Proces mai puţin obişnuit la Judecătoria Oradea, unde un ofiţer al Inspectoratului de Poliţie Bihor se războieşte cu un coleg de la Poliţia Locală Oradea care i-a "săltat" maşina de serviciu, parcată neregulamentar în buricul oraşului. "Victima" a fost subcomisarul Lucian Moisin de la Secţia Rurală Biharia, care şi-a recuperat Loganul din dotare abia după ce a plătit o amendă de 200 lei.

Povestea putea să se încheie aici. Dar a continuat. La trei zile după incident, ofiţerul a depus o plângere penală, pentru abuz, împotriva poliţistului local care i-a ridicat maşina şi a contestat în instanţă amenda, ca nelegală. Motivul? Vezi Doamne, ar fi fost într-o misiune. Iar în astfel de cazuri legea îi permitea să-şi lase maşina oriunde, chiar şi într-un loc nepermis.

Studiind dosarul, BIHOREANUL a descoperit atât dovezile care răstoarnă varianta ofiţerului, cât şi amănunte neştiute despre cazul care a pus cap în cap Poliţia Locală şi Poliţia Bihor...

Cine pleacă la plimbare...

Totul a început pe 20 ianuarie a.c., în jurul orei 11, când primarul municipiului, Ilie Bolojan, aflat într-o vizită la Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor (SCLEP) Oradea, a constatat că aleea era "gâtuită" de maşinile parcate ilegal, aşa că l-a sunat imediat pe şeful Poliţiei Locale, Ioan Găluţ, cerându-i să facă ordine.

Directorul s-a conformat, chemându-i în ajutor pe Vlad Mariş, şeful Serviciului Ordine Publică din Poliţia Locală, patrula din zonă şi un echipaj de ridicări auto. Utilajul, în care se afla şi agentul superior Adrian Frank, a ajuns la "locul faptei" după un sfert de oră. "Mai erau doar două vehicule, un autoturism şi o autospecială a Poliţiei. Celelalte maşini fuseseră luate", explică poliţistul local în raportul aflat la dosarul înregistrat la Judecătoria Oradea.

Cea din urmă maşină, cu inscripţia "Poliţia", cu girofar şi toate însemnele puterii, era abandonată pe marcajul haşurat de interdicţie, sub raza de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă", iar şoferul era pe nicăieri. "Am încercat să-l găsesc, am verificat în sediul SCLEP, cu ajutorul colegilor din clădire, să văd dacă nu era acolo. Mi s-a spus că nu este. Între timp, la faţa locului a ajuns şi şeful Secţiei Rurale Biharia, care a spus că încearcă să ia legătura cu el, să o mute", se arată în depoziţia lui Frank.
 
Maşină ridicată

Ce s-a întâmplat în continuare? Şoferul nu a fost de găsit nici după "sfertul academic", iar parcagiii au început să lege maşina în chingi pentru a o ridica pe platformă, spre amuzamentul orădenilor aflaţi la faţa locului, care au început să fotografieze şi să filmeze scena cu telefoanele mobile, postând apoi înregistrările pe Facebook.

Ulterior, autovehiculul Poliţiei a fost transportat în parcarea din strada Tudor Vladimirescu. Dar n-a rămas mult acolo. Angajaţii municipalităţii au eliberat maşina de sub sechestru în circa 10 minute, după ce conducătorul ei, subcomisarul Lucian Moisin, adjunctul şefului de post din Biharia, a plătit, aşa cum prevede legea, jumătate din cei 390 lei cât este amenda.

Subcomisarul a suportat "cauţiunea" din buzunarul propriu şi nici nu a avut de obiectat în privinţa sancţiunii, semn că se simţea cu musca pe căciulă. De altfel, din informaţiile obţinute de BIHOREANUL la vremea respectivă, ofiţerul, care îşi desfăşoară activitatea strict în comuna Biharia, nu avea nicio misiune care să justifice prezenţa maşinii în centrul Oradiei.
 
În misiune

Luat la întrebări despre scopul prezenţei sale în buricul târgului, în timpul orelor de program şi cu maşina de serviciu, deci pe banii şi benzina statului, şi nu doar de şefii de la Oradea, ci şi de cei de la Bucureşti, unde ecourile poveştii ajunseseră prin intermediul presei, Lucian Moisin a schimbat total strategia: a făcut o plângere penală împotriva poliţistului local care l-a amendat, acuzându-l de abuz în serviciu, iar pe 23 ianuarie a depus o plângere şi la Judecătoria Oradea, pentru anularea procesului verbal de constatare întocmit pe numele său.

"Mă aflam în misiune cu autospeciala la sediul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, în scopul obţinerii de informaţii necesare soluţionării unui dosar penal", a pretins ofiţerul, arătând că, potrivit Codului Rutier, maşinile Poliţiei aflate în misiune pot parca în locuri nepermise, mai puţin pe trecerile la nivel de cale ferată. "Subsemnatul, rog instanţa să constate că procesul verbal de contravenţie a fost întocmit nelegal, drept pentru care solicit anularea lui", a cerut Moisin.
 
