Dacă Primăria ar fi fost firmă privată, acum îşi anunţa insolvenţa sau măcar concedieri. Controlul făcut peste vară de Curtea de Conturi a scos la iveală nereguli multiple, de la plăţi nejustificate făcute constructorilor pentru lucrări neexecutate până la impozite neîncasate din neglijenţă.

Ţinut cu grijă la sertar, raportul încheiat în urma controlului a devenit public abia acum, după ce municipalitatea a contestat în instanţă decizia Curţii de Conturi de a imputa poliţiştilor locali şi angajaţilor municipalităţii venituri necuvenite în valoare de 750.000 lei. Dacă Tribunalul Bihor nu va decide suspendarea măsurii până la judecarea pe fond, din ianuarie ar putea începe reţinerile din salarii!

De la Zalău vine furtuna...

Aparent blajini şi obişnuiţi să verifice primării de oraşe nu mai mari decât un cartier orădean, inspectorii Curţii de Conturi delegaţi din Zalău au lăsat în urma lor şoc şi groază, în Primăria Oradea.

La controlul activităţii pe 2012 echipa de control a descoperit nereguli pe bandă rulantă. Spre exemplu, la Zoo verificările au scos la iveală neînregistrarea în contabilitate a unor investiţii de 1,5 milioane lei datorită necorelării evidenţelor cu realitatea din teren. Apoi, la controlul prin sondaj, inspectorii au descoperit un "minus" de 5.300 lei între suma datorată şi cea plătită de orădeni cu titlul de impozit pe clădiri ca urmare a neactualizării evidenţelor, o "gaură" de 3.430 lei la impozitul datorat pe clădirile modernizate prin neurmărirea lucrărilor şi o diferenţă de 217.000 lei la impozitul pe mijloacele auto datorat de societăţile radiate, din cauza neînregistrării maşinilor în sarcina acţionarilor. Şi exemplele ar putea continua...

Lucrări nefăcute, dar plătite

Mai mult, pentru prima dată, verificările au confirmat zvonurile cu privire la modul păgubos de urmărire a lucrărilor făcute din bani publici. Inspectorii Curţii de Conturi au confirmat dezvăluirile făcute în vară de BIHOREANUL cu privire la lucrări facturate şi neexecutate de constructorii municipalităţii.

Verificările în teren făcute la lucrările de infrastructură pe tronsonul II al întubării pârâului Adona (din dreptul podului de pe strada Nojoridului până la noua stradă dinspre Gheorghe Asachi) au scos la iveală nu mai puţin de o jumătate de kilometru de canalizare menajeră neînlocuită de firma Selina, dar decontată ca nou-nouţă. Prejudiciul estimat: peste 61.000 lei! Iar asta e cea mai mică sumă de recuperat de la constructorul orădean. La lucrările de amenajare a parcărilor din zona Sovata inspectorii au constatat deconturi nejustificate de 262.000 lei, la construirea străzii Meiului, care traversează câmpul din faţa Lotus Center, au descoperit plăţi nelegale de 296.000 lei, iar la verificarea primului tronson al întubării pârâului Adona au imputat Primăriei plăţi suplimentare de 447.000 lei.

Selina are de returnat cele mai mari sume, pentru că a derulat cele mai mari investiţii, dar nici ceilalţi constructori nu fac excepţie. Plăţi peste cele cuvenite a încasat MBS Group, care are de returnat 10.000 lei după lucrările de la Grădina Zoologică, firmele Construcţii Bihor şi Drumuri Orăşeneşti au de înapoiat 58.000 lei în urma lucrărilor din strada Făcliei, iar Asfamixt 59.000 lei încasaţi în plus la reamenajarea drumului uzinal.

"Banii înapoi!"

04 Mircea Ghitea_1.jpgCu totul surprinzător, deşi Primăria a atacat luna trecută la Tribunalul Bihor încheierea făcută de Curtea de Conturi în urma controlului, dosarul nu mai face nicio referire la sumele enorme de la constructorii care au umflat lucrările. "Pentru acele plăţi făcute prin Direcţia Tehnică şi constatate de Curtea de Conturi ca fiind nelegale, care nu au fost atacate în instanţă, s-au făcut demersuri pentru recuperarea sumelor de la constructori", explică Mircea Ghitea (foto), directorul tehnic al Primăriei.

