Traficul pe drumul care va lega centura Oradea de Autostrada Transilvania se va desfășura în regim de drum expres, fără nicio oprire sau încetinire, nici măcar în apropierea drumului care leagă orașul, din Ioșia Nord, de comuna Sântandrei.

O intersecție giratorie prevăzută inițial în proiect va fi înlocuită cu un pasaj subteran, astfel că șoferii care se deplasează între Oradea și Sântandrei vor traversa drumul dintre centură și autostradă printr-un pasaj pe sub drumul dintre centură și autostradă.

Între oraș și Sântandrei, pe sub șoseaua dintre centură și autostradă

Inițial, proiectul drumului de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania prevedea la intersectarea cu drumul de legătură dintre oraș și comuna Sântandrei o intersecție cu sens giratoriu, însă „conectarea” proiectului derulat în prezent de Strabag la viitorul Drum Expres Oradea - Arad a determinat autoritățile locale și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România să ajusteze proiectul prin eliminarea girației la nivel între cele două drumuri și înlocuirea ei cu un pasaj subteran.

Modificarea proiectului a fost adoptată luni, cu unanimitate de voturi, de către aleșii bihorenilor, în condițiile în care parteneri în proiect sunt Primăria Oradea, CNAIR, Asociația Zona Metropolitană Oradea și administrația județeană.

Potrivit protocolului de colaborare aprobat de consilierii județeni, așadar, la intersecția dintre viitorul Drum Expres Oradea - Arad cu drumul de legătură centura Oradea - Autostrada Transilvania și cu drumul de legătură Oradea - Sântandrei (denumit strada Bujac, ce pornește dincolo de Calea Alexandru Cazaban) va fi amenajat un pasaj subteran pe direcția dintre oraș și comuna învecinată.

70% din costuri, plătite de CNAIR

„Soluția cu pasaj va permite ca traficul să se desfășoare normal pe toate aceste drumuri”, a spus președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, într-o conferință de presă premergătoare reuniunii aleșilor județeni.

În ședință, Bolojan a explicat că pasajul va costa circa 9 milioane lei plus TVA, va avea o lățime de 13 metri și o înălțime de 5 metri, cu două benzi, trotuare și pistă pentru bicicliști.

Din costul total, a spus președintele CJ Bihor ulterior, în ședință, 70% îl va suporta CNAIR prin Direcția de Drumuri și Poduri Cluj, și anume contravaloarea lucrărilor pe terenurile expropriate de Compania de Drumuri, iar diferența de 30% de municipalitatea orădeană, administrația județeană și Asociația Zona Metropolitană Oradea.

De asemenea, Bolojan a precizat că realizarea acestui pasaj nu va afecta darea în funcțiune a drumului de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania la termenul asumat, adică la finele acestui an.

„Odată cu votarea și în ședința Consiliului Local Oradea a acestei modificări, la începutul lunii iulie vom putea semna contractul pentru realizarea acestui pasaj cu Strabag (n.r. – firma care execută și drumul de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania), iar în a doua jumătate a lunii să înceapă lucrările, care se vor finaliza în toamnă”, a spus președintele CJ Bihor.

Bolojan a precizat că pe perioada executării lucrărilor la pasaj, traficul pe strada Bujac, între Ioșia Nord și Sântandrei, va fi deviat lateral pe o distanță „de circa 20-30 metri, pe un traseu improvizat”.

Cel mai important nod rutier

Lucrările vor fi executate, așadar, tot de compania Strabag, care execută drumul de legătură între centura Oradea și Autostrada Transilvania. Acesta are 19,07 km, din care pe 16 km cu profil de autostradă, iar pe 3 km cu profil de drum expres.

Proiectul are o valoare de 545,91 milioane lei, iar termenul de finalizare este luna decembrie a acestui an. Lucrările au început anul trecut în luna aprilie.

Traseul acestui drum pornește de pe centura Oradea din intersecția cu Calea Sântandreiului, unde de asemenea este construit un pasaj, continuând prin spatele gării CFR Ioșia, traversând toate suprafețele de teren și apoi Crișul Repede cu un pod spectaculos, cu opt deschideri, continuând apoi peste Calea Borșului spre Biharia, unde va face joncțiunea cu Autostrada Transilvania.

În spatele gării Ioșia, a precizat Bolojan, va funcționa cel mai important nod rutier din Bihor, deoarece aici se vor interconecta atât drumul de centură dintre Oradea și autostradă, drumul de legătură dintre oraș și Sântandrei, viitorul Inel Rutier Metropolitan, cât și viitorul Drum Expres Oradea - Arad.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!