Încasări la negru, lipsă în gestiune şi consum de alcool la slujbă. Mircea Opriş, preotul ortodox din Sărand, şi-a ridicat o parte din credincioşi în cap după mai bine de 20 de ani de slujire în sat.

"Am tot sperat că se va îndrepta, dar după atâţi ani în care s-a obişnuit să facă ce vrea cu banii adunaţi de la oameni, lăsând biserica în paragină, e clar că nu se mai poate schimba", reclamă localnica Gabiela Buda.

Părinte cu probleme

Mircea Opriş, preotul din Sărand, la slujbăDacă era administrator de firmă, părintele Mircea Opriş (foto), parohul bisericii ortodoxe din Sărand, ar fi fost puricat demult de ANAF până la ultima agrafă de hârtie. Cum administrează doar o biserică, a rămas în plata Domnului. Şi a credincioşilor revoltaţi! "Deşi ar trebui să locuiască în parohie, în 20 de ani părintele n-a dormit o noapte aici, lăsând biserica, anexa şi casa parohială în paragină. La noi nu se fac slujbe de sărbători, excepţie fiind duminica, de Paşti şi de Crăciun, iar preotul nu dă chitanţă pentru niciun ban primit", reclamă "la foc automat" Gabriela Buda, în numele unui grup mic, dar radical, de credincioşi.

Scandalul, ce mocneşte de ani de zile, a izbucnit anul trecut, când protopopul Dorel Rusu, venit într-o miercuri să îşi verifice subalternul, a trebuit să deschidă biserica în locul său pentru a ţine slujba de Schimbarea la faţă a Domnului. "Ca să nu îl facă de râs, părintele protopop a spus că Opriş este plecat, deşi era clar că se aştepta să-l găsească la biserică", povesteşte reclamanta. Iar chiulul este cea mai măruntă acuzaţie adusă preotului...

Ochiul dracului

Gabriela Buda, contestatară preot SărandGabriela Buda (foto) spune că în cele două decenii de când slujeşte în sat, părintele Opriş nu a prezentat niciodată credincioşilor situaţia financiară a parohiei. Ani de zile, banii din donaţii, înmormântări, botezuri, pomelnice şi slujbe, precum şi subvenţia de la APIA şi arenda pe cele 10 hectare de teren ale bisericii, au dispărut în buzunarele de sub sutană. Culmea, părintele a lăcomit până şi la banii cântăreţului, în locul căruia a ridicat vreme de 7 ani de la Protopopiat salariul de 680 lei, plătindu-l doar cu 20-30 lei pe duminică, din încasările de la credincioşi.

Femeia spune că a reclamat Protopopiatului inclusiv faptul că preotul vine băut la slujbă. "L-am sunat într-o duminică pe părintele protopop Rusu: «Veniţi să vedeţi în ce situaţie este părinţelul!». Dar n-a venit nimeni". Gabriela susţine că Rusu a sfătuit-o să cheme Poliţia să-i pună preotului alcool-testul, dacă nu în biserică, măcar când urcă la volan. "Eu de-astea nu fac", a dat atunci înapoi reclamanta.

Păcate confirmate

Reclamaţiile femeii nici nu sunt greu de verificat. Casa parohială din Sărand, cu acoperişul găurit, prin care plouă pe documentele bisericii, este de nelocuit. Anexele gospodăreşti au ajuns în paragină, iar biserica a văzut pentru prima oară mână de gospodar anul acesta. Dar nu pe-a preotului!

Dorel Rusu, protopopProtopopul Dorel Rusu (foto) i-a ridicat părintelui Opriş gestiunea şi dreptul de semnătură în februarie, după un control al banilor adunaţi anul trecut din donaţiile făcute de credincioşi pentru repararea bisericii. La doar câteva luni după ce i s-a pus în vedere să rupă chitanţă pentru fiecare bănuţ şi să-l depună în contul bisericii, preotul a fost prins cu lipsă în gestiune. Controlul a dovedit o gaură de 28.300 lei, tratată însă de protopop cu indulgenţă.

"Astăzi părintele Mircea Opriş a declarat că va depune în cont 10.000 lei, iar în următoarele zile va depune şi diferenţa", i-a răspuns în scris protopopul reclamantei. Rusu a confirmat indirect, sub semnătură, absolut toate acuzaţiile femeii: "Am trasat preotului paroh sarcini precise privind modul de administrare a parohiei, corectitudinea operaţiilor contabile, colaborarea transparentă cu Consiliul Parohial, luarea unor hotărâri cu aprobarea Consiliului, dări de seamă periodice şi una generală de Anul Nou şi chitanţarea veniturilor". Degeaba. Preotul a returnat banii, dar tot nu s-a schimbat...

