Anul 2016 se anunţă a fi cel mai bun pentru turismul autohton. Hotelierii bihoreni vorbesc de un nivel record al numărului de turişti şi al gradului de ocupare.

"În mod cert, va fi un an mult mai bun decât cei precedenţi. Pe de o parte românii nu mai ies aşa mult afară, iar pe de alta a crescut calitatea serviciilor oferite", spune Florian Serac, directorul SCT Felix.

Semne bune anul are...

În plin sezon estival, hotelierii îşi freacă deja mâinile de bucurie. 2016 se anunţă cel mai bun pentru turism din ultimul deceniu. Conform datelor publicate la începutul săptămânii trecute de Institutul Naţional de Statistică, în prima jumătate a anului numărul turiştilor a crescut în România cu circa 11,6% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, ajungând la 4,49 milioane.

Majorarea este dată de creşterea cu circa 10% a turismului intern, în vreme ce numărul turiştilor străini a urcat cu circa 3%. Tour-operatorii prevedeau încă din iunie că pentru litoralul Mării Negre urmează cel mai bun an de după 1989. Scăderea TVA, contextul internaţional agitat, cozile create de înăsprirea controalelor la frontieră şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor hoteliere au făcut ca tot mai mulţi români să prefere vacanţa în ţară, iar numărul turiştilor străini să fie în creştere. Şi la fel se întâmplă şi în Bihor...

100% ocupat

Florian Serac, director SC Turism Felix SRLDeja de o lună Băile Felix sunt pline. "Este cel mai bun an de după perioada de criză. Gradul de ocupare este undeva la 97% şi creşte în continuare. Când se eliberează o cameră, următorii turişti o ocupă imediat ce a fost curăţată", spune directorul Florian Serac (foto).

Cele opt hoteluri ale SCT Felix reprezentă circa 50% din capacitatea totală de cazare a staţiunii. În ciuda preţurilor usturătoare, care încep de la 434 lei pentru o cameră single, pentru o persoană, şi ajung şi la 1.630 lei pentru un apartament VIP, complexul balnear Lotus Therm, singurul de 5 stele din ţară, este ocupat la capacitatea maximă. "Turiştii români s-au obişnuit cu standardele din străinătate şi cer servicii de calitate", spune Serac. La fel se întâmplă şi în celelalte hoteluri ale companiei, cum sunt Internaţional şi Termal. "Dacă mi s-ar cere acum o cameră, nu aş avea de unde s-o dau", zice directorul.

Numărul turiştilor cazaţi în hotelurile SCT Felix a crescut în 2014 cu 12%, în 2015 cu 18%, iar până la prima jumătate a anului curent cu încă 10% faţă de aceeaşi perioadă a celui precedent. "Creşterea se datorează investiţiilor de peste 80 milioane euro făcute în ultimii ani, ceea ce a crescut mult calitatea serviciilor", spune Serac.

O vară în ţară

Dumitru Fechete, directorul complexului PresidentÎmbunătăţirea condiţiilor de cazare nu este însă singura explicaţie. Dumitru Fechete (foto), directorul complexului President din staţiune, spune că turismul românesc se bucură de o conjunctură fericită. "Până în urmă cu câţiva ani era cool să îţi faci concediul în străinătate. Acum acest val a cam trecut, iar în contextul internaţional agitat românii încep să redescopere destinaţiile din ţară", explică Fechete.

Potrivit spuselor sale, în primul semestru al anului, care nu e perioada de vârf pentru turism, gradul de ocupare a complexului a crescut cu circa 5% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. În prezent, 98% din locurile de cazare sunt ocupate, în condiţiile în care President şi-a mărit în ultimul an capacitatea prin amenajarea a noi camere. Şi tot nu ajung.

"O lege nescrisă în turism spune că la depăşirea unui grad de ocupare de 60% se impune mărirea capacităţii, aşa că am şi început construirea unui hotel cu piscină în vecinătatea aquaparkului existent", spune directorul. De altfel, pe fondul creşterii numărului de vizitatori din staţiune, numărul clienţilor aquaparkului a crescut şi el cu aproape 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. "Cine vine în Felix intră măcar o dată şi în aquapark", arată Fechete.

Vacanţa săracilor

Dacă "granzii" din Felix vorbesc cu bucurie despre înmulţirea clientelei, micii operatori sunt mai reticenţi. "Am 14 camere şi nici una liberă, dar aşa a fost în fiecare an între 15 iulie şi 23 august. An bun ar fi dacă s-ar înmulţi turiştii în extrasezon", zice proprietarul Vilei Ana, Florin Bara. Bărbatul afirmă că, deşi mai mulţi, turiştii de Felix sunt mai săraci. "Cine stătea înainte o săptămână, acum abia dacă mai stă 4 zile. Oamenii nu-şi permit mai mult".

