În Primărie, ca la Judecătorie: orice spui ar putea fi folosit împotriva ta! Dincolo de aspectul aerisit al sălii de lucru cu publicul veghează discret un sistem performant de camere video şi microfoane care, ca-n fimele cu spioni, înregistrează tot ce discută orădenii cu funcţionarii!

"Oamenii nu ştiu că sunt înregistraţi, iar funcţionarii nu le spun. Dacă le-ar spune, probabil că unii cetăţeni le-ar cere să oprească microfonul, or acest lucru le este interzis", a dezvăluit un funcţionar BIHOREANULUI.

Camera cu camere

Cine vrea să rămână în "istorie" să vorbească în Piramidă. Nu-i sigur că o să-l audă zeii, dar până la urechile primarului tot ar ajunge câteva fragmente. Inagurată în iulie anul trecut, sala de relaţii publice reuneşte toate serviciile ce deservesc cetăţenii, de la ghişeele pentru încasarea taxelor până la biroul de urbanism, fapt pentru care piramida atrage zilnic 1.500 de vizitatori. Orădeni pe care Primăria îi ascultă cu atenţie. La propriu!

BIHOREANUL a descoperit că numărul microfoanelor din Piramidă e cel puţin egal cu al birourilor, iar cel al camerelor video e aproape dublu. Nimeni şi nimic nu scapă vigilenţei sistemului de monitorizare. Achiziţionat cu 45.201 de lei, acesta e format din două reţele de camere care se completează reciproc. Pentru monitorizarea de ansamblu a sălii şi urmărirea cu preponderenţă a vizitatorilor, pe tavan şi pereţi au fost montate 14 camere cu microfon încorporat şi cu posibilitate de apropiere a imaginii. Softul permite monitorizarea de la distanţă, efectuarea de poze şi programarea astfel încât să înceapă să înregistreze la apariţia unui eveniment sau după un program prestabilit.

Monitorizarea discuţiilor purtate de funcţionari cu orădenii se face, în schimb, cu ajutorul a 27 de camere "de proximitate". Montate pe fiecare birou, acestea sunt amplasate în cutii de plastic cu aspect inofensiv şi vizează direct funcţionarii. Aparatura are microfon încorporat, care surprinde orice cuvânt al contribuabilului, indiferent că acesta solicită informaţii despre impozitele restante, că expune o situaţie personală sau cere ajutor într-o problemă jenantă. Iar oamenii sunt încurajaţi să se exprime liber prin faptul că nu există nici un afiş care să-i avertizeze că sunt înregistraţi şi că datele sunt stocate cel puţin o săptămână.

Pe marginea legii

Aproape că nu există lege, normă sau cutumă privind dreptul la intimitate care să nu fie încălcată de sistemul de monitorizare. Conform Legii 333/2003 privind paza obiectivelor, montarea unor astfel de sisteme se face doar de către firme avizate de Poliţie, instruite în mod expres să anunţe prezenţa camerelor video prin afişe. Legea 677/2001 spune că "orice prelucrare de date cu caracter personal poate fi efectuată numai dacă persoana vizată şi-a dat consimţământul".

De aceea magazinele abundă de afişe că sunt monitorizate video, iar operatorii de telefonie îşi anunţă clienţii înainte de iniţierea unei convorbiri că aceasta e înregistrată. Numai clienţii Primăriei nu sunt avertizaţi! De asemenea, legea prevede clar că la datele cu caracter personal au acces doar un număr redus de persoane, supravegheate la rândul lor, în baza unui registru special, care la Primărie nu există!

Dacă montarea camerelor ambientale e reglementată de normativele privind paza şi protecţia bunurilor, putând fi justificată prin faptul că la ghişeele de plată se vehiculează sume importante, montarea microfoanelor e cel puţin discutabilă. Prin simpla interceptare şi stocare a convorbirilor se restrâng drepturile celor monitorizaţi la propria imagine, viaţă privată, inviolabilitatea corespondenţei şi alte libertăţi fundamentale.

În vreme ce, pentru a intercepta discuţiile unui presupus infractor, organele de cercetare penală au nevoie de mandat semnat de judecător, în Primărie asta se întâmplă non-stop şi fără să se ceară nici măcar consimţământul angajaţilor, cu atât mai puţin al vizitatorilor. "Ni s-a spus că o să fim înregistraţi şi atât. Eu nu spun că e neapărat ceva rău, dar nu e deloc plăcut să fii tot timpul filmat, ştiind că cineva îţi ascultă cel mai mic oftat", spune un funcţionar.

Big Brother

Şi monitorizarea chiar se face! O persoană desemnată de primar urmăreşte aleatoriu, câte o jumătate de oră pe zi, înregistrăzile discuţiilor dintre angajaţi şi cetăţeni. "Toată lumea ştie că suntem urmăriţi. Dacă într-o zi funcţionarul are mai puţini oameni la ghişeu, a doua zi primeşte automat sarcini suplimentare, se iau măsuri de reducere a personalului şi tot aşa. Ferească Dumnezeu să spui sau să faci ceva greşit, că te-ai ars!", relatează un salariat.

