Lucrările de pe şantierele din centrul Oradiei continuă și pe caniculă, cu pauze de hidratare la fiecare oră, ca să nu leşine muncitorii de la căldură.
Căldură mare!
Luni dimineaţă, puţin după ora 9, temperaturile exterioare urcaseră deja la 28°C. Pe strada Meşteşugarilor primul strat de asfalt era cald încă de la vipia din ziua precedentă.
Nici vorbă să se răcorească. Cu fiecare oră, aerul devenea tot mai fierbinte. De la primele ore muncitorii lucrau la asfaltarea sensului de mers dinspre Calea Aradului spre strada Lăpuşului.
Lucrările sunt uşor întârziate faţă de calendarul convenit cu municipalitatea, iar constructorul depune eforturi să recupereze decalajul.
"Pe strada Meşteşugarilor trebuia să schimbăm sensul de mers din 31 august. Acest lucru se va întâmpla însă abia pe 2 - 3 septembrie. Furtuna de săptămâna trecută ne-a întârziat pentru că a îngreunat lucrul cu terenul de fundare", a explicat pentru BIHOREANUL directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiş.
Potrivit directorului, lucrările angajate de municipalitate pe fonduri europene vor fi încheiate până la sfârşitul anului. "Toate întârzierile vor fi recuperate. Peste 90% dintre lucrări vor fi închise", promite acesta.
Diferenţa va fi formată din eventuale finisaje şi amenajări peisagistice care ar putea rămâne pentru prima parte a anului viitor. Recomandabil, cât mai puţine...
Cu reprize de o oră
În jurul orei 11, temperatura la umbră urcase deja la circa 30°C. Pe Bulevardul Magheru constructorii lucrau la înlocuirea reţelei de termoficare.
Şantierul a redus traficul la o bandă pe sens. În capătul şanţurilor dinspre pasajul Magheru săpăturile erau deja acoperite, în timp ce în partea dinspre Facultatea de Drept se lucra încă la înlocuirea conductelor.
"Se lucrează cu pauze de hidratare de 10 minute la fiecare oră. N-ai ce face, dacă te încrezi, pe căldura asta rişti să te ia cu leşin", spune un constructor.
Oamenii primesc 2 litri de apă pe zi. Vipia îi transformă rapid în transpiraţie. "Nu trebuie să lucri. Stai la umbră şi curge apa pe tine", zice un săpaş.
Asfalt cu porţia
Treptat, fiecare oră aduce câte un grad în plus pe termometru. În jurul orei 12, pe Aleea Gojdu constructorii îşi trăgeau sufletul la umbră. Muncitorii au turnat primul strat de asfalt deasupra lucrărilor la reţeaua de termoficare şi s-au oprit.
Restricţiile de circulaţie au blocat transportul de bitum ori beton. "De la ora 11 nu mai circulă nicio maşină de mare tonaj, că strică asfaltul. Lucrăm ce putem, până se lasă umbrele", explică un muncitor.
De altfel, acesta este şi motivul pentru care în strada Meşteşugarilor, unde se circulă pe o singură bandă, constructorii au venit la lucru cu noaptea în cap.
"La ora 7 dimineaţa s-a turnat primul strat de asfalt, pe partea stângă cum mergi către Parcul 1 Decembrie. După aia s-a lucrat doar la tasări şi săpături, că nu mai circule maşinile grele", povesteşte un angajat. În lipsă de bitum, echipele făceau doar lucrări pregătitoare.
La Podul Intelectualilor, constructorii au înlocuit parapetul pe partea dreaptă şi lucrau la hidroizolaţie.
Potrivit înţelegerii cu municipalitatea, podul va trebui redeschis odată cu începerea anului şcolar. Cel mai probabil, acesta va fi redat traficului pietonal în condiţii de şantier pe jumătate din calea de rulare. Dar măcar nu va mai izola cele două maluri...
Între trei şantiere
În jurul orei 13, în Piaţa Gojdu, iadul pe pământ. Cu ochii pe smartphone, afară erau 37°C la umbră. În zona şantierelor nu găseai petec de umbră.
Orădenii care au treabă la Piaţa Mare sau Palatul Finanţelor se aventurează prin praf, larmă de flex care muşcă din fier beton şi miros de transpiraţie.
Locul este complet izolat. În partea dinspre cartierul Nufărul traficul e blocat de lucrările la pasajul subteran din faţa pieţei, acum inundat de o apă verde mustind, plină de bucăţi de polistiren şi elemente de schelă.
În faţa Catedralei Ortodoxe muncitorii turnau placa peste pasajul dinspre Bulevardul Magheru, peretele celui de la capătul Parcului 1 Decembrie şi montau stâlpii viitoarei linii de tramvai.
În spatele lăcaşului de cult, o echipă de muncitori făcea lucrări de dalare deasupra corpului dinspre Nufărul al parcării de tip park and ride şi roboteau la umbră, la nivelul inferior.
Până şi calea de acces dinspre şanţul Cetăţii spre strada Griviţei era complet blocată şi transformată în arătură. Aici se lucrează practic la un drum nou, cu termen de predare înainte de sfârşitul anului...
Termen: 11 septembrie!
Lucrările la pasaje avansează indiferent de temperaturile exterioare. "Vrem să redeschidem circulaţia tramvaielor prin zona centrală începând din 11 septembrie", spune primarul Florin Birta, găsit de BIHOREANUL pe traseu.
Însoţit de viceprimarul Marcel Dragoş şi directorul tehnic Sebastian Marchiş, Birta s-a întâlnit la ora 9 cu reprezentanţii constructorilor direct în şantier, în dreptul localului Spoon. "Termenul de 11 septembrie este strâns, dar realizabil. Sper să nu vină vreo furtună sau alte probleme care să ne încurce", declară primarul.
La orele prânzului, Florin Birta era încă pe şantierul din centrul civic pentru a se asigura că nu apar surprize. "Linia de tramvai este completă până după podul Dacia. În momentul de faţă se lucrează la porţiunea de 20 de metri de linie din turbogiraţie. Mai avem de refăcut linia de tramvai din zona Parcului 1 Decembrie, iar de mâine vor începe lucrările la porţiunea de la strada Sucevei la fabrica Aura", spune primarul.
Pentru întregirea liniei de tramvai constructorii au programat pentru acest weekend turnarea planşeului peste pasajul de lângă blocul turn de la capătul Parcului 1 Decembrie.
La ora 14, în zona şantierelor erau deja 37°C şi soarele continua să frigă.
"Doresc să-mi exprim respectul şi aprecierea pe care le am faţă de toţi muncitorii care, în pofida temperaturilor care depăşesc 40 de grade, sunt prezenţi pe şantierele de pe raza municipiului Oradea şi lucrează pentru a se asigura că proiectele sunt finalizate la termen", a scris Birta pe Facebook, luni după-amiază.
La căldura care îi copleșește pe muncitori, câteva mulţumiri fierbinţi de la primar poate ajută, totuși...