Primăria Oradea are planuri mari. "În ciclul de finanţare pe care îl încheiem anul acesta, Oradea a reuşit să atragă 200 milioane euro din fonduri europene. Noi ne propunem ca şi în ciclul de finanţare următor să atingem acest prag, astfel încât problemele fundamentale ale oraşului să fie rezolvate", a anunţat primarul Ilie Bolojan, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă.

Printre priorităţile municipalităţii se numără de la proiecte de infrastructură şi mobilitate urbană la proiecte care vizează îmbunătăţirea calităţii vieţii sau a serviciilor oferite populaţiei.

Lista celor 11 proiecte este deschisă de prelungirea cu 7 kilometri a şoselei de centură din Calea Sântandreiului până dincolo de şoseaua Borşului, investiţie estimată la 58 milioane euro. Noua cale de acces va traversa pe câte un pasaj calea ferată Oradea – Arad şi şoseaua Borşului şi pe un pod nou peste Crişul Repede. Centura se va conecta la Autostrada Transilvania printr-o legătură între şoseaua Borşului şi nodul rutier de la intersecţia autostrăzii cu drumul Oradea - Satu Mare, cu ocolirea localităţii Biharia, pentru evitarea ambuteiajelor. "Zona Metropolitană a făcut studiul de fezabilitate şi l-a predat la CNADNR, astfel încât această investiţie a fost trecută în masterplanul de transport", a spus primarul.

Drum pe sub Piaţa Gojdu

O altă investiţie se referă la construcţia a trei pasaje subterane care să fluidizeze circulaţia în zona Centrului Civic şi să permită amenajarea Pieţei Emanuil Gojdu la suprafaţă, astfel încât să se faciliteze accesul turiştilor la Cetatea Oradea. Investiţia, estimată la 25 milioane euro, ar putea fi finanţată prin unul sau mai multe proiecte Hu-Ro.

Tot legat de infrastructura oraşului, municipalitatea vrea să atragă fonduri pentru modernizarea a 50-55 de străzi neasfaltate din vatra veche a oraşului şi modernizarea a 20-25 de străzi din zona centrală distruse în timpul lucrărilor la reţele. "Încă strada Roman Ciorogariu mai arată cumva, dar străzi ca Mihai Eminescu sau Octavian Goga sunt într-o stare deplorabilă", a declarat edilul.

Cincinalul în termoficare

În ceea ce priveşte sistemul centralizat de termoficare, municipalitatea pregăteşte înlocuirea a încă 20 kilometri de conducte pe lângă cei 17,5 kilometri deja înlocuiţi. "În primăvară vom organiza o nouă licitaţie astfel încît în fiecare an să putem să lucrăm cinci luni de vară şi să nu mai lăsăm investiţiile pe ultimii doi ani din ciclul bugetar", a declarat primarul.

Bolojan a spus, că spre deosebire de actualul ciclu bugetar, în care municipalitatea poate face licitaţia doar după semnarea contracului de finanţare, în următoarea perioadă de finanţare va putea licita şi începe pe bani proprii lucrările, pentru a le deconta apoi din fonduri europene.

Tot în perioada următoare municipalitatea va comanda, printr-un grant islandez în valoare de 300.000 euro, un studiu al zăcământului de apă geotermală de sub oraş, pentru a avea o imagine completă asupra potenţialului acestuia.

În paralel, Primăria se judecă cu Ministerul Economiei după ce autorităţile centrale au refuzat prelungirea contractului de finanţare a proiectului care viza trecerea pe apă geotermală a unei părţi din cartierul Nufărul. Investiţia se ridică la 15 milioane euro şi ar rezolva o parte din problemele cu încălzirea a unei zone aflată la capăt de reţea.

Centru intermodal

În ceea ce priveşte infrastructura de afaceri, Primăria îşi propune amenajarea unui centru de transport intermodal în zona parcului industrial din Şoseaua Borşului, investiţie în valoare de 10 milioane lei, şi extinderea reţelelor de apă şi canalizare la toate punctele de lucru ale companiilor de pe raza municipiului.

De altfel, programul Aparegio derulat în perioada 2007-2014 va continua şi în următorul ciclul bugetar, Compania de Apă Oradea urmând să deruleze investiţii de circa 26 milioane euro.

Pe lista de lucrări a municipalităţii se mai numără reabilitarea unor clădiri emblematice ale oraşului precum Primăria, Colegiul Mihai Eminescu, fostul Cinematograf Libertatea şi casa Darvas. În paralel, municipalitatea va continua lucrările de refacere a Cetăţii, prin transformarea zidurilor de incintă, bastioanelor şi contrascarpei în spaţii de agrement. Investiţia, estimată la 14 milioane euro, ar putea fi finanţată prin Planul Operaţional Regional sau un proiect Hu-Ro.

Legat de infrastructura din domeniul sănătăţii, municipalitatea şi-a propus mutarea farmaciei de la parterul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă în actual spaţiu al blocului alimentar şi amenajarea ca secţie medicală a fostului său amplasament.

Drum nou

În ceea ce priveşte îmbunătăţirea mobilităţii urbane, municipalitatea vizează crearea de noi legături între străzi din oraş şi localităţi din Zona Metropolitană. Pe lista de investiţii se numără realizarea unui drum de 4 kilometri din Oradea în Băile Felix peste câmpul de lângă CET II, prelungirea străzii Bihorului cu 3 kilometri pe la poalele dealurilor până la Real II, construirea unui drum nou lung de 3 kilometri între Podgoria şi Fughiu şi a unei artere de legătură, lungă de 2 kilometri, între strada Izvorului şi Paleu, prin fostele livezi.

La fel, OTL are în vedere extinderea cu circa 8 kilometri a liniilor de tramvai din Calea Aradului până în Cantermir de-a lungul pârâului Peţa, investiţie de 10 milioane euro. Societatea de transport local mai vrea să prelungească cu circa o jumătate de kilometru linia de tramvai din Şoseaua Borşului până în dreptul parcului industrial Eurobusiness. Pe lista de investiţii se mai numără modernizarea a peste zece tramvaie Tatra, achiziţia de autobuze ecologice, construcţia unei autogări lângă gara centrală şi altele.

O sală polivalentă

Referitor la spaţiile publice din oraş, municipalitatea şi-a propus amenajarea pieţei pietonale de deasupra parcării subterane din Piaţa Independenţei, reabilitarea Pieţei Ferdinand, refacerea porţiunii dintre magazinul Crişul şi strada Republicii şi transformarea străzilor Vasile Alecsandri şi Aurel Lazăr în artere pietonale.

În ceea ce priveşte infrastructura pentru sport, municipalitatea a pus la dispoziţia Companiei Naţionale de Investiţii terenul de peste drum de cartierul Europa, pentru a construi aici o sală de sport cu o capacitate de 5.000 de locuri şi o suprafaţă de 8.590 metri pătraţi. Sala polivalentă, estimată la 18 milioane euro, va avea două terenuri separate prin elemente culisante.

Tot prin intermediul CNI, municipalitatea vrea să construiască un bazin de înot didactic în vecinătatea Liceului Sportiv. Bazinul, în valoare de 1,5 milioane euro, ar urma să fie folosit pentru învăţarea înotului de către copiii cuprinşi în programul iniţiat de Primărie.

Pe lista de investiţii se mai numără şi amenajarea unei piste de atletism în jurul stadionului Tineretului.