Cine nu îşi face înainte un plan plănuieşte să eşueze. Primarul Ilie Bolojan şi-a stabilit ca obiectiv pentru următorii trei ani realizarea unui pachet de investiţii mare cât tot bugetul oraşului pe un an de zile.

"Avem în vedere investiţii de circa 50-60 milioane euro, care ar urma să fie demarate începând de anul acesta cu finalizare cel târziu în 2019", spune edilul.

Cu gaură în buget

Ilie Bolojan, primar OradeaProvocarea majoră a primarului Ilie Bolojan (foto) pentru anul 2017 este de a menţine ritmul de dezvoltare al oraşului în ciuda scăderii veniturilor la buget. "Guvernul a anunţat o serie de măsuri, aparent bune, care vor avea un impact negativ de cel puţin 2 milioane euro asupra bugetului", avertizează edilul.

Veniturile municipalităţii se vor reduce cu circa 11,9 milioane lei, echivalentul a 2,6 milioane euro odată cu majorarea cu 20% a salariilor bugetarilor, eliminarea impozitului de 3% pe tranzacţiile imobiliare şi anularea taxelor pe eliberarea documentelor de stare civilă, permiselor şi înmatriculărilor auto.

Singurul avantaj al oraşului îl constituie acoperirea integrală de la bugetul central a indemnizaţiilor persoanelor cu handicap şi salariilor asistenţilor acestora, scutind Primăria de cheltuirea a circa 2,5 milioane lei, şi majorarea salariului minim la 1.450 lei, care va aduce municipalităţii venituri suplimentare de 2,4 milioane lei din Impozitul pe Venit Global.

Cap la cap, oraşul va înregistra un buget mai mic cu 2 milioane euro, sumă pe care Bolojan vrea să o compenseze prin măsuri de austeritate. "Vom fi nevoiţi să disponibilizăm câteva persoane şi să reducem la maximum cheltuielile de funcţionare ale Primăriei", spune edilul.

Bani pentru dezvoltare

Potrivit primarului, ţinta municipalităţii este de a aloca şi anul acesta investiţiilor un buget de 10 milioane euro. Suma va fi suplimentată, pe cât posibil, din cofinanţări europene şi parteneriate cu mediul privat, astfel încât bugetul alocat dezvoltării în următorii trei ani să ajungă la 60 milioane euro.

De altfel, în majoritatea cazurilor, municipalitatea plănuieşte să organizeze anul acesta licitaţiile pentru atribuirea lucrărilor, acestea urmând să se finalizeze în 2018. În paralel, Primăria va depune cereri de finanţare din fonduri europene pentru fiecare proiect în parte. "Conform noilor reguli, poţi începe lucrările din fonduri proprii, înainte de semnarea contractului de finanţare, pentru a economisi timp", susţine primarul. Dacă va reuşi să atragă fonduri europene, oraşul îşi va deconta lucrările deja făcute şi va aloca banii altor proiecte, dacă nu, va lucra din propriul buget.

Pod în loc de pasarelă

Pentru anul acesta municipalitatea şi-a propus să înceapă construirea unui pod rutier cu câte o bandă pe sens în locul pasarelei pietonale de lângă fostul Centru de calcul. Gândită să fluidizeze traficul în zona centrală, construcţia va presupune o investiţie de circa 2 milioane euro. La această sumă se vor adăuga cheltuielile cu exproprierea unor terenuri din strada Plevnei şi a clădirii vulcanizării din faţa Clubului Constructorul, pentru a facilita accesul pe pod.

Proiectul municipalităţii a primit deja de două ori avizul negativ al Comisiei zonale pentru monumente istorice, pe considerentul că arată prea "industrial", dar primarul nu renunţă la idee. "Noi am propus varianta unui pod arcuit, sprijinit pe maluri, amintind de cele care au existat în zona centrală. Dacă proiectul nu va primi avizul comisiei, podul va trebui refăcut cu un pilon, ceea ce înseamnă avize suplimentare şi, probabil, alte costuri".

