vrei să primeşti procesul verbal, singurul act pe care îl poţi contesta în instanţă, trebuie să plăteşti întâi taxa, ceea ce nu e normal", zice subprefectul, care a păţit-o pe propria piele.

În plus, taxa de ridicare e una, iar contravenţia e alta. Mai mult, odată solicitat, procesul verbal vine la pachet cu o amendă suplimentară de 170 lei şi două puncte de penalizare! Or, Bitea susţine că prin această măsură, şoferul e pedepsit de două ori, prima oară de către Primărie, iar apoi şi de către Poliţie, pentru aceeaşi greşeală, ceea ce este ilegal. "Chiar şi AIO recunoaşte această dublă pedeapsă atunci când colectează taxa de ridicare în contul de amenzi", arată subprefectul.

În replică, angajaţii AIO spun că au muncit pentru încasarea taxei, aşa că au dreptul s-o perceapă. "Indiferent că amenda a fost dată corect sau nu de către agentul de Poliţie, maşina a fost ridicată şi transportată, iar pentru asta Serviciul trebuie să îşi recupereze banii. Cine vrea să conteste procesul verbal plăteşte taxa de ridicare, dă o declaraţie pe proprie răspundere cu datele persoanei care a condus maşina, iar Poliţia îi trimite amenda acasă. Dacă câştigă procesul, îi dăm banii înapoi", explică Şimon. Şeful parcagiilor afirmă că sistemul funcţionează de ani de zile atât de bine încât a fost copiat de mai multe oraşe din ţară.

Înseamnă că, atacat în instanţă, are toate şansele să provoace un scandal naţional...


RĂZBOIUL COSTĂ
Banii înapoi!

Subprefectul Cristian Bitea e convins că dacă Prefectura şi Primăria vor ajunge la un război total pe tema parcărilor, municipalitatea va avea doar de pierdut. Pe de o parte statul va face tot posibilul să pună mâna pe încasările din parcări, pe considerentul că au fost făcute ilegal, iar de cealaltă parte orădenii îşi vor cere banii înapoi. "Dacă o fabrică de alcool nu are autorizaţie de funcţionare, toate veniturile i se confiscă. Această măsură se poate aplica şi Serviciului Parcări, care nu are documente pe baza cărora să funcţioneze ca serviciu public", spune Bitea.

Anul trecut AIO a încasat din administrarea celor circa 7.000 de locuri de parcare 8,1 milioane lei. Suma este în scădere cu 300.000 lei faţă de 2012 pentru că şoferii au preferat să îşi parcheze maşinile în locurile din afara zonelor aglomerate şi să circule pe jos sau să îşi cumpere abonamente ori tichete de parcare.

Citiţi pe această temă şi articolele:

"Gata cu taxările! Prefectura a suspendat amenzile pentru parcările din Oradea"

"Războiul parcărilor: Supărat că i s-a ridicat maşina, subprefectul a suspendat parcările galbene"