BIHOREANUL vă dezvăluie cum a ajuns statul să plătească 2,5 milioane de lei ca să salveze podul de pe DN76 din Drăgănești, distrus de săpăturile ilegale practicate de balastiera unui apropiat al PSD.

Pentru că terasamentul a cedat și s-a surpat carosabilul, pe DN 76 Beiuș-Ștei, la kilometrul 117+100 metri, în zona localității Drăgănești, traficul rutier se desfășoară deviat. Așa era alerta dată pe 18 mai de Centrul Info-Trafic al Poliţiei Române, după avaria înregistrată la podul din Drăgăneşti de pe șoseaua Oradea - Deva, care s-a surpat parţial în urma ploilor şi viiturii de pe Crişul Pietros.

Podul a rămas închis parţial până azi şi urmează să intre în reparaţii, fiindcă a devenit un pericol pentru siguranţa rutieră. Dar, după cum a descoperit BIHOREANUL, nu furia naturii l-a ruinat, ci exploatările de balastru din albia râului, atât de masive încât au distrus stabilitatea și a podului rutier, și a celui feroviar. Iar asta se ştie încă din 2016, când procurorii Parchetului Beiuş au deschis o anchetă care se „lălăie” și azi, motiv pentru care nota de plată pentru repararea podului rutier, de peste 2,5 milioane lei, va fi plătită din bani publici.

Balastieră cu probleme

Procurorii beiușeni au pornit ancheta în cazul exploatărilor de pietriş şi nisip din Crişul Pietros, în zona podului rutier din Drăgăneşti, în toamna anului 2016. Firma vizată, Ile Viorel Construct SRL, deţinută de un om de afaceri din Tărcaia, era de multă vreme în atenţia publică.

În 2014, de pildă, sătenii din Tărcaia au ieşit în stradă, protestând vehement în faţa Primăriei după ce, din cauza balastierei care excava pietriş din albia Crişului Negru, malurile au fost distruse, iar ei au rămas fără apă în fântâni. Firma fusese autorizată de primarul comunei, Aurel Ile, dar pe lângă lege, după cum avea să explice purtătorul de cuvânt de atunci al Consiliului Judeţean Bihor, Mircea Jacan. Motivul? Actele şi avizele prezentate de societate ar fi trebuit să treacă prin filtrul Instituţiei Arhitectului şef al Judeţului, ceea ce nu s-a întâmplat.

Cert este că, în loc să se oprească, balastiera nu doar că a continuat să funcţioneze, ci s-a și extins, profitând de lucrările pentru reabilitarea DN 76, unde constructorii aveau nevoie de cantităţi uriaşe de pietriş, nisip şi asfalt. Iar cifra de afaceri a firmei a ajuns la sume ameţitoare, crescând permanent, de la 6,2 milioane lei în 2014 la peste 17 milioane lei anul trecut.

Ilegal non-stop

Cercetările din 2016 au fost declanșate la scurt timp după ce o viitură a rupt stâlpul de beton pus ca un soi de stăvilar după cele două poduri de peste Crișul Pietros, rutier şi feroviar, aflate la câţiva metri unul de altul. Investigaţiile au demonstrat că stâlpul s-a rupt nu din pricina viiturii, ci a exploatărilor de pietriş şi nisip făcute chiar în preajma podurilor, deși firma avea autorizaţie doar pentru un perimetru din zona Poieni (comuna Bunteşti), pe Crișul Pietros şi pe Crişul Negru.

BIHOREANUL a aflat că, la solicitarea procurorilor, în zonă au descins pentru percheziții poliţiştii Direcţiei Generale Anticorupţie, iar ulterior şi comisarii Gărzii de Mediu. Potrivit actului de control întocmit de aceștia pe 4 octombrie 2016, s-a constatat „că la o distanţă de aproximativ 150-200 metri de podul din Drăgăneşti au fost efectuate lucrări de excavare a agregatelor minerale în albia şi malul Crişului Pietros, pe o lungime de aproximativ 200 metri şi o lăţime de aproximativ 50 metri”. Documentul preciza, de asemenea, că pe ambele maluri erau depozitate aproximativ 500 mc de nisip şi pietriş extrase, cu toate că Legea apelor interzice astfel de activități la distanțe mai mici de 1 km în amonte și respectiv de 2 km în aval de poduri.

POZA DEZASTRULUI. Nestingherite, excavatoarele şi camioanele firmei Ile Construct au muşcat din maluri, schimbând complet cursul Crişului Pietros. Imaginile surprind dezastrul provocat de exploatările de nisip și pietriș făcute direct în albie, ce au avut efecte devastatoare nu doar pentru infrastructura rutieră şi feroviară, ci şi pentru natură. Prima expertiză din dosarul penal deschis în acest caz arată că s-au exploatat ilegal sute de mii de metri cubi de materiale pentru construcții (foto: Horia Dumitraș)

Dosar plimbat

Iniţial, procurorii au acuzat firma de executare a unor activităţi miniere fără permis sau licenţă, dar informaţiile strânse au indicat cel puţin neglijenţa, dacă nu chiar complicitatea unor funcţionari ai statului, atitudine ce a făcut posibilă continuarea ilegalităților. Administraţia Bazinală de Apă Crişuri şi Compartimentul Bihor al Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale aveau, de pildă, obligaţia să avizeze, să supravegheze balastierele şi să le sancţioneze pentru încălcarea legii, ceea ce nu s-a întâmplat o lungă perioadă de timp.

