Prefectul unui judeţ este garantul legalităţii: supervizează activitatea preşedintelui Consiliului Judeţean, verifică prestaţiile primarilor, dă aviz de legalitate actelor emise de administraţiile locale şi multe altele. Are nu doar dreptul, dar şi obligaţia să sancţioneze toate ilegalităţile.

Însă ce se întâmplă atunci când, la rândul său, tocmai reprezentantul Guvernului îşi exercită funcţia nu tocmai "pe lege"? În această situaţie se află prefectul de Bihor, Gavrilă Ghilea. Cel puţin aşa susţin juriştii municipalităţii orădene...

Actele la control!

Toate actele semnate în ultimele şase luni de prefectul Gavrilă Ghilea riscă să fie lovite de nulitate. Juriştii Primăriei Oradea au contestat săptămâna trecută la Tribunalul Bihor calitatea de prefect a lui Ghilea în cadrul procesului intentat de Prefectură pentru anularea Hotărârilor de Consiliu Local 707 şi 852 din 2009, privind introducerea unei taxe minime lunare pentru hrana copiilor de grădiniţă.

06 borbei.jpg"Am invocat excepţia de drept public privind lipsa calităţii de reprezentant al Instituţiei Prefectului de către domnul Gavrilă Ghilea", a explicat în exclusivitate pentru BIHOREANUL Eugenia Borbei (foto), şefa Direcţiei Juridice din Primărie.

Cererea municipalităţii a luat prin surprindere inclusiv completul de judecată. Instanţa a amânat dezbaterile din 23 martie pe data de 4 mai, pentru ca juriştii Prefecturii să poată prezenta actele ce dovedesc calitatea de prefect a lui Gavrilă Ghilea. Iar şansele ca aceştia să nu reuşească sunt destul de mari...

Fără patalama

Ghilea a fost numit prefect prin Hotărârea de Guvern 85 din 18 februarie 2009, care menţionează într-un articol unic că acesta "exercită, cu caracter temporar, funcţia publică de perfect, până la organizarea concursului în vederea ocupării definitive a postului". Iar perioada de graţie a expirat! Pe 29 septembrie 2009 Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP) a organizat concursul pentru "ocuparea funcţiilor publice vacante corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici de prefect" în zece judeţe, printre care şi Bihorul.

Ghilea a primit rezultatul testării în ianuarie 2010, când a fost admis oficial în corpul înalţilor funcţionari publici. "Am primit rezultatul concursului. Nu mai ştiