Vremurile când preoții erau cu crucea-n fruntea obștei sunt pe cale să apună până și în comunitățile ortodoxe mici, care încă vor să-și păstreze tradițiile și credința. În Lăzăreni, enoriașii sunt supărați pe propriul preot, Ionel Borza, fiindcă adună contribuții pentru diverse lucrări, unele fără nicio legătură cu biserica, pentru a-și însuși o parte din bani.

Unul dintre membrii comunității, Ovidiu Țenț, a trimis din acest motiv o jalbă Protopopiatului Ortodox al Oradiei, de care ține parohia, dar degeaba: protopopul îi ține spatele preotului, a constatat el. Prin urmare, bărbatul, polițist de meserie, s-a adresat procurorilor, dezvăluind că preotul i-a prejudiciat nu doar pe enoriași, ci și bugetul statului, căci a angajat-o fictiv, pe un post de cantor, pe nevasta viceprimarului comunei. Care cântă la slujbă doar pe statele de plată ale bisericii...
 
Afacerea Iconostasul 

„A dispus după bunul plac de resursele financiare ale parohiei”. Așa începe plângerea penală pe care Ovidiu Țenț (foto), locuitor al satului Lăzăreni și unul dintre contributorii fruntași ai bisericii, a înregistrat-o în 29 ianuarie 2024 la Parchetul Oradea, cerând „cercetarea penală a numitului Borza Dan Ionel, preot paroh, pentru comiterea infracțiunilor de abuz în serviciu, delapidare și fals în înscrisuri sub semnătură privată”.

Comisar-șef la Serviciul de Investigare a Criminalității Economice al Poliției Bihor, bărbatul a declarat BIHOREANULUI că s-a hotărât să-și asume acest demers după ce a descoperit că anul trecut, când preotul a comandat înlocuirea iconostasului, și-ar fi însușit o parte din banii strânși pentru plata lucrării.

„Părintele a spus că iconostasul costă 60.000 lei și a cerut o contribuție de 400 lei de la fiecare familie, respectiv 200 lei de la văduve, ceea ce ar fi însemnat în total peste 80.000 lei. Nu a anunțat niciodată că pentru iconostas a primit 10.000 lei și de la Consiliul Local, iar alți 30.000 lei și de la Secretariatul de Stat pentru Culte. De la credincioși a strâns 50.000 lei, pentru care nu a dat nimănui vreo chitanță, iar la sfârșit nu a prezentat niciun document privind costurile și plata”, spune Țenț. 

„Mi-am format convingerea că și-a însușit ilegal diferența dintre sumele cumulate primite din fondurile publice (40.000 lei) și de la membrii parohiei (50.000 lei) și suma de 60.000 lei pe care ar fi plătit-o pentru iconostas”, a scris polițistul în plângere. 

Umbrar pe spezele credincioșilor

Este, însă, doar unul dintre furtișagurile parohului. Potrivit ofițerului, părintele Borza, care slujește în Lăzăreni de 18 ani, și-a făcut un adevărat obicei din a „ciupi” sătenii cu ocazia unor lucrări mai mult sau mai puțin necesare, ba unele fără nicio legătură cu biserica, dar pe care le face fără aprobarea Adunării Parohiale. De altfel, nu a convocat-o niciodată, încălcând chiar Statutul Bisericii Ortodoxe Române, care obligă preoții parohi „să se conformeze hotărârilor Adunărilor Parohiale pentru activitatea de gestionare a patrimoniului parohiei”.

Polițistul afirmă că preotul a început seria delapidărilor cel puțin din 2018. În acel an, „a luat din fondurile Parohiei suma de 15.000 lei pentru a construi o filigorie în spatele casei parohiale, menționând ulterior că tot Parohiei îi va rămâne această construcție pe viitor. Anul acesta, când am aflat că această cheltuială nu a fost înregistrată în contabilitatea Parohiei, a susținut în mod cu totul fals că nu a folosit banii Parohiei, ci ar fi primit bani de la un donator care a ținut să rămână anonim”, a arătat Țenț.