Minciunică...

Chiar dacă ar fi fost cu treburi în centrul oraşului, misiunea nu putea fi o urgenţă "cât timp autovehiculul nu avea semnale luminoase în funcţiune şi era deja staţionat de mai bine de 30 de minute", au arătat reprezentanţii Poliţiei Locale Oradea în întâmpinarea prin care au solicitat respingerea acţiunii lui Moisin.

Pe de altă parte, spun tot ei, afirmaţiile ofiţerului nu sunt susţinute de nicio dovadă concretă: acesta nu a putut să prezinte în faţa instanţei care au fost informaţiile pe care le-a solicitat şi nici de la cine anume. Mai mult, reprezentanţii Poliţiei Locale au dovedit că, de fapt, nimeni nu ştia nimic despre misiunea lui.

Au verificat toate instituţiile care îşi au sediul în imediata vecinătate a locului în care fusese lăsată maşina (Serviciul Permise şi Înmatriculări, Paşapoarte, Evidenţa Populaţiei, Oficiul de Imigrări, Direcţia Generală Anticorupţie) şi au pus aceeaşi întrebare: "Vă rugăm să ne comunicaţi dacă pe data de 20 ianuarie 2015 domnul Moisin Lucian s-a prezentat în interes de serviciu la sediul dvs". Răspunsul a fost, în toate cazurile, acelaşi: Nu.

Să le fie învăţătură

Chiar dacă acţiunea ofiţerului este îndoielnică, iar miza minoră, Sindicatul Naţional al Poliţiştilor a susţinut demersul, asigurându-i subcomisarului Moisin şi un avocat care să-l ajute în proces. Pe de altă parte, însă, şeful Inspectoratului Judeţean de Poliţie (IJP) Bihor, chestorul Liviu Popa (foto), e nemulţumit că subordonatul său a implicat instituţia într-o poveste penibilă, mai ales că, spune el, incidentul putea fi evitat.

"Din punctul meu de vedere, când nu este urgenţă maximă, un poliţist trebuie să ţină cont că este un model pozitiv pentru societate. La 100 metri din locul unde a lăsat maşina era o parcare unde maşinile inscripţionate ale Poliţiei au gratuitate. Putea să meargă acolo. Trebuie să recunoaştem şi să ne asumăm greşelile. Aş vrea ca din aceste situaţii să înveţe şi ceilalţi poliţişti", a declarat BIHOREANULUI şeful Poliţiei.

De ce şi-a lăsat ofiţerul maşina taman pe Corso şi unde a stat în cele 30 de minute în care poliţiştii locali l-au căutat, şeful IJP Bihor s-a ferit să spună. "Aşteptăm o hotărâre a instanţei", a încheiat chestorul.

Următorul termen de judecată al procesului a fost stabilit pentru 13 mai. Până atunci, însă, procurorii Parchetului Oradea au şi soluţionat deja plângerea penală depusă împotriva poliţistului local care a ridicat maşina, hotărând neînceperea urmăririi penale şi stabilind că acesta a acţionat în temeiul legii. Nu cum a făcut colegul său mai cu multe grade, care s-a crezut un pic deasupra ei...


PĂŢIŢI
Legea-i lege

Intransigenţa poliţiştilor locali orădeni faţă de şoferii care parchează neregulamentar este, deja, proverbială. E antologică păţania primarului Ilie Bolojan care, în 2013, a rămas fără maşină, când a făcut imprudenţa s-o lase în parcarea de peste drum de cofetăria Pigalle, tocmai lângă un stâlp cu indicatorul "Staţie de autobuz". Edilul şi-a achitat amenda fără să o conteste, chit că poate ar fi avut câştig de cauză, vina fiind împărţită cu OTL, care îşi lăsase nemarcate staţiile nou-înfiinţate.

Cel mai răsunător caz rămâne, însă, al fostului subprefect Cristian Bitea (foto), acum vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, lăsat fără maşina de teren anul trecut, pe 26 mai, a doua zi după alegerile europarlamentare, după ce a parcat-o neregulamentar în intersecţia din Parcul Traian, pe spaţiul haşurat de lângă trecerea pentru pietoni din apropierea Prefecturii.

Supărat că i-a fost ridicată maşina, subprefectul s-a pus să verifice Primăria, parcările şi actele care stau la baza amenzilor, stabilind că acestea erau aplicate fără suport legal. Ca urmare, regulamentul în baza căruia îşi desfăşura activitatea Serviciul Parcări a fost suspendat de Prefectură începând din 1 iulie 2014 şi, în paralel, atacat în instanţă. De la acea dată, Serviciul de Parcări a încetat să mai aplice amenzi şi să ridice maşinile parcate neregulamentar până pe 1 august 2014, când situaţia a fost reglementată printr-o nouă Hotărâre de Consiliu Local.