Primele două chioşcuri de ziare care corespund standardelor de calitate impuse de municipalitate prin Hotărârea de Consiliu Local 625 din 6 septembrie 2010 au fost amplasate în acest week-end la capătul dinspre Piaţa Ferdinand al străzii Republicii, respectiv pe platoul de la intrarea în Piaţa Mare. Chioşcurile au fost achiziţionate de firma Laza Trading de la producătorul italian Tanari şi au fost prezentate presei luni, în prezenţa primarului Ilie Bolojan.

"Acesta este prototipul de chioşc pentru vânzarea de presă pentru zona centrală a oraşului. Până în vara anului 2011 urmează să fie înlocuite toate chioşcurile din municipiu", a declarat primarul Ilie Bolojan.

Consiliul Local Oradea a aprobat două tipuri de chioşcuri care vor fi amplasate în zona centrală, respectiv în cartierele de blocuri. Standardele minime de calitate impuse prevăd ca în centrul oraşului - pe porţiunea străzii Republicii cuprinsă între Piaţa Ferdinand şi strada Dunării, pe strada Vasile Alecsandri, respectiv în pieţele Unirii, Ferdinand şi Independenţei - se pot amplasa doar chioşcuri de formă octogonală sau hexagonală din material metalic de culoare verde, după modelul italian Tanari.

La fel, în cartierele de blocuri vor fi acceptate doar chioşcuri similare de formă pătrată sau dreptunghiulară. "Chioşcurile se pot comanda de la orice producător din România, Ungaria, Italia sau orice altă ţară, cu condiţia să respecte standardele minime de calitate impuse", a spus primarul Ilie Bolojan.

Un chioşc de milioane

Traian Laza, administratorul firmei Laza Trading, care a adus la Oradea primele două chioşcuri moderne, a declarat că până la jumătatea anului 2011 firma va înlocui 14 din cele 18 tonete de presă pe care le deţine.

"Primele şase chioşcuri vor fi amplasate încă din acest an. Eu am ales producătorul italian Tanari după ce am studiat tot felul de oferte vreme de un an de zile. Ceea ce am găsit în Ungaria şi Austria este mult mai scump, la aceleaşi standarde de calitate, decât cele pe care le-am ales", a spus Laza.

Chioşcul de ziare amplasat pe strada Republicii este un prototip conceput de firma Tanari special pentru Laza Trading şi este realizat din aluminiu şi oţel inoxidabil, fiind termoizolat şi dotat cu geamuri termopan antiefracţie. BIHOREANUL a aflat că preţul prototipului, dotat cu toate facilităţile, s-a ridicat la 28.000 euro, dar odată cu producţia de serie acesta ar putea scădea în funcţie de numărul de bucăţi comandate.

"Preţul mediu al unui astfel de chioşc este undeva la 20.000 euro, în funcţie de finisajele cerute. Se pot folosi şi materiale mai ieftine, dar atunci şi perioada de garanţie acordată este mai mică", a declarat Alessandro Tanari, patronul firmei producătoare, prezent la conferinţa de presă.

Chioşcurile achiziţionate de firma Laza Trading au o perioadă de garanţie de 15 ani şi vor fi puse în funcţiune în cel mult două săptămâni.

Puncte de informare turistică

Cele două tonete vor fi folosite pentru comercializarea de presă şi carte, a produselor de tutungerie, tichetelor de parcare şi biletelor pentru transportul în comun. "Am avut o discuţie cu reprezentanţii firmei şi am ajuns la un acord astfel încât aceste construcţii să funcţioneze inclusiv ca puncte de informare turistică, pentru a nu mai fi nevoiţi să amplasăm alte chioşcuri pe Corso. Aici turiştii vor putea obţine hărţi şi pliante şi se vor putea informa cu privire la diferite trasee prin municipiu", a declarat primarul Ilie Bolojan.

Dată fiind investiţia mare pe care o presupune modernizarea chioşcurilor din oraş, Primăria va garanta firmelor de profil actualele amplasamente pentru o perioadă de 15 ani, astfel încât acestea să aibă timpul necesar pentru a-şi amortiza cheltuielile. Firmele care nu îşi vor înlocui vechile chioşcuri cu cele moderne până la jumătatea anului viitor îşi vor pierde amplasamentele deţinute, acestea urmând să fie scoase la licitaţie.

Conform evidenţelor municipalităţii, în Oradea există 60 de chioşcuri de ziare, din care 18 în zona centrală.