De o lună, funcţionarii Primăriei vin la serviciu mai punctuali ca oricând. Nu de alta, dar întârziaţii rămân fără loc de parcare! Întrucât municipalitatea a transformat întreaga stradă Primăriei în parcare cu plată, funcţionărimea îşi înghesuie maşinile pe arterele învecinate, blocând circulaţia.

Doar că, pentru a pune ordine în trafic, primarul Ilie Bolojan vrea să instituie sistemul de parcare cu plată pe toate străzile aglomerate din oraş şi să limiteze la 2 ore staţionarea lângă instituţiile din centru. BIHOREANUL vă prezintă în exclusivitate strategia de parcări pe care primarul a ţinut-o în secret până şi faţă de directorii săi...

Cu timp limită

03 Ilie Bolojan_2.jpgTeoriile spun că aproape 30% din traficul unui oraş aglomerat este generat de şoferii în căutarea unui loc de parcare. A păţit-o inclusiv primarul Ilie Bolojan (foto). "Acum câteva săptămâni, pentru a ajunge la o întâlnire în zona Tribunalului a trebuit să ocolesc de două ori Parcul Traian ca să pot parca, şi n-am fost singurul", povesteşte primarul.

Pentru a reduce ambuteiajele provocate de şoferii în căutarea unei parcări, Bolojan a gândit o strategie pe care n-a împărtăşit-o nici măcar directorilor săi. Nu de alta, dar se va lăsa cu scandal! Hotărât să descurajeze traficul auto, primarul vrea să transforme zona centrală a oraşului într-o imensă parcare cu plată!

"Lângă instituţiile din centru durata de parcare va fi limitată la 2 ore, timp suficient pentru ca orădeanul să îşi rezolve o problemă", zice Bolojan. În consecinţă, în loc să stea ocupat o zi întreagă de o singură maşină, fiecare loc de parcare va deservi mai mulţi orădeni. "Sistemul va încuraja inclusiv economia locală, pentru că mai mulţi vizitatori înseamnă mai mulţi clienţi pentru firmele şi localurile din zona centrală", spune Bolojan.

Noua strategie de parcări, care va fi supusă dezbaterii publice în următoarele două luni, implică limitarea la doar 2 ore a staţionării în vecinătatea instituţiilor importante precum Primăria, Prefectura, Tribunalul sau Poliţia. În curtea spitalelor orădene municipalitatea a amenajat deja parcări de scurtă durată. Excepţie face doar Maternitatea, unde sistemul va fi implementat după asfaltarea curţii interioare.

Parcarea costă!

Pe lângă limitarea duratei de staţionare, municipalitatea vrea să taxeze toate parcările din zonele aglomerate, pentru a stimula orădenii să renunţe la maşină în favoarea transportului în comun, bicicletei sau mersului pe jos. "Să fiu bine înţeles! Scopul nu este să aducem bani la buget, ci să decongestionăm traficul şi să avem un oraş nepoluat şi curat", spune Bolojan.

Primarul este convins că, în condiţiile în care vor trebui să plătească parcarea, şoferii se vor gândi de două ori înainte să îşi ia maşina la serviciu. Spre exemplu, abonamentul pentru o lună pe una din străzile orădene costă 40 lei, iar pe toate străzile 60 lei, dar nici el nu permite parcarea pe marcajul galben cu durată limitată! Iar asta în condiţiile în care 60 lei costă un abonament OTL pe toate liniile! Pentru a proteja riveranii, primarul spune că aceştia vor putea să îşi cumpere abonament la un preţ de circa 150 lei pe an pentru parcarea la domiciliu. Sau măcar pe una din străzile învecinate...

Amendă după om...

Primarul estimează că în următorii 5 ani numărul locurilor de parcare cu plată din municipiu se va dubla de la 5.000 la 10.000. Dintre acestea, nu mai puţin de jumătate vor fi cu durată limitată la 2 ore, în care staţionarea costă 1 leu pe 30 minute, respectiv 2 lei pe oră. Deocamdată! Deşi tarifele de parcare sunt neschimbate din 2009, pe viitor acestea ar putea fi modificate. Nici măcar Bolojan nu ştie încă în ce fel.