Conform unei expertize de specialitate realizate la cererea procurorilor, firma a extras o cantitate imensă de balastru din Crişul Pietros în zona podului - câteva sute de mii de metri cubi, în mare parte clandestin, paguba statului (prin neîncasarea redevenţei miniere, a impozitului pe profit şi a TVA) fiind apreciată la peste 3 milioane lei.

Din acest motiv, pe 7 martie 2017, ancheta a fost declinată procurorilor DNA Oradea de unde, în 2018, cauza s-a întors la Parchetul de pe lângă Judecătoria Beiuş. Aici, în loc să-l trimită în judecată pe Ile pentru executarea de activităţi miniere fără permis sau licenţă, procurorii au extins cercetările faţă de acesta şi pentru evaziune fiscală şi, în 2019, au „pasat” dosarul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor, unde se află şi în prezent. Purtătorul de cuvânt al Parchetului, procurorul Gligor Sabău, a transmis sec BIHOREANULUI că „în prezent, în cauză se desfăşoară acte de urmărire penală pentru stabilirea stării de fapt”.

Ţap ispăşitor

În zona Beiușului, firma Ilie Viorel Construct e cunoscută ca apropiată PSD, afacerile ei înflorind în timpul guvernării acestui partid. Localnicii din Tărcaia acuză că patronul ar beneficia de protecție, începând cu cea a primarului Aurel Ilie, care i-ar fi văr și care i-a autorizat ilegal balastiera, și până la cea acordată de șefii Gărzii de Mediu și ABA Crișuri de pe vremea când instituțiile erau conduse tot de PSD-iști.

Patronul firmei susţine, însă, că suspiciunile împotriva sa sunt „fabulaţii” și se laudă că un sechestru asigurător impus de ANAF în 2019 i-a fost între timp ridicat, ceea ce i-ar demonstra nevinovăția. „Nu se ştie în ce condiţii s-a făcut expertiza inițială. Acum se face una nouă, care arată că totul a fost umflat. Pentru întregul DN 76 s-au folosit în jur de 100.000 mc de balastru și mie mi se impută că am scos de 5 ori mai mult. Unde-i, ce-am făcut cu el?”, zice Viorel Ile.

El neagă și orice relație de rudenie cu primarul. „N-am nicio legătură cu el. Se spune că suntem veri și m-a ajutat, dar în comună sunt mulţi Ile, e doar coincidenţă de nume”, zice patronul, convins că procurorii vor să-l facă „ţap ispăşitor” pentru avarierea podurilor fără să aibă nicio vină. „Acolo au fost mai multe inundaţii care au slăbit podurile şi nu s-au reparat, asta e problema”, pretinde Ile.

Se lucrează

Șeful Secţiei Drumuri Naţionale Oradea, Traian Bulzan, îl contrazice categoric, explicând că exploatarea masivă de nisip şi pietriş a coborât cu peste 1,5 metri fundul râului, în timp apa spălând şi distrugând fundaţia celor două construcţii. Doar pentru repararea podului rutier, costurile se ridică la 2,5 milioane de lei.

„Suma aceasta era dinainte de viitură, care a provocat şi mai mari probleme. Cât se va adăuga, vom vedea”, zice Bulzan, anunţând că podul va intra cât de curând în reparații. „Noi nu putem aştepta până termină procurorii ancheta. E în joc siguranţa rutieră”. La fel se va întâmpla, spune şeful SDN Oradea, şi cu podul feroviar, unde evaluarea pagubelor o face Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română.

Deocamdată, deși legătura între exploatările ilegale de balastru şi avariile provocate celor două poduri este evidentă, nota de plată va fi plătită din bani publici, fiindcă niciun parchet nu s-a deranjat să extindă cercetările și pentru distrugerea lor. Iar procurorii caută încă, la 5 ani după începerea anchetei, doar să stabilească „starea de fapt”, ca și când n-ar fi clară...


RECLAMAŢIE
Control cu amendă

Balastiera deţinută de Ile Viorel Construct SRL a fost reclamată în ultimii ani şi pentru deversarea reziduurilor rezultate din spălarea pietrişului şi nisipului, o asemenea situație fiind prezentată şi de BIHOREANUL în 2017. Localnicii s-au plâns atunci că degeaba sesizează ilegalitățile firmei Gărzii de Mediu şi ABA Crişuri (ambele instituții conduse de membri PSD), deoarece reprezentanţii acestora au grijă ca înainte de a veni în „inspecţii” pe teren să le şi anunţe, aşa încât în zilele respective activitatea era oprită, iar firma nu putea fi amendată.

„De fiecare dată facem sesizări degeaba la amândouă instituţiile, pentru că în ziua controlului balastiera, ca prin minune, nu funcţionează. După ce pleacă aşa-zişii controlori, îşi reia activitatea imediat şi poluează din nou”, acuzau sătenii. În urma unui articol publicat atunci de BIHOREANUL pe această temă, Garda de Mediu a făcut un nou control în urma căruia a amendat firma, totuși, cu 50.000 lei.