Tramvai şi drum cu prelungire

Primăria pregăteşte şi alte investiţii majore. Cea mai importantă o constituie prelungirea liniei de tramvai de-a lungul pârâului Peţa, începând din zona Calea Aradului până în Nufărul. Estimată la 8 milioane euro, linia va deservi zona comercială Auchan, viitoarea sală polivalentă, campusul şcolar şi cartierul Ceyrat. "Lucrările ar putea începe undeva în vară", spune Bolojan.

Printre priorităţi se mai numără prelungirea drumului rapid din Calea Bihorului, pe la poalele dealurilor, până în sensul giratoriu de la Real II. Noua cale rutieră va asigura o legătură rapidă între cartierele Nufărul şi Episcopia şi va fluidiza traficul pe străzile Republicii, Ştefan cel Mare şi Matei Corvin. Pentru ca deranjul să fie cât mai mic lucrarea va începe anul acesta cu construirea pasajului suprateran care va asigura legătura cu drumul spre Biharia. În paralel, Primăria va lega la noua şosea drumurile din partea dreaptă a străzii Matei Corvin, pentru a scoate traficul din oraş.

În 2017 sunt programate să demareze şi lucrările de reamenajare a străzii Alecsandri. Municipalitatea a înlocuit conductele din subteran, constructorii pregătesc reabilitarea faţadelor clădirilor, aşa că pietruirea străzii ar putea începe în vară. În paralel, urmează să se finalizeze documentaţia pentru reabilitarea Pieţei Ferdinand, care ar putea deveni şantier în 2018. "În cel mult trei ani, zona centrală va deveni preponderent pietonală", promite primarul.

Tunel şi pasaj

Tot pentru 2018 municipalitatea a programat amenajarea unui pasaj, paralel cu Crişul Repede, pe sub liniile de tramvai din Bulevardul Magheru. "Până la sfârşitul anului vom reabilita şi reloca reţelele de termoficare din zonă, ca să nu săpăm de două ori", explică Bolojan. Proiectat cu două benzi pe sens, pasajul subteran va elimina intersecţia de la intrarea pe podul Dacia, care va fi lărgit la trei benzi pe sens, pentru a fluidiza circulaţia.

Mai vechiul proiect de amenajare a unui complex de cinci pasaje, cu trei puncte de subtraversare a turbogiraţiei şi centrului civic, va intra în conservare, din cauza costurilor uriaşe, de peste 20 milioane euro, până la identificarea unor surse de finanţare.

Tot pentru fluidizarea circulaţiei, municipalitatea vrea să construiască în continuarea străzii Universităţii un pasaj suprateran cu două benzi pe sens peste şoseaua de centură. Estimat la 4,5 milioane euro, pasajul va asigura legătura cu parcul industrial Eurobusiness II şi piaţa Obor care urmează să se mute peste drum de cartierul Europa pentru a face loc viitoarei săli polivalente. Construcţia va presupune dezafectarea sensului giratoriu de lângă cimitirul municipal, unde s-au înregistrat mai multe accidente mortale, şi va folosi inclusiv pietonilor care azi îşi riscă viaţa traversând neregulamentar Centura. În fond, aşa e şi normal: ca banii orădenilor să fie cheltuiţi în avantajul lor...


GREAUA MOŞTENIRE
Proiecte de finalizat

Dealul Ciuperca Oradea prăbușitPe lista de priorităţi a municipalităţii orădene apar, inevitabil, proiecte "moştenite" din 2016. Printre acestea se numără refacerea dealului Ciuperca (foto) în urma alunecărilor de teren de anul trecut, finalizarea reabilitării reţelelor de termoficare începând din centru până în cartierul Nufărul şi mobilarea parcului industrial Eurobusiness II. În plus, municipalitatea este obligată să continue procesul de reabilitare a faţadelor clădirilor din zona centrală şi de amenajare de spaţii verzi în cartierele aglomerate, cum ar fi înfiinţarea de părculeţe şi locuri de joacă în zonele Milcovului şi Bumbacului.

Printre "restanţe" se mai numără organizarea de evenimente şi concerte pentru creşterea atractivităţii oraşului, promovarea învăţământului profesional în colaborare cu firmele din oraş şi îmbunătăţirea sistemului de colectare selectivă a deşeurilor prin introducerea taxării orădenilor în funcţie de cantitatea depusă la groapa ecologică.