Selina învaţă să împartă. Milionarul Beniamin Rus a pierdut exclusivitatea asupra lucrărilor de întreţinere şi reparaţii străzi în urma licitării contractului pentru următorii patru ani.

Conform rezultatelor licitaţiei, Selina va petici jumătate de oraş, în vreme ce cealaltă va reveni societăţii Drumuri Orăşeneşti. "Marele avantaj este că nu o să mai aud non-stop de monopolul firmei Selina asupra lucrărilor de reparaţii", glumeşte primarul Ilie Bolojan.

Fiecare cu malul său!

Selina pe malul stâng, Drumuri Orăşeneşti pe malul drept! La mijloc, Crişul Repede. Cea mai mare licitaţie pentru lucrări de întreţinere, reparaţii, amenajări de străzi, poduri şi trafic rutier, cu un buget estimat la 22 milioane euro, a fost adjudecată săptămâna trecută. Potrivit Primăriei, asocierea firmelor Selina şi Drumuri Bihor se va ocupa de întreţinerea celor 426 de străzi situate pe malul stâng, în Oraşul Nou, Subcetate, Velenţa, Dragoş Vodă, Dimitrie Cantemir şi Nufărul, pentru suma de 45,1 milioane lei plus TVA. Celelalte 364 de străzi de pe malul drept, din cartierele Rogerius, Oncea, Nicolae Iorga şi toate arterele adiacente, vor fi întreţinute de Drumuri Orăşeneşti, Gauss Topo şi Ritmoteh pentru 44,7 milioane lei.

Ofertele celui de-al treilea concurent înscris la licitaţie, asocierea formată din firmele clujene Diferit şi RADP, deşi au fost cu 4 milioane lei mai mici, pentru fiecare dintre loturi, au fost respinse ca neconforme. "În documentaţiile depuse, clujenii nu au prezentat, printre altele, nici descrierea procedurilor tehnice de execuţie, nici planul de verificări pentru unele categorii de lucrări şi nici analiza de preţ pentru betonul asfaltic, lucruri obligatorii", a spus viceprimarul Mircea Mălan.

Câştig sigur

Deşi a pierdut jumătate din Oradea, Beniamin Rus nu se plânge. "Sincer, nu ne pare rău. Reparaţiile nu sunt lucrări la care să te duci întins, ca la construcţia de drumuri. Aici lucrezi în oraş, sub trafic şi nu dai randament", declară patronul firmei Selina. Ce nu spune constructorul este că handicapul lucrului fără spor e compensat de avantajul unui contract sigur, pe patru ani.

"Oraşul se extinde de la an la an, aşa că lucrările de întreţinere străzi, reparaţiile de semafoare, refacerile de marcaje sunt pentru constructori un front de lucru sigur. În 2011 s-au cheltuit pe acest capitol 21 milioane lei, în 2012 - 25 milioane lei, iar în acest an s-au alocat alte 21 milioane lei", zice Eduard Florea, directorul economic al Primăriei.

Forţa de intervenţie rapidă

14 Mircea Ghitea.jpgDacă pentru drumari împărţirea oraşului înseamnă împărţirea responsabilităţilor, pentru orădeni are avantajul unor lucrări prompte. "Avantajul palpabil îl constituie creşterea vitezei de intervenţie. Fiind doi drumari, la primăvară nu vom aştepta o lună pentru plombarea gropilor, ci numai două săptămâni", spune directorul tehnic al Primăriei, Mircea Ghitea (foto).

De asemenea, municipalitatea va putea compara viteza de lucru şi calitatea lucrărilor făcute de cei doi constructori. "În oraş se va lucra inclusiv iarna. Dacă mixtura la rece, pentru care am cerut 6 luni de garanţie, nu ţine, o vor înlocui pe banii lor de câte ori este nevoie. Îi vom penaliza şi vom posta asta pe site-ul Primăriei, să îi râdă tot oraşul", promite Ghitea. Directorul mizează pe faptul că, dacă nu de frica penalităţilor, constructorii vor munci mai îngrijit măcar de ruşine. Ruşinea de-a nu fi beşteliţi în faţa concurenţei...


RESPONSABILIZAŢI
Constructorul plăteşte!

Conform contractului cadru care va fi încheiat cu Primăria, drumarii îşi vor asuma mai multe responsabilităţi. "Pentru a-i cointeresa pe constructori să se îngrijească de starea drumurilor, aceştia vor fi obligaţi să ne prezinte în fiecare vineri o situaţie cu gropile apărute în lotul de care răspund. În baza acestui inventar şi a constatărilor proprii, Primăria va face nota de comandă", spune Mircea Ghitea.

Odată descoperită o problemă, constructorul e obligat să ia măsuri. "Fiecare groapă va trebui semnalizată până la remedierea situaţiei, altfel încât, în cazul în care cineva îşi strică maşina acolo, constructorul va răspunde la reclamaţie, el va merge cu reclamantul în instanţă şi tot el va suporta toate daunele". Directorul tehnic a trecut această prevedere în contractul cu drumarii din cauza numărului mare de procese intentate municipalităţii de firmele de asigurări ce şi-au despăgubit clienţii care şi-au avariat maşinile din cauza drumurilor proaste.