Doar orădeanul nu ştie ce ştie toată Primăria! Fie şi măcar din bun simţ, dacă nu în virtutea legii, contribuabilii trebuiau avertizaţi, la intrarea în sală, că sunt filmaţi şi mai ales înregistraţi. Dar asta nu se întâmplă. "Dacă îi spui omului că discuţia se înregistrează s-ar putea să-ţi ceară să opreşti microfonul, lucru care ne-a fost interzis", se scuză un funcţionar.

05 Viorel Gavra.jpg"Paşaport" pentru puşcărie 

Situaţia e cu atât mai gravă cu cât discuţiile pot fi folosite în instanţă. "Având în vedere că înregistrările sunt efectuate cu un sistem audio-video autorizat de Poliţie, acestea sunt acceptate de instanţă în cazul unei cercetări penale", spune Viorel Gavra (foto), prim procurorul Parchetului Bihor, care nu consideră deloc abuziv ori nelegal demersul Primăriei.

Mai reţinut, avocatul Mircea Ursuţa spune că ar trebui să existe o limită. "Eu înţeleg că în sala de judecată se înregistrează toate declaraţiile, pentru că trebuie să rămână o dovadă. Dar nu şi în spaţiile de lucru ori pe holuri! Dacă nu de altceva, măcar pentru că mai dă omul un telefon personal şi tu-i înregistrezi discuţia privată cu soţia, copilul, medicul sau un prieten", zice avocatul.

Deşi susţin poziţii în principiu adverse, ambii oameni ai legii cad totuşi de acord asupra unui lucru: Primăria avea obligaţia să-i avertizeze la intrare pe funcţionari, dar mai ales pe orădeni, că sunt înregistraţi. Pentru că orice ieşire i-ar putea costa...

05 Ilie Bolojan_3.jpg"În avantajul colegilor"

Primarul Ilie Bolojan (foto) spune că nu a făcut decât să se inspire din "bunele practici" folosite de firmele private şi de oamenii legii. "În casieriile RCS&RDS sunt înregistrate toate discuţiile, pentru a se vedea dacă angajaţii acordă clientului respectul cuvenit. În SUA, poliţiştii au camere montate în maşini şi microfoane asupra lor, iar înregistrările sunt folosite în instanţă. Iar la graniţa Ungariei cu Ucraina, de când umblă vameşii maghiari cu camere pe umăr, a scăzut contrabanda cu ţigări", argumentează Bolojan.

"Sistemul de monitorizare a fost montat nu pentru a aduce atingere dreptului cetăţeanului la imagine sau intimitate, ci pentru a limita "dreptul" la şpagă. Cine e cinstit şi îşi vede de treabă nu are de ce să se teamă!", spune primarul, care susţine că măsura a fost luată şi pentru a lămuri disputele ce pot apărea între funcţionari şi cetăţeni.

"Sistemul stochează înregistrările vreme de 7 zile, iar orădeanul are la dispoziţie 3 zile pentru a contesta modul în care a fost primit şi servit. În fond, e şi în avantajul colegilor mei, pentru că au existat cazuri în care nu ştiai pe cine să crezi", spune primarul, omiţând însă faptul că cetăţenii nu sunt informaţi prin afişe cu privire la acest drept.

În ce priveşte "discreţia" cu care se fac înregistrările, Bolojan spune că în cel mult o lună se vor monta panouri care să avertizeze că discuţiile sunt înregistrate, dar vrea să comande toate afişele deodată din pricini de... economie. "Deocamdată traversăm o perioadă de optimizare. Se mută birouri, se stabilesc termene-limită pentru eliberarea actelor, se comasează activităţi. Pe la sfârşitul lunii martie, când toate vor fi puse la punct, vom comanda şi panotajul", spune Bolojan. Ca şi cum o coală lipită pe uşă, cu mesajul "Atenţie, se filmează!", ar avea de-a face cu organizarea birourilor.

Până atunci, deci, orădenii ar fi bine să se controleze ce spun în Primărie. Pentru că poate fi folosit împotriva lor. Inclusiv la Tribunal!


FĂRĂ RECLAMAŢII!
Înregistrarea "vorbeşte"

În ciuda numărului mare de orădeni care au intrat în Piramidă în ultimele 7 luni, estimat la circa 300.000 persoane, reclamaţiile depuse la adresa funcţionarilor au scăzut dramatic. "De la deschiderea sălii de lucru cu publicul nu am primit nicio sesizare scrisă", spune Csilla Petri, angajat al Biroului de Presă.

Oficial, înregistrările au fost consultate doar de două ori, în urma unor reclamaţii privind sume de bani încasate. Într-un caz s-a dovedit că funcţionara a înmânat unui cetăţean restul odată cu chitanţa de plată a impozitelor, contrar celor susţinute de respectivul, iar în al doilea că a returnat mai puţini bani din greşeală, în urma verificărilor omul primind suma corectă.