Podul Sovata va fi inaugurat de 12 octombrie, de Ziua Oraşului. "Podul va fi deschis pentru pietoni miercuri de la ora 14, iar pentru maşini, începând cu ora 18. Deschiderea se va face "direct", fără festivităţi şi tăieri de panglică", a anunţat primarul Ilie Bolojan, luni, în cadrul unei conferinţe de presă.

Podul va fi deschis oficial pentru traficul auto cu patru ore mai târziu pentru ca angajaţii CCCF Timişoara, executantul construcţiei, să aibă timp pentru ultimele retuşuri. "Se va lucra până în ultima clipă, dar odată terminat, podul va fi deschis imediat. Primii 300 de şoferi care vor traversa Crişul Repede pe aici vor primi un suvenir", a spus Bolojan, refuzând să specifice ce anume.

Printre lucrările care au rămas de executat se numără amenajarea racordurilor de la cele două capete ale podului, curăţirea albiei râului, vopsirea parapeţilor, amenajarea rigolelor, înierbarea taluzului şi plantarea a 50 de arbori. În plus, pentru primăvara anului viitor, municipalitatea anunţă lucrări de reabilitare a străzilor care duc la pod, reamenajarea platoului din faţa sălii polivalente "Antonio Alexe" care îşi va recăpăta destinaţia de parcare şi amenajarea de parcări pentru locuitorii din zonă.

Două noii linii de autobuz

Primarul de Oradea a ţinut să precizeze că, deşi podul va fi inaugurat miercuri, deschiderea circulaţiei nu va avea efecte peste noapte. "Estimăm o stabilizare a circulaţiei prin zonă în circa şase luni. Cam atât durează până când conducătorii auto se obişnuiesc cu o nouă rută", a spus Bolojan.

Şeful executivului local a anunţat că după deschiderea podului, regia de transport local va înfiinţa noi linii de autobuz în municipiu. Acestea vor lega cartierele Rogerius şi Ioşia între ele, dar şi de zona centrală. "Se vor înfiinţa cel puţin două noi linii OTL. Vom vedea pe unde vor trece acestea", a zis primarul, adăugând că probele de trafic au fost făcute încă de săptămâna trecută. "OTL a făcut deja probele şi autobuzele au traversat podul fără probleme", a spus Bolojan.

Pentru pietoni şi traficul uşor

Construit de firma CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara pentru suma de 11,8 milioane lei podul Sovata este destinat pietonilor, bicicliştilor şi traficului auto uşor. Din acest motiv trotuarul a fost construit cu o lăţime de 1,5 metri pe ambele părţi, suprafaţă la care se adaugă încă un metru de pistă pentru biciclete. În schimb, pentru a împiedica traficul de mare tonaj să pătrundă în oraş partea de carosabil ce revine traficului auto are o lăţime de doar 3,5 metri pentru fiecare sens de mers.

Podul cu o lungime de 108 metri a fost construit în 12 luni după ce primele lucrări au început pe 25 octombrie 2010. Botezat neoficial de presa ca "podul Sovata", construcţia nu are încă o denumire oficială. "Mie mi-ar plăcea să poarte numele unei personalităţi care a făcut ceva pentru statul român şi care nu are nici măcar o stradă în Oradea, cum ar fi regele Carol I, dar asta poate hotărî doar Consiliul Local...", a spus primarul.

Odată cu inagurarea noii construcţii, podul de pontoane va fi dezafectat şi conservat pentru a putea fi folosit de municipalitate în cazuri de urgenţă. Primăria doreşte ca porţiunea de râu dintre podurile Decebal şi Densuşianu să poată fi rezervată pentru plimbările cu bărci cu motor.