Firma Selina va degaja zilele acestea şoseaua de centură de utilaje şi materiale. Lucrări ar mai fi, dar nu sunt bani...

"Vom finaliza săptămâna aceasta lucrările la calea de rulare, după care ne oprim. Centura este gata în proporţie de 90%, aşa că atunci când vor veni banii lucrările se vor încheia cu reabilitarea podului Densusianu, lărgirea şoselei în strada Matei Corvin şi montarea parapeţilor antifonici", spune Călin Roman, directorul grupului de firme Selina.

Ilie Bolojan.jpgCentura cu cozi

Bucuria orădenilor care au sărbătorit, în octombrie anul trecut, inaugurarea noului pod ce dublează de la două la patru benzi traversarea peste Crişul Repede, prin strada Ovid Densusianu, a fost de scurtă durată. Circulaţia pe şoseaua de centură s-a desfăşurat fluent doar câteva luni, după care, în martie 2012, a revenit la "normal".

Cât e ziua de lungă, rampa de la capătul podului dinspre Şoseaua Borşului se umple de camioane care vor să intre pe centură. Traversarea Crişului Repede se face deja de patru luni numai pe două benzi, pentru că vechiul pod a fost închis pentru reparaţii. Muncitorii firmei Selina au demontat reţeaua de iluminat, au spart carosabilul ca să ajungă la structura de rezistenţă a construcţiei, au strâns molozul şi s-au cărat.

Motivul? "La decopertarea podului constructorul a constatat că este mai avariat decât se credea iniţial şi necesită lucrări suplimentare la structura de rezistenţă", spune primarul Ilie Bolojan (foto). Nici nu e de mirare: proiectul care a stat la baza lucrărilor a fost făcut în urmă cu opt ani, când a început modernizarea centurii, dar lucrarea a fost tărăgănată din lipsă de fonduri...

Podul "suspendat"

Calin Roman 03.jpgExpertiza comandată de Compania Naţională pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), beneficiarul lucrărilor, a scos la iveală săptămâna trecută faptul că podul necesită lucrări suplimentare, care vor prelungi şantierul până la iarnă. "Avem nevoie de trei luni. Trebuie să ridicăm grinzile la fiecare capăt ca să reparăm picioarele podului şi aparatele de reazem. Or, asta înseamnă că vom ridica structura de pe pod de zece ori ca să lucrăm la fiecare capăt de grindă", explică directorul Selina, Călin Roman (foto).

Destul de complexă, lucrarea necesită soluţii tehnice încă nefolosite în Oradea. Grinzile care unesc picioarele podului cântăresc circa 300 de tone şi vor fi ridicate cu ajutorul unei macarale care nu va putea fi amplasată nici în albia râului, nici pe podul vecin. "Va fi un coşmar...", prevede Roman. Totuşi, nici pe departe un coşmar atât de urât ca lipsa finanţărilor!

Când vor fi bani...

Modernizarea centurii Oradiei a început în 2008 şi s-a întins pe patru ani în loc de 12 luni, cum era planificat, pentru că CNADNR a plătit tot timpul cu ţârâita. "Lucrările sunt finalizate în proporţie de 90% şi decondate în procent de 85%. Săptămâna aceasta vom asfalta şi zona Real-Selgros, după care, dacă nu sunt bani, ne oprim", zice directorul.

Selina are facturi neîncasate de 15 milioane de lei, iar lucrările necesare pentru finalizarea centurii costă încă pe atât. Conform contractului, firma mai are de reparat podul Densusianu, de lărgit la patru benzi şoseaua pe sub podul CFR din strada Matei Corvin şi de montat parapeţii antifonici pe marginea şoselei, care vor proteja orădenii de gălăgia TIR-urilor ce trec pe centură. Măsură aflată încă în discuţie.

"Montarea parapeţilor se va face numai din dispoziţia beneficiarului şi doar la solicitarea locuitorilor din zonă", spune Roman. Dacă în zona străzilor Podului, Apateului, Ciheiului şi Nojoridului sau lângă cartierul Europa soluţia ar putea fi acceptabilă, în strada Densusianu ar fi total nepotrivită, căci practic le-ar ridica orădenilor un gard la numai 2 metri de geamurile caselor! "Adevărul este că parapeţii nu sunt o fericire urbanistică", recunoaşte directorul, care consideră mai potrivit ca CNADNR să planteze aici o perdea de pomi.

La ritmul în care finanţează Guvernul lucrările, până se termină centura aceştia ar putea fi deja gata pădure...


"Lumea ne înjură că nu lucrăm. Am lucra noi, dar nu avem fonduri. Dacă banii vin în august, în noiembrie podul Densusianu ar fi deja circulabil"

Călin Roman, directorul grupului de firme Selina


CENTURA CU POD
Se demolează giraţiile!

Deşi contractul încheiat cu Selina a intrat într-o fază finală, lucrările la şoseaua de centură sunt departe de a fi terminate. Primarul Ilie Bolojan a primit săptămâna trecută asigurări că la viitoarea rectificare bugetară Ministerul Transporturilor va aloca fonduri pentru plata lucrărilor începute şi chiar antamarea altora noi. CNADNR a promis să finanţeze viitorul pasaj peste liniile ferate de la ieşirea spre Cluj, lucrare abandonată în 2008, şi construcţia unui pasaj mai mic, care să lege cartierul Grigorescu de oraş fără ca locuitorii zonei să îşi pună viaţa în pericol traversând cele patru benzi ale şoselei de centură. La rândul ei, municipalitatea va construi din fonduri europene două pasaje peste sensurile giratorii de la ieşirea spre Arad şi Deva.

Mircea Malan.jpgMăsura este gândită să fluidizeze circulaţia prin desfiinţarea giraţiilor, prima dintre ele fiind cea din faţa Real. "Adevărul este că nu se justifică. Dacă vii dinspre Calea Aradului, la 300 de metri dai de sensul giratoriu de la Real iar peste încă un kilometru de cel de lângă cimitir, aşa nu se va circula niciodată fluent", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

El susţine că eliminarea giraţiei nu va îngreuna accesul la centrul comercial. "Poţi ajunge la Real venind pe lângă Ocska, poţi intra prin spatele cartierului Europa, direct din centură dacă vii dinspre cimitir sau, dacă ţii neapărat să intri dinspre Calea Aradului, faci sensul giratoriu şi revii 100 de metri spre oraş". În cursul anului viitor ar putea fi desfiinţate giraţiile de la ieşirea spre Arad şi Deva, precum şi unul dintre sensurile giratorii din proximitatea cartierului Grigorescu.