La doar două săptămâni după ce și-au dat acordul de principiu pentru ca un investitor privat să construiască terminalul pentru mărfuri al Aeroportului orădean, care trebuie făcut până în 2023 pentru ca Bihorul să nu piardă cele 14 hectare de teren primite de la Ministerul Apărării în 2013, consilierii județeni au aprobat documentația pentru scoaterea la licitație a investiției. Singurii care s-au abținut au fost cei șase reprezentanți ai PSD.
Investiție de 4,1 milioane euro
Potrivit proiectului propus de președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, în dezbaterea consilierilor la ședința de joi, desfășurată online, terenul de 143.889 mp al fostului tancodrom primit de județ în urmă cu 8 ani va fi scos la licitație, după ce a fost evaluat de un evaluator independent, și viitorul investitor îl va putea exploata timp de 25 de ani, cu posibilitatea prelungirii ulterioare a contractului pe cel mult jumătate din această perioadă, timp în care va achita o redevență de 8 euro pe metrul pătrat.
Viitorul investitor va avea de făcut o investiție estimată la 4,1 milioane euro, să obțină autorizația de construire a Terminalului Cargo în maximum 6 luni de la încheierea contractului și să înceapă lucrările de construire propriu-zisă în cel mult 8 luni de la încheierea contractului.
În mai puțin de 2 ani, mai precis până la 30 iunie 2023, investitorul este obligat să finalizeze cel puțin 20% din investiție, adică să construiască cel puțin o clădire (dintr-un total de trei), să amenajeze calea de rulare și platforma de garare pentru aeronavele cargo, care va trebui să fie funcțională, iar finalizarea tuturor celorlalte obiective să fie realizată în cel mult 5 ani, în caz contrar contractul urmând să înceteze de drept.
Tot conform proiectului de hotărâre, urmează ca CJ Bihor să publice anunțul pentru licitație, pentru depunerea ofertelor fiind prevăzută o perioadă de 21 zile, iar evaluarea acestora să fie făcută în 5 zile.
Abținerile PSD
„Consiliul Județean Bihor nu își asumă niciun risc, singurul risc va fi al investitorului”, a spus președintele Ilie Bolojan în deschiderea dezbaterilor, precizând că Primăria Oradea și-a asumat angajamentul de a convinge Consiliul Local să-i acorde viitorului investitor aceleași facilități pe care le au și companiile din parcurile industriale ale orașului, iar Aeroportul să obțină avizele necesare din partea Autorității Aeronautice Române.
Singurii care s-au abținut la vot au fost cei 6 reprezentanți ai PSD, motivul fiind prezentat de liderul de grup ai acestora, Felix Cozma, care și-a exprimat îndoieli cu privire la situația în care viitorul investitor nu va realiza un terminal cargo, ci va folosi terenul pentru a-și face una sau mai multe hale de depozitare, profitând de vecinătatea cu Parcul Industrial nr. II din strada Ogorului. „Proprietarul terenului va decide asupra acestuia și dacă nu va fi realizat terminalul, va putea să-i schimbe destinația?”, a întrebat Cozma.
Bolojan a răspuns că acest lucru este practic imposibil, atât datorită prevederilor contractuale, cât și faptului că niciun investitor nu va plăti 4,1 milioane euro pentru o hală sau mai multe pe terenul de lângă Aeroport, din simplul motiv că i-ar fi mai ieftin să le cumpere din altă parte decât să-și asume investiții mari precum realizarea căii de rulare și platformei de garare a aeronavelor.
În final, hotărârea a fost adoptată cu 29 de voturi favorabile, date de consilierii județeni ai PNL și cei ai UDMR.