"Nu i-am pus fiola"

Liviu Gurău (foto), primarul de Copăcel, comuna de care aparţine satul Sărand, spune că preotul nu se îngrijeşte deloc de biserică. "În 2013 Primăria a alocat bisericii 10.000 lei pentru o instalaţie de încălzire. Trei luni de zile, până n-am adus eu o firmă şi am supravegheat lucrările, nu s-a făcut nimic", acuză primarul, care participă la toate slujbele pentru că îl însoţeşte pe fiul său, cântăreţul bisericii, cel ţepuit ani de zile la salariu.

Gurău nici nu confirmă, dar nici nu infirmă zvonurile că popa ar trage la măsea. "Nu pot să spun că vine beat, că nu i-am pus fiola, dar sunt zile în care nu i se aude vocea şi sunt oameni care zic că l-au văzut ieşind în timpul slujbei în haine de biserică şi vărsând". În ceea ce priveşte salariul cântăreţului, lucrurile au intrat în normal abia anul acesta, când preotul Opriş a rămas fără gestiune. Superiorii săi au încercat, însă, să şteargă orice urmă. "La Protopopiat i-au cerut fiului meu să semneze statul de plată retroactiv, dar eu am spus că aşa ceva nu va face", zice primarul.

Despărţire cu săruturi

Acuzat de furt, consum de alcool şi neglijarea bisericii, preotul Mircea Opriş se ascunde în spatele regulamentelor Bisericii Ortodoxe care îi interzic să vorbească cu presa. Apropiaţii săi spun însă că e nevinovat. "Epitropul trebuia să dea chitanţe şi să depună banii, dar pentru că nu l-a verificat, preotul a pus el banii", explică consilierul bisericesc Florian Cărbunar.

Explicaţia este tot atât de trasă de păr ca şi cea pentru faptul că preotul mai vine ameţit la slujbă. "Părintele a fost foarte afectat de scandalurile din parohie şi într-o vreme a luat, după ureche, calmante, care i-au dat efecte adverse", spune un credincios.

Obişnuiţi deja cu Opriş, o parte dintre credincioşi vor să-l susţină dacă Episcopia ar vrea să îl schimbe. "Am început să adunăm deja semnături. Din 50 de numere de casă, 99% dintre oameni erau pentru părintele", spune Cărbunar. Susţinătorii lui Opriş se tem pentru el, chiar dacă preotul a scăpat nesancţionat din şedinţa Permanenţei Episcopiei de acum o săptămână. "S-au despărţit sărutându-se şi urându-şi sărbători fericite, dar nu ştii niciodată!", spune un credincios.

Ierarhii au tot interesul să pună batista pe ţambal. Confruntată cu un val de scandaluri, care implică de la prelaţi turnători la Securitate până la preoţi divorţaţi, conducerea Episcopiei Ortodoxe are nevoie de linişte mai mult ca oricând. Mesajul transmis credincioşilor este să ierte şi să uite. În fond, e postul Crăciunului...


ATAC LA TURN
Războiul continuă

Cea mai bună dovadă că scandalul din Sărand nu se va stinge decât prin mutarea din sat a preotului sau a contestatarilor săi este faptul că reclamaţiile continuă să curgă. "Acuma, că nu mai are drept de semnătură, preotul şi-a pus oamenii în consiliul bisericesc şi face ce vrea. A dat lucrările de reparaţii ale acoperişului bisericii unei firme care a cerut 37.000 lei, deşi a avut oferte şi la 22.000 lei şi n-a fost o dată măcar să vadă lucrarea", reclamă Gabriela Buda. Femeia mai spune că parte din tabla veche de pe biserică a dispărut, coiful de tablă care acoperă turnul este prea scurt, iar constructorii n-au pus toate streaşinile.

De cealaltă parte, Florian Cărbunar susţine că preotul este nevinovat. "Părintele Opriş s-a retras ca să nu fie discuţii. De lucrări s-au ocupat consilierii. E drept că a fost şi o ofertă mai ieftină, dar firma a cerut în schimb să plătim schela, să ţinem muncitorii cu casă şi masă şi aşa ieşeam mai scump". Cărbunar mai spune că turnul a fost verificat inclusiv de reprezentanţii Protopopiatului înainte de a fi urcat pe biserică şi găsit fără cusur. "Părerea mea este că părintele este lovit ca să fie dat afară...", concluzionează bărbatul.