La negru

Bărbatul susține că la fel a procedat preotul și până în 2022, când a angajat alte două lucrări, una pentru realizarea încălzirii centrale a bisericii, despre care le-a spus enoriașilor că ar costa 45.000 lei, și alta pentru înlocuirea gardului, în valoare tot de 45.000 lei. 

Pentru prima lucrare „a cerut ca fiecare familie să contribuie cu 400 lei și văduvele cu 200 lei, din partea grupului de tradiții de Crăciun a primit 4.700 lei, iar în timpul lucrărilor a mai cerut încă 100 lei, motivând că unele familii nu au dat bani”, spune polițistul. Nici atunci nu a eliberat chitanțe nimănui, „nu a evidențiat banii în contabilitate, nu a prezentat oferte de preț de la firme, contractul de execuție a lucrărilor, facturi, proces-verbal de recepție și acte de garanție”, de unde și „bănuiala că lucrarea a costat mai puțin și și-a însușit diferența de bani”.

Odată rezolvată încălzirea centrală, preotul a vândut cele două sobe vechi ale bisericii, una din teracotă, cu 1.200 lei, iar cealaltă din fontă turnată, meșterită în vremea stăpânirii austro-ungare, cu doar 500 lei, la fier vechi, fără ca vreun enoriaș să fi știut acest lucru și fără ca banii să fi intrat în contul Parohiei.

Preotul nu a justificat nici cheltuielile pentru gard, în condițiile în care, după cum avea să descopere polițistul, o parte a acestuia a fost executată fără nicio plată de către un sătean, Iasmin Țenț.

„Cantoriță” pe hârtie

Cea mai gravă faptă este, însă, angajarea pe postul de cântăreț în strană a nevestei viceprimarului comunei Lăzăreni, plătită cu 2.050 lei pe lună, din care 1.200 lei de la stat, prin Consiliul Județean Bihor. „Am descoperit acest lucru abia în luna ianuarie, când am verificat la ITM Bihor ce personal neclerical avem. Așa am aflat că în 2012 a angajat-o pe Narcisa Blăguța, soția viceprimarului Crăciun Blăguța, despre care nimeni n-a știut că ar fi cântăreață în strană la noi. Nici măcar nu participă la slujbe în biserica noastră și nu face parte din Parohia Lăzăreni, fiind din alt sat al comunei, Gepiș”, spune Țenț.

În realitate, la toate slujbele obișnuite și la toate sărbătorile, au slujit drept cantori doi săteni, Cristian Bronț și Călin Tiponuț, care nu au primit nicio plată pentru serviciile lor. Bănuiala, și în această afacere, este că preotul fie și-a însușit toți banii pentru salarizarea „cantoriței”, fie a împărțit cu aceasta banii, ceea ce în 12 ani înseamnă 295.200 lei, adică aproape 60.000 euro. 

„Părintele nu a spus niciodată nimănui că a angajat-o pe nevasta viceprimarului. Abia anul acesta, după ce am aflat despre angajare, mi-a zis ba că mai-marii Episcopiei i-au zis ca banii să meargă la un om sărman, și de aceea nu i-a plătit pe Bronț și Tiponuț, ba că salariile Narcisei Blăguța au intrat lună de lună în contul Parohiei”, spune polițistul, afirmând categoric că acest lucru nu s-a întâmplat în realitate. 

Fugă de turmă

Acuzațiile aduse parohului din Lăzăreni le-au confirmat BIHOREANULUI și unii enoriași care au participat la Sfânta Liturghie din duminica de 14 iulie, când, sătui de faptul că parohul nu le face dări de seamă privind cheltuirea banilor, s-au reunit într-o adunare parohială extraordinară, pentru a alege un Consiliu Parohial legitim.