La fel susţine şi deţinătorul pensiunii Luca, Vasile Ungur. "Oamenii cu bani nu mai vin în Felix. Or fi mai mulţi turiştii, dar majoritatea sunt cu bilete de la sindicat sau cu vouchere de vacanţă de la firmă". Potrivit acestuia, turiştii cheltuiesc cu 20% mai puţin decât în anii anteriori. "E destul să vezi 15-20 de oameni stând la coadă la plăcinte ca să-ţi dai seama de nivelul staţiunii", spune Ungur, care se teme că pensiunile vor mai avea clienţi cel mult până la sfârşitul lunii august, după care afacerile se vor prăbuşi. Adică o cameră care acum costă 120 lei şi nici n-o găseşti liberă, din septembrie va fi doar 80 lei şi va rămâne neocupată.

Muntele străinilor

Răzvan Dumbravă, directorul Agenţiei de Management al Destinaţiei BihorDespre o creştere ceva mai sănătoasă vorbesc operatorii din turismul montan. La această oră, locurile de cazare din zonele Boga, Padiş, Vadu Crişului şi Vârtop sunt pline, în ciuda tarifelor de cazare destul de mari, în medie de 130-150 lei pe noapte. În Vârtop, spre exemplu, cazarea poate ajunge şi la 250 lei. "Vârtopul îşi permite preţuri foarte mari faţă de zone similare, cum sunt Straja sau Parâng, pentru că este foarte căutat mai ales de străini", spune directorul Agenţiei de Management al Destinaţiei Bihor, Răzvan Dumbravă (foto).

Munţii Bihorului atrag turişti din ţară, dar şi din Ungaria şi din alte ţări europene, care caută să se relaxeze, să bată cu piciorul trasee montane sau să facă rafting. "Numărul turiştilor străini a crescut cu circa 20% pentru că suntem încă o ţară sigură, relativ aproape de Occident, şi pentru că a crescut calitatea serviciilor", spune şi Gabriel Bonaciu, consilier în cadrul asociaţiei.

Astăzi, pe lângă cazare şi masă, operatorii din turismul montan le oferă turiştilor şi drumeţii, căţărări pe lanţuri, mountain-bike, călărie şi rafting. O evidenţă aproximativă spune că anul acesta s-au dat deja cu barca circa 3.000 persoane în zona Vadu Crişului, în condiţiile în care în tot anul trecut au fost cam 4.000. "Dacă înainte mergeai direct să faci rafting, acum nu mai prinzi o tură fără programare. La fel, dacă înainte nu găseai un loc în weekend la pensiuni, acum nu găseşti nici în timpul săptămânii dacă nu-ţi faci rezervare", spune Bonaciu.

Cap la cap, judeţul Bihor se recomandă, aşadar, tot mai clar, ca destinaţie de vacanţă. Că meritele nu le revin în totalitate hotelierilor, nici nu mai contează. Important e ca 2016 să fie un an mai bun decât 2015, iar următorul şi mai prosper decât acesta....


DE TOP
58.767
turişti străini a atras Bihorul anul trecut, ocupând locul 9 în topul naţional, după Bucureşti, Braşov, Sibiu, Mureş, Timiş, Cluj, Prahova şi Ilfov


ŢINTĂ, ORADEA!
Reclama contează

Mihai Jurca, preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi RegiuneRelansarea turismului bihorean se reflectă şi în creşterea numărului de vizitatori în Oradea. "Numărul a crescut de la 74.500 în 2001 la 163.000 în 2015", spune preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune, Mihai Jurca (foto). În mod cert, promovarea tot mai susţinută a oraşului va creşte numărul turiştilor. "Am fost la un târg de prezentare în Debreţin şi acolo oamenii nu ştiau nici măcar că Oradea are o cetate reabilitată. Ce să mai vorbim despre ţări de dincolo de Ungaria...", spune Jurca.

Potrivit preşedintelui APTOR, promovarea Oradiei ca obiectiv turistic a mărit cu 20% numărul vizitatorilor doar în ultimul an. Numărul turiştilor cazaţi în oraş în primele cinci luni ale acestui an a fost de 64.584, faţă de circa 45.000 în aceeaşi perioadă a anului trecut.

În ce priveşte turiştii străini, până la sfârşitul lunii august vin la Oradea circa 2.000 turişti israelieni, în baza unui parteneriat încheiat cu un tour-operator din Tel Aviv. "La sfârşitul perioadei vom face o analiză cu tour-operatorul, să vedem ce vom pregăti pentru anul viitor", spune Jurca. Pentru că 2016 se doreşte a fi doar începutul relansării turistice a oraşului...