Podul Centenarului din Oradea, îmbrăcat în drapelele statelor membre Uniunii Europene, a fost deschis pentru maşini luni la prânz, prima maşină care l-a străbătut fiind o Dacie în culorile naţionale. Inaugurarea s-a făcut în prezenţa comisarului european Corina Creţu, aflată în vizită la Oradea la invitaţia primarului Ilie Bolojan.

Cel mai mare

La deschiderea traficului auto pe cel mai nou pod orădean au mai luat parte, alături de comisarul european şi de primarul Bolojan, prefectul Ioan Mihaiu şi preşedintele Consiliului Judeţean, Pásztor Sándor.

Începută anul acesta, construcţia a fost executată de asocierea reprezentată de firma Freyrom în termen record - doar opt luni şi jumătate.

"Podul, fără picioare în apă, este cea mai mare structură de acest gen (n.r. - din ţară), cu o lungime de 80 metri şi o cale de mijloc de 18 metri", a spus inginerul Vlad Moldovan, care a condus lucrările.

Cu două benzi de circulaţie late de câte 3,5 metri şi delimitat la ambele capete de câte un sens giratoriu, podul este menit să uşureze tranzitul pietonilor de pe un mal pe celălalt al Crişului şi să îmbunătăţească traficul în zona centrală.

"Deschiderea acestui pod va permite introducerea de curse de transport în comun în zona centrală pe străzi precum Mihai Eminescu şi Ady Endre, care în prezent nu sunt deservite de OTL", a promis primarul Ilie Bolojan.

Podul Centenarului, Oradea

Un pachet de proiecte

Edilul a arătat că investiţia în podul Centenarului s-a ridicat 3,3 milioane euro şi face parte dintr-un proiect mai vast, în valoare de 15 milioane euro, cofinanţat din fonduri comunitare.

Acest pachet mai cuprinde investiţii precum reabilitarea Pieţei Ferdinand, transformarea străzilor Aurel Lazăr şi Libertăţii în artere pietonale, reamenajarea malului stâng al Crişului Repede pe porţiunea de lângă clădirea Primăriei.

Edilul a mulţumit atât echipei care a lucrat la acest proiect, de la angajaţii Primăriei la constructori, cât şi comisarului european Corina Creţu. "În fiecare an, de când am aderat la Uniunea Europeană, Oradea şi-a dublat bugetul de investiţii ca urmare a investiţiilor Uniunii Europene", a declarat primarul.

Ardealul, cap de listă

Practic, 80% din valoarea investiţiei în noul pod a fost finanţată din fonduri UE. "Comisia Europeană a contribuit cu 2,6 milioane euro în beneficiul orădenilor pentru construcţia acestui pod. Este un proiect emblematic şi una dintre cele mai mari investiţii din actualul ciclu bugetar. Felicit constructorii că au reuşit să îl finalizeze în timp record", a afirmat Corina Creţu.

Comisarul european a lăudat administraţiile din zona de Vest a ţării pentru proiectele europene derulate sau angajate. "Ardealul este cap de listă la atragerea de fonduri europene, un exemplu de bune practici care trebuie urmat", a declarat comisarul.

Potrivit Corinei Creţu, riscul de dezangajare a fondurilor UE la nivelul României era de 800 milioane euro. Prin lansarea unor proiecte care vizează finanţări pentru întreprinderile mici şi mijlocii, precum şi achiziţia de ambulanţe, gradul de absorbţie a fondurilor europene a crescut cu circa 200 milioane euro, dar România tot riscă să piardă 600 milioane euro.

Corina Creţu şi Ilie Bolojan

"La mulţi ani, România!"

Circulaţia pe noul pod a fost deschisă la ora 12, când maşina Centenarului, o Dacia 1300 din anul 1978, cu număr dedicat, BH-18-UNR, vopsită tricolor de proprietarul etnic maghiar, a făcut traseul între cele două sensuri giratorii. "Am vopsit maşina în tricolor ca omagiu adus Unirii", a explicat şoferul Ervin Koszta.

Orădeanul şi-a vopsit Dacia în culori tricolore în numai cinci zile, pentru a putea să treacă cu ea podul Centenarului de 1 Decembrie, dar a trebuit să aştepte încă două zile.

Tânărul, ca dealtfel şi ceilalţi participanţi la trafic care au traversat podul luni la prânz, a primit din mâna poliţiştilor locali steaguri tricolore pentru maşină şi urarea: "La mulţi ani România! La mulţi ani români!".

Fără excepţie, şoferii s-au declarat încântaţi de inaugurarea podului. "Mă bucur că s-a deshis. Poate aşa se mai reduce aglomeraţia şi o să traversăm Crişul mai uşor", a spus un şofer. Asta, cu atât mai mult cu cât pentru anul viitor se anunţă un val de lucrări fără precedent care vor afecta în mod cert circulaţia auto pe poduri precum Dacia şi Sfântul Ladislau...