„De când țin eu minte, părintele n-a convocat niciodată Adunarea Parohială. Când deceda sau demisiona câte un membru al Consiliului Parohial, care se alege o dată la 4 ani, numea în locul lor pe câte un apropiat de-ai lui. Niciunul n-a fost votat de noi”, a mărturisit un sătean. „Noi tot dăm bani la biserică și nu știm pe ce se duc”, a zis și o femeie, cerând să nu-i fie publicat numele, „ca să nu afle părintele și să se poarte urât cu noi”.

Rușinos e că, după săvârșirea Liturghiei, când oamenii au început adunarea, preotul a preferat să plece, refugiindu-se în casa parohială. Nici aici, în ciuda încercării reporterului de a-i afla răspunsurile la acuzațiile cu care se confruntă, nu a vrut să spună nimic. „Am fost cercetat de Protopopiat, dovedit nevinovat, acuma sunt sub cercetare la Parchet, nu vă pot zice nimic”, a motivat el, chit că ancheta penală nu îl împiedică să se apere, inclusiv public, nu doar în fața procurorului.

BUNUL PĂSTOR. În loc să rămână în fața enoriașilor care în urmă cu două săptămâni i-au cerut socoteală, preotul Ionel Borza a zbughit-o rapid din biserică imediat ce a încheiat Liturghia. „Nu pot zice nimic, sunt sub cercetare”, a îngăimat părintele, refuzând să răspundă credincioșilor care îl învinuiesc de încălcarea Poruncii a VIII-a: „Să nu furi!”

„Care-i problema?”

Contactată de BIHOREANUL și întrebată când și de către cine a fost angajată, nevasta viceprimarului din Lăzăreni a recunoscut că încadrarea sa a decis-o preotul, de unul singur, încă de acum 12 ani, dar consideră că acest lucru nu ar fi de interes public, chiar dacă cea mai mare parte a salariilor sale provin din fonduri publice, iar cealaltă, din banii credincioșilor cărora nu le-a oferit nimic în schimb.

„Care-i problema?”, a reacționat Narcisa Blăguța când reporterul i-a atras atenția că este „eroina” unei angajări fictive. „Nu contează unde stau eu și ce fac eu, care-i problema dvs.?”, a spus ea, refuzând să explice și pe ce criterii a devenit „personal neclerical” în organigrama bisericii din Lăzăreni. „Nu am ce comenta și nu stau de vorbă cu dvs. La revedere”, a închis ea discuția, brusc și fără drept de apel. 

Poate se va „spovedi” procurorilor, obligați să elucideze cum se duc banii publici pentru plata unui slujbaș care „muncește” doar în scripte.


PROTEJAT DE PROTOPOP 
Maslul obștei, cheful popii

Înainte să sesizeze Parchetul privind faptele preotului paroh din Lăzăreni, polițistul Ovidiu Țenț a trimis o jalbă Protopopiatului Ortodox din Oradea, de care ține parohia. „În general, lucrările se fac cu consultarea Adunării Parohiale, ceea ce nu poate fi contestat, doar că nu totdeauna, având în vedere atmosfera de pace dominantă în parohie și buna colaborare cu enoriașii, aceste hotărâri au fost stipulate în procesele-verbale (...) Am constatat că toate veniturile și cheltuielile sunt evidențiate în acte conform legii”, i-a răspuns protopopul Simion Goga (foto), fără însă a arăta, punctual, câți bani s-au strâns și câți s-au plătit pentru fiecare lucrare. „E clar că Protopopiatul îi ține spatele parohului”, spune Țenț.

Asta, însă, nu îl miră dat fiind faptul că acesta își invită confrații și superiorii la petreceri organizate de ziua lui, dar tot pe cheltuiala credincioșilor. „An de an se face maslu de obște, dar nu când este hramul bisericii, de Adormirea Maicii Domnului, pe 15 august, ci după data de 28 august, când e ziua de naștere a părintelui. De altfel, anul trecut nici n-a stat cu noi la masa de după maslu, ci a mers direct la chef la pensiunea Antimos din Băile Felix, unde a invitat și alți preoți din Protopopiat și Episcopie”, afirmă ofițerul. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!