Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Pasztor Sandor, a anunţat joi, într-o conferinţă de presă, că "cu toate că pare o perioadă relativ liniştită  din acest punct de vedere", vrea să "reformeze" sistemul de transport în comun asigurat în prezent pe 162 trasee, cu 610 curse zilnice, de câteva zeci de firme private care au câştigat licitaţiile organizate în acest scop din 2009 încoace.

Motivul pentru care Pasztor consideră că reformarea acestui sistem este prioritară faţă de alte obiective este dublu. Pe de o parte, a spus el, "din primele zile (n.r. – ale mandatului) au început să-mi curgă informări pe hârtie, scrise de mână, că pe traseul cutare au fost atâţia călători", ceea ce înseamnă că "suntem în 1970", adică înapoiaţi, iar pe de altă parte că din anul 2019 piaţa transportului în comun judeţean va fi deschisă şi firmelor din toate statele membre UE, şi doreşte creşterea calităţii serviciilor astfel încât firmele autohtone să nu fie înlăturate de pe piaţă de cele din Germania, de pildă, mult mai bine pregătite din toate punctele de vedere.

Cu GPS-ul prin judeţ

Preşedintele CJ a anunţat că prima sa măsură este îmbunătăţirea platformei bihortransport.ro disponibilă de doi ani pe site-ul Consiliului Judeţean - care deja permite oricui să-şi planifice online călătoriile cu autobuze în judeţ, dar şi vizualizarea capacităţii acestora, a graficelor de deplasare, a datelor operatorilor de transport, a costurilor, etc - aşa încât în curând să permită şi reprezentări grafice.

Pe de altă parte, Pasztor a spus că până la finele anului vrea "să echipăm fiecare vehicul cu GPS", CJ fiind dispus să investească în acest scop 30.000 euro, precum şi să suporte anual cheltuiala de aproximativ 20.000 euro pentru funcţionarea sistemului de urmărire prin satelit a autobuzelor. Scopul? "Printr-un simplu click se va putea vedea poziţia fiecărui autobuz, terminăm cu 1970", a explicat Pasztor, amintind că a făcut acest lucru şi când era şef la Administraţia Bazinală de Ape Crişuri, iar acum contribuţia CJ ar fi nu doar normală, ci şi legală, chiar dacă autobuzele aparţin unor firme private, deoarece serviciul de transport în comun este un serviciu de utilitate publică delegat acestor firme.

"Fiecare călător ar şti în fiecare moment când vine autobuzul, unde este, cât mai are de aşteptat", a spus şeful CJ.

E-ticketing

Pasztor a anunţat, de asemenea, că o a treia măsură pe care intenţionează s-o aplice pentru îmbunătăţirea serviciului de transport în comun este introducerea sistemului de e-ticketing, până în 2019, precum şi a unui "plan de tarifare integrat", "care să permită oricărui călător să-şi poată planifica şi plăti de oriunde şi cât mai simplu orice călătorie în judeţ, indiferent de ruta sau rutele urmate, de operatorul sau operatorii ce prestează serviciul pe acele rute şi de durata călătoriei".

Altfel spus, a exemplificat şeful CJ, dacă cineva va dori să ajungă de la Roşia la Oradea şi va fi nevoit să schimbe autobuzul la Beiuş, el va putea totuşi să-şi achite călătoria o singură dată, chiar dacă va folosi două vehicule, urmând ca decontarea între firme să se facă proporţional, în funcţie de numărul de kilometri parcurşi cu fiecare autobuz, al fiecărei firme.

Răspunzând unei întrebări, Pasztor a precizat că este conştient că "nana Floarea" nu va folosi sistemul e-ticketing, dar are convingerea că el va fi util, de pildă, oricărui "elev de clasa a X-a care are un smart-phone".

Modernizarea staţiilor

În fine, şeful CJ a spus că doreşte ca până în în 2019 să fie amenajate şi omologate conform normelor europene toate cele 800 de "puncte de îmbarcare-debarcare", adică a staţiilor, în ultimele două săptămâni fiind identificate 31 asemenea staţii pe drumurile judeţene, ce aparţin aşadar judeţului, dar şi aproximativ 770 aflate în intravilanul localităţilor (deci în sarcina autorităţilor locale), pe lângă ele existând un număr încă necunoscut de staţii pe marginea drumurilor naţionale, din responsabilitatea CNADNR.

"Doar câteva localităţi au la ora actuală staţii avizate şi autorizate, alte câteva au început procedurile", dar dacă staţiile nu sunt conforme normelor europene din 2019 nu vor putea fi reautorizate traseele, spune Pasztor, adăugând că doreşte amenajarea lor, chiar şi sprijinind administraţiile locale cu studii de fezabilitate şi proiecte tehnice, costul amenajării uneia fiind de circa 20.000 lei sau chiar mai mult.

Preşedintele CJ a afirmat că toate aceste intenţii sunt cuprinse într-un proiect care a şi fost lansat în dezbatere publică prin postarea pe site-ul instituţiei, www.cjbihor.ro, scopul tuturor modernizărilor preconizate fiind acela de a creşte calitatea serviciilor, astfel încât în 2019 firmele autohtone sî fie pregătite să facă faţă concurenţei europene. Precizând că încă nu a discutat şi cu reprezentanţii firmelor care asigură acest serviciu în prezent, Pasztor a spus că are convingerea că aceştia vor fi interesaţi şi nu se vor opune: "Ascultăm toate părţile, dar trebuie să fim de acord cu toţii că standardele trebuie ridicate", a spus preşedintele CJ.