"Cel mai bun tarif este cel care generază un grad de ocupare de 80%. Nu suntem proşti să scumpim tarifele până rămân locurile goale, dar nici nu e normal să fie atât de mici încât să nu mai găseşti un loc liber". După toate probabilităţile, vor exista tarife diferenţiate inclusiv pe crizerii de zonă. "La un preţ vei putea parca în Parcul Traian, unde e bătaie pe locuri, şi la alt preţ pe strada Primăriei, sau altundeva", zice primarul.

Culmea, până şi amenzile vor varia! "Studiile arată că 10% dintre contravenienţi produc cam 30% din contravenţii, ceea ce înseamnă că există un nucleu dur care nu se vrea disciplinat. Pentru că ar fi nedrept să sancţionezi un şofer aflat la prima abatere cu aceeaşi amendă ca şi pe unul care recidivează, în mod repetat amenzile vor creşte treptat", zice primarul. La prima abatere şoferul va scăpa cu o amendă mică, la a doua contravenţie sancţiunea va creşte, iar la a treia amenda va fi usturătoare.

Sistemul se poate implementa oricând. Angajaţii Serviciului Parcări pot verifica şi acum cu ajutorul unui soft ce abateri a mai făcut proprietarul unei maşini parcate neregulamentar şi de câte ori. Banii încasaţi din amenzi vor fi cheltuiţi în îmbunătăţirea vieţii orădenilor. "Din taxele şi amenzile de parcare vom plăti curăţatul străzilor, vom amenaja parcări între blocuri, vom planta arbori de talie înaltă şi vom extinde pietonalul", promite Bolojan.

Maşinile se mută la "bloc"

Pentru a extinde spaţiul destinat pietonilor, primarul spune că după inaugurarea parkingului din spatele Palatului Justiţiei, proiectat la o capacitate de 426 de locuri, municipalitatea va desfiinţa tot atâtea parcări din Parcul Traian şi străzile învecinate. La fel se va întâmpla anul viitor, după transformarea bazei sportive Voinţa în parcare la sol, respectiv după inaugurarea parcării private amenajate de firma Transilvania pe amplasamentul fostului Teatru de Vară din strada Patrioţilor.

Astfel, şoferii care vor veni în centru îşi vor lăsa maşinile în una dintre cele trei parcări noi, sau în cea veche de pe strada Independenţei, şi vor merge la Teatru sau la cafenelele de pe Corso pe jos. Spaţiul de pe marginea drumului, ocupat până de curând de parcări, va fi transformat în arteră pietonală sau pistă de biciclete.

Până la urmă, oamenii trebuie să aibă întâietate în faţa maşinilor, chiar dacă pentru asta Primăria va trebui să se "războiască" cu şoferii...


"Parcările cu durată nelimitată favorizează angajaţii instituţiilor din zona centrală care vin dimineaţa la birou şi ocupă toate locurile, pe când cele cu durată limitată avantajează omul de rând, care are unde lăsa maşina o oră-două până îşi rezolvă problemele"

Ilie Bolojan


LA CONTROL
11
echipaje ale Serviciului Parcări sancţionează zilnic staţionările neregulamentare


03 Ionut Simon_1.jpgDOMNIA SE PLĂTEŞTE!
"Cresc" parcările cu plată

Toate zonele aglomerate vor avea parcări cu plată. Săptămâna aceasta, Primăria va marca străzile Sulyok Istvan şi Simion Bărnuţiu, după care vor urma treptat Mihail Kogălniceanu, Mihai Viteazul, Moscovei, George Bariţiu, George Coşbuc, Postăvarului şi altele. În cartiere, vor fi taxate parcările de pe bulevardele Decebal şi Dacia şi străzile Coposu, Ştefan cel Mare, Cazaban şi Nufărului.

Mai multe locuri de parcare cu plată vor însemna mai mulţi bani la bugetul local. Dacă anul trecut municipalitatea a încasat un milion de euro, anul acesta şi-a bătut deja recordul încă de la mijlocul lunii septembrie. "Deja de trei ani încasările din ultimele trei luni ale anului curent sunt peste cele din anul anterior", spune Ionuţ Şimon (foto), şeful Serviciului Parcări.