Dacă nu ştii, te învăţăm, dacă nu poţi, te ajutăm, dacă nu vrei, te obligăm! Indiferent de sarcina trasată de primar, de la obligativitatea încheierii contractelor de salubritate sau de reabilitare a faţadelor până la întreţinerea spaţiilor verzi şi limitarea gălăgiei pe timpul nopţii, Poliţia Locală e întotdeauna prezentă.

Poliţiştii locali supervizează atât de zelos îndeplinirea întocmai şi la timp a ordinelor, încât anul acesta a reuşit să intre în conflict nu doar cu orădenii de altă părere decât edilul, ci şi cu prefectul Claudiu Pop!

Şo pe ei!

Întâi a fost vânătoarea cerşetorilor veniţi de prin sate, apoi a venit rândul orădenilor care parchează pe spaţii verzi, a crâşmarilor de localuri ce tulbură liniştea nopţii, a ciudaţilor care cresc la bloc câini necastraţi şi a delăsătorilor care nu şi-au cosit terenurile scoase la vânzare ori nu şi-au tencuit faţada clădirilor.

În trei ani de la înfiinţare, Poliţia Locală, văzută iniţial ca un corp menit să medieze "cu binele" relaţia municipalităţii cu orădenii, a ajuns să poarte mai multe războaie decât Armata SUA. Principiul e simplu. Primarul Ilie Bolojan abordează o temă, dă un ordin sau promovează o Hotărâre de Consiliu Local, după care aceasta e pusă în aplicare cu ajutorul Poliţiei Locale. Întâi cu munca de lămurire, apoi cu ameninţări, după care cu amenzi. Uneori la limita legii...

Alţii la rând!

După cerşetori, vandali şi scandalagii, anul acesta au intrat în cătarea primarului firmele de publicitate care au panouri în oraş. Aplicată din topor, iniţiativa - de altfel lăudabilă - de a îmbunătăţi estetica oraşului, a eşuat lamentabil. Consiliul Local a adoptat în decembrie 2013 un regulament atât de restrictiv încât interzice operaţiuni de tot felul, de la montarea de panouri pe clădirile degradate, pe spaţii verzi sau pe stâlpii OTL, până la alimentarea din reţeaua de iluminat public. Fiindcă trece peste cadrul legal în vigoare, ignorând până şi faptul că anumite conformări au fost amânate de Guvern până în 2015, Prefectura a şi cerut modificarea HCL-ului. Până acum, de pomană.

În schimb, operatorii, care au contractele de închiriere de pe domeniul public expirate de mai  mulţi ani şi mai pot funcţiona pe amplasamente până în luna mai, când locurile vor fi scoase la licitaţie, sunt obligaţi să-şi tragă cabluri de curent subterane, să-şi ţină tot timpul panourile ocupate, iar când nu au clienţi, să facă reclamă proiectelor municipalităţii tot pe banii lor. Cum la 10 panouri goale asta înseamnă o investiţie de peste 2.000 euro în materiale publicitare care nici măcar nu le aparţin, normal că firmele de profil, şi aşa lovite de criză, au protestat. Şi s-au trezit cu Poliţia Locală pe cap!

Garcea şi reclama

04_Alexandru_Laza_bihoreanul.jpgAvând la bază un plan de acţiune avizat de primar, în decembrie agenţii au inventariat toate panourile din oraş, au identificat proprietarii şi i-au notificat să le ţină ocupate. "Obiectivul nostru a fost nu să dăm amenzi, ci să determinăm firmele să întreţină panourile care strică imaginea oraşului, mai ales în contextul eforturilor care se fac pentru întreţinerea spaţiilor verzi şi reabilitarea faţadelor", spune comisarul şef Alexandru Laza (foto), şeful Poliţiei Locale.

Că lucrurile nu stau tocmai aşa o dovedesc cele 19 amenzi în valoare totală de 95.000 lei aplicate două luni mai târziu, în cea de-a doua fază a acţiunii. Elanul disciplinar a mers până într-acolo încât agentul Micea Sabău a amendat firma Promotion Media pentru că pe panourile afişate în strada Primăriei, bulevardul Decebal, strada Sucevei ş.a., reclama la site-ul www.articoledecopii.ro nu era cât tot panoul. Poliţistul a aplicat o amendă de 7.000 lei şi a dispus "afişarea de mijloace de publicitate pe toată perioada şi pe toată suprafaţa de expunere a suportului". Nu numai absurd, dar şi abuziv, căci legea nu prevede o asemenea obligaţie!