Chiar şi pentru un ochi neavizat, măsura "taxării" constructorilor pentru imputările făcute Primăriei echivalează cu o recunoaştere a modului defectuos în care municipalitatea îşi urmăreşte lucrările. La fel, uşurinţa cel puţin dubioasă cu care constructorii au acceptat returnarea unei sume totale de 1,3 milioane lei, fără scandal şi procese, lasă să se înţeleagă că aceştia fie au deja căi de recuperare a "pagubelor", fie că, racordaţi fiind la bugetul local, simt că o relaţie ostilă cu municipalitatea i-ar lăsa fără front de lucru.

De altfel, Eduard Florea, directorul economic al Primăriei, spune că banii imputaţi de Curtea de Conturi au şi fost încasaţi la buget. "Cu excepţia Asfamixt, cu care suntem încă în discuţii, toţi constructorii au acceptat returnarea sumelor încasate necuvenit. Nu s-au făcut plăţi efective. Având în vedere că avem cu ei şi alte lucrări, aceştia au semnat procese verbale de compensare".

Bătălia pentru sporuri

Extrem de strictă în recuperarea banilor de la "privaţi", municipalitatea a fost, în schimb, cât se poate de mămoasă cu bugetarii săi. Cu excepţia unor formalităţi legate de finanţarea FC Bihor şi contestarea unei sume de 100.000 lei imputate pentru lucrările din străzile Nufărului şi Gheorghe Doja, procesul intentat de edili are ca obiect apărarea drepturilor speciale în valoare de 750.000 lei plătite în 2012 personalului contractual al Primăriei şi poliţiştilor locali.

În cazul angajaţilor Primăriei, echipa de control a contestat legalitatea acordării ajutorului de haine şi de transport, în valoare de 70.000 lei, plătit în primele trei luni din 2012, până la expirarea Contractului Colectiv de Muncă, în care era prevăzut. Introdus iniţial în Administraţia Imobiliară Oradea de fostul director Marcel Boloş şi preluat apoi în Primărie, ajutorul de haine şi de transport se acorda invers proporţional cu veniturile, pentru a sprijini angajaţii cu salarii mici şi tinerii la început de carieră. Începând din aprilie anul trecut, la negocierea noului CCM, aceste drepturi speciale au fost scoase, pe fondul măsurilor de austeritate luate în administraţia locală.

Poliţistul poliţist rămâne!

În ce priveşte angajaţii Poliţiei Locale, echipa de control a cerut returnarea sumei de 678.000 lei, reprezentând sporul de misiune permanentă de 25% din salariu plătit în 2012. Conducerea Primăriei spune că nejustificat.

04 Eduard Florea_5.jpg"Sporul de dispozitiv este specific Ministerului de Interne, iar Curtea de Conturi l-a contestat pe considerentul că poliţiştii locali nu sunt angajaţi ai Ministerului. Dar nu e corect. Poliţiştii locali desfăşoară misiuni împreună cu Poliţia, au aceleaşi atribuţiuni de menţinere a ordinii, şi aceleaşi obligaţii de a fi permanent la dispoziţia instituţiei. Este normal să beneficieze de acelaşi spor", spune Eduard Florea (foto).

Că lucrurile stau sau nu aşa, rămâne să stabilească instanţa. Oricum, dacă lucrurile vor merge prost, angajaţii municipalităţii au toate şansele să rămână şi fără sporuri, şi cu popriri salariale pentru recuperarea banilor. Cam cum au păţit constructorii cu facturile pe lucrări...


RETURNAŢI AICI!
1,1
milioane lei a returnat bugetului local Selina după controlul Curţii de Conturi


DOI ÎN UNU'
Atenţie, vine poprirea!

Conform încheierii Curţii de Conturi, municipalitatea este obligată să ia măsuri pentru stabilirea vinovaţilor, sancţionarea acestora şi recuperarea prejudiciului constatat, până la 31 decembrie 2013. Cum până la expirarea termenului limită mai sunt doar trei săptămâni, iar primul termen de judecată fixat de Tribunal în procesul intentat de municipalitate a fost fixat pentru iunie 2014, Primăria a deschis un al doilea proces, în care a cerut suspendarea măsurilor de impunere până la judecarea pe fond.

Sentinţa este aşteptată în Primărie cu înfrigurare. "Dacă până la 31 decembrie nu avem o decizie de suspendare a măsurilor impuse de Curtea de Conturi, din ianuarie va trebui să începem recuperarea sumelor imputate de la angajaţi", spune directorul economic Eduard Florea.