• Orădenii cer înăsprirea regulilor pentru cele circa 600 de trotinete electrice Bolt și Lime, închiriate adesea de teribiliști care circulă câte doi, fără cască sau cu luminile stinse
  • Primăria, în schimb, se codește și le propune nemulțumiților să semnaleze prin aplicația Oradea City Report neregulile legate de trotinetele electrice, sub promisiunea sancționării teribiliștilor.

În trei ani de la intrarea în Oradea, trotinetele închiriate au reușit să își ridice în cap majoritatea șoferilor.

„Trotinetiștii circulă cu viteză pe șosea, fără cască, de multe ori câte doi pe un vehicul, fapt pentru care noaptea nici nu aprind luminile, să nu fie văzuți. Nici nu știi de unde îți sar în față”, spune un șofer Bolt. Probleme, deocamdată fără soluții...

Scurt istoric

OTL a fost cel care a testat, în martie 2020, primele 20 de trotinete electrice, cu stații în zona Universității, strada Duiliu Zamfirescu și strada Atelierelor. Doi ani mai târziu au cerut autorizație și liderii europeni în domeniu, Bolt și Lime. Cele două firme au autorizație valabilă până la 31 decembrie.

În Oradea circulă astăzi peste 600 de trotinete electrice, dintre care 300 sub marca Lime, 250 închiriate de Bolt și alte câteva zeci cumpărate de orădeni. OTL a renunțat la afacere în 2023. „E greu să concurezi cu doi operatori care au piață globală și își permit tarife mai mici”, spune directorul OTL, Adrian Revnic. Marii operatori taxează cu circa 2 lei deblocarea trotinetei și 0,8 lei kilometrul de cursă, sume la care pentru OTL ar fi fost greu să facă profit...

Trotinete cu probleme

Intrați pe șosele cu o viteză de 25 km/h și respect minim față de regulile de circulație, conducătorii de trotinete electrice au provocat iritare. Pentru evitarea accidentelor, polițiștii rutieri au cerut Primăriei ca acestea să circule doar pe pistele pentru biciclete. Propunerea a fost respinsă, însă, pentru că pistele sunt prea fragmentate.

Șoferii au fost și mai deranjați. „Într-o noapte mi-au sărit în fața mașinii două trotinete pe care erau câte doi copii, fără vestă reflectorizantă, fără nimic. Circulau cu toate becurile stinse, ca să nu poată fi văzuți sau să țină bateria mai mult”, spune un șofer Bolt. „Mulți circulă cu viteză prin parcuri și riști să te lovească”, spune și o orădeancă pieton.

În plus, deși există 70 de stații, multe trotinete sunt abandonate de clienți pe alei pietonale, la intrările la blocuri, răsturnate pe șosele ori aruncate în copaci sau chiar în Crișul Repede. „Reprezentanții Bolt și Lime nu vor ca trotinetele să poată fi lăsate doar în stații. Avantajul serviciului este tocmai această libertate a utilizatorului”, explică un reprezentant al municipalității.

Înregistrați-le! 

Consiliul Local Oradea a încercat să reglementeze trotinetele prin regulamentul adoptat în 2022. Printre altele, acesta impune vârsta minimă a conducătorilor la 14 ani, obligativitatea purtării căștii pentru cei sub 16 ani, folosirea pistelor pentru biciclete, unde există, și interzice utilizarea vehiculului de mai mult de o persoană.

Doar că normativul, cu amenzi de până la 400 lei, este greu de aplicat. „Nu ai cum bloca o trotinetă care circulă cu viteză pe o stradă pietonală sau gonește printre mașini”, spune directorul Poliției Locale Oradea, Samuel Milian (foto). Polițiștii locali au aplicat anul trecut 161 de sancțiuni conducătorilor de trotinete. Majoritatea se referă la circulația acestora în zonele pietonale, cu câte doi utilizatori ș.a.

Numărul sancțiunilor ar fi mai mare, dar agenții au mijloace limitate. „Dacă trotinetele ar avea număr de înregistrare, ai putea verifica cine le-a condus la o anumită oră, ai aplica sancțiuni, iar cei care le folosesc sau încredințează altcuiva ar fi mai responsabili”, spune Milian. Cum Codul Rutier exceptează însă înregistrarea acestor vehicule, Consiliul Local nu are cum adăuga la lege...

Reclamați aici! 

În lipsă de alte mijloace, municipalitatea a înființat anul trecut, pe aplicația pentru telefon Oradea City Report, unde preia reclamații despre neregulile din oraș, două rubrici prin care sesizările ajung direct la firmele Bolt și Lime.

Primăria, care încasează anual peste 46.000 euro din taxele de pe urma trotinetelor, preferă soluții de mijloc. „Problema nu sunt trotinetele electrice, ci cei care le folosesc”, spune împăciuitor viceprimarul de Oradea, Teofil Filimon (foto).

Pentru a reduce reclamațiile, regulamentul obligă operatorii ca, odată sesizați, să ridice din oraș, în doar 2 ore, trotinetele abandonate care încurcă circulația. „Firmele ridică rapid trotinetele care au fost reclamate”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș.

În plus, reprezentanții municipalității îndeamnă orădenii să sesizeze prin aplicația Oradea City Report orice neregulă privind utilizarea trotinetelor. „Cu o ajutorul unei fotografii, cu data și ora, operatorii identifică utilizatorul trotinetei (n.r. cu ajutorul cardului bancar cu care a făcut plata) și îi pot interzice să închirieze pe viitor trotinete”, explică Marchiș.

Astfel, Primăria vrea să facă ordine în domeniu cu mâna orădenilor. Este mai ușor și fără să își ridice în cap nici reclamanții, nici trotinetiștii...


Vocea străzii

Ar trebui să fie mai strict reglementată circulația cu trotinete electrice în Oradea?

Am venit din Olanda în concediu și văd că în Oradea pietonii circulă pe piste, bicicliștii peste tot. De trotinete nici nu are rost să zic.

Ștefan Bogdan

Când ieși din magazin și un trotinetist trece cu 40 km/h prin fața ta, este senzație... Trebuie luate măsuri cât mai repede.

Alexandru Oros

Cei care folosesc trotinetele electrice ar trebui să aibă un minimum de cunoștințe rutiere, să fie obligați să participe la un curs.

Radu Adrian

Oradea are nevoie de reguli de circulație pentru ei, cât mai repede. Apoi trebuie și verificați dacă respectă prevederile.

Simona Hulboaca

Trotinetele au nevoie de reguli stricte, iar în anumite zone din oraș ar trebui chiar să fie interzise. E prea de tot ce fac trotinetiștii.

Sandor Moldovanyi

Circulă unii cu o viteză de zici că sunt singuri pe drum. Nu știu ce așteaptă autoritățile să ia măsuri serioase împotriva lor.

Loredana

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!