Din această săptămână, cei aproape 800 de locatari din asociația Cartier Prima, din Nufărul, vor deschide țarcurile cu pubele doar folosind sacii RFID anume distribuiți, iar cartelele pe care le aveau pentru deschiderea incintelor au fost dezactivate.
Saci cu coduri
Primăria Oradea derulează în această asociație cu 545 de apartamente un proiect pilot în salubritate, menit pe de-o parte să permită calcularea cantității de deșeuri generată în fiecare locuință, iar pe de altă parte identificarea cetățenilor care nu respectă colectarea separată.
Locatarii din cartier au primit saci galbeni, maro, negri și verzi pentru fiecare fracție de deșeuri. Sacii au coduri unice RFID (Radio-Frequency Identification) care, odată apropiate de țarc, sunt citite automat și deblochează ușa țarcului. Sistemul înregistrează numele utilizatorului și tipul de deșeu pe care îl aruncă în containere.
„Scopul principal al proiectului-pilot este de a identifica cantitatea (volumul) şi tipul deșeurilor - reziduale, biodegradabile, reciclabile și ambalaje de sticlă - depozitate de către fiecare utilizator din cadrul asociației de proprietari Cartier Prima din municipiul Oradea, utilizatorii serviciului de salubritate menajeră urmând să fie taxați conform metodei de implementare „plătește pentru cât arunci”, a precizat Adina Popa, directorul adjunct al Direcției Tehnice din cadrul Primăriei Oradea, citată într-un comunicat al municipalității.
Până acum, s-au distribuit 87,36% din pachetele cu saci, iar proprietarii de apartamente din cartier care nu le-au primit încă vor putea să le ia de la reprezentanții asociației.
Controale zilnice
Conform datelor Primăriei Oradea, între 1 și 21 martie, în țarcurile din Cartier Prima au fost aruncați deja 1.732 de saci cu coduri RFID, „din care 440 saci aferenți fracției rezidual, 492 saci cu fracție biodegradabil, 718 saci cu reciclabil și 82 saci aferenți fracției sticlă”. Volumul de deșeu generat în această perioadă este de 71,45 mc, din care 13,2 mc resturi reziduale, 12,3 mc biodegradabile, 43,08 mc reciclabile şi 2,87 mc sticle.
Cu ajutorul unor camere de filmat dotate cu inteligență artificială, sistemul identifică și așa-numitele incidente, adică situații neconforme, precum aruncarea de gunoaie pe lângă țarc.
„În perioada 1-19 martie, cu ajutorul camerelor de supraveghere video și a aplicației dezvoltate au fost înregistrate 305 incidente, cele mai multe vizând deșeurile aruncate în afara țarcului și lângă pubelele/containerele din interiorul țarcului. Totodată, 54 de incidente au fost înregistrate ca acces a unor persoane neautorizate în incinta de deșeuri, respective 34 incidente care vizau faptul că ușa/ușile au fost lăsate deschise. Pe toată durata de implementare a proiectului vor fi efectuate controale zilnice cu privire la modul de colectare a deşeurilor”, a mai precizat Adina Popa.
Aplicație dedicată
Proiectul pilot este derulat de Primăria Oradea împreună cu asociația de proprietari și cu firmele Cargo Track Solutions, RER Vest și Eco Bihor SRL.
Inițiatorii au asigurat infrastructura necesară derulării proiectului, adică au achiziționat noi sisteme de închidere a celor cinci țarcuri pentru deșeuri, sacii cu coduri RFID, un sistem de scanare și citire a codurilor RFID a sacilor, o cameră de supraveghere video 24/7 prevăzută cu algoritmi de inteligență artificială. De asemenea, a fost creată o aplicație care rulează pe un calculator al asociației și un altul al Primăriei Oradea, aplicație care va genera rapoarte și statistici cu stadiul de implementare a proiectului-pilot.
„Primăria Municipiului Oradea mulțumește locatarilor pentru faptul că au înțeles scopul acestui proiect și au participat la distribuirea în bune condiții a sacilor cu coduri RFID. În perioada următoare, municipalitatea va organiza întâlniri cu locatarii urmând să fie clarificate toate aspectele și disfuncționalitățile survenite în implementarea acestui proiect”, a mai transmis municipalitatea.