Promotion Media a şi contestat amenda la Judecătorie. "E dreptul lor. Noi avem poze. Dacă dispune instanţa altceva, ne supunem. Numai cine nu munceşte nu greşeşte. Buna noastră credinţă e dovedită de faptul că puteam să dăm amenzi pentru fiecare panou în parte, dar am preferat să dăm o singură amendă", sunt argumentele lui Laza.

Plângeri penale contra amenzi

Publicitarii s-au săturat însă de "greşelile" poliţiştilor. Firmele Active Media, Artmedia, Communications Media, Omegaville şi Promotion Media pregătesc o scrisoare deschisă adresată Poliţiei Locale şi Instituţiei Arhitectului Şef, reclamând hărţuirea la care sunt supuse. "Nici în legislaţia românească, nici în cea internaţională nu există vreo prevedere explicită cu privire la suprafaţa şi modalitatea de expresie a unei reclame. Decoraţia poate fi un simplu punct de o culoare, un chenar sau orice element abstract care ulterior se completează cu alte elemente generând în final o informaţie, dar poate fi şi o trimitere simplă la o adresă de comunicare", spun protestatarii.

Publicitarii susţin că nu pot avea tot timpul panourile ocupate, ele fiind supuse reviziilor, reparaţiilor după vandalizări sau pur şi simplu golite pentru noi campanii. "În situaţia în care nu vor ţine cont de apelul nostru, vom depune plângere penală pentru abuz în serviciu pe numele tuturor celor care vor semna viitoarele amenzi", ameninţă protestatarii. Care va fi răspunsul autorităţilor e uşor de bănuit. Nu de alta, dar după Paşti, chiar înaintea licitării amplasamentelor, şeful Poliţiei Locale spune că are programate alte ieşiri în teren...

Un parteneriat folositor

04_Claudiu_Pop_bihoreanul.jpgPanotajul nu e singurul domeniu în care Poliţia Locală se ţine tare pentru a-i face pe plac primarului. În urmă cu două săptămâni, prefectul Claudiu Pop (foto) a cerut Consiliului Local să abroge Hotărârea 909/2013 privind parteneriatul Poliţiei Locale cu Romprest, operatorul de servicii de deratizare, dezinfecţie şi dezinsecţie. "Nu mi se pare normal ca Poliţia Locală să meargă pe teren cu firma şi să le ceară orădenilor să îşi încheie contracte de servicii", spune prefectul.

Romprest s-a obligat prin contractul cu Primăria să încheie 2.000 de contracte anual, iar prezenţa poliţiştilor ajută firma să spargă normele. Ceea ce nu este normal! Demersul prefectului a rămas însă fără efect, fapt pentru care va şi ataca normativul în instanţă. La cererea poliţiştilor, Consiliul Local şi-a menţinut Hotărârea joia trecută. "Poliţia Locală nu face contracte. Noi doar îi informăm pe orădeni că au această obligaţie şi îi anunţăm că peste 6 luni vom verifica dacă s-au achitat de ea. Avantajul nostru este că, în loc să facem această acţiune de informare pe banii instituţiei, o facem pe cei ai unei firme", spune comisarul şef Laza.

Desigur, conform reţetei deja prezentate, campania de informare va fi urmată în perioada următoare de una de avertizare, iar în final de una de sancţionare. Pentru că, până la urmă, nimic nu bate ca pixul...


POLIŢIA RENTABILĂ
Amenzi în lanţ

Înfiinţată ca o instituţie menită să îl educe pe orădean cu binişorul, Poliţia Locală a ajuns rapid la "bastonul" sancţiunilor pecuniare. Conform raportului de activitate pe anul trecut, în 2013 angajaţii instituţiei au aplicat 9.768 de amenzi, în valoare de 2,9 milioane lei. Prin comparaţie, numărul avertismentelor este abia la jumătate.

Topul amenzilor e deschis de cele de circulaţie, unde bugetul local va aduna 761.000 lei din 4.585 de sancţiuni. Alţi 610.000 lei vor fi încasaţi din contravenţiile la domeniul salubrităţii, 381.000 lei în domeniul "trafic greu", iar 103.000 lei datorează bugetului local cerşetorii şi cei care tulbură liniştea publică. Potrivit raportului, gradul de încasare al amenzilor este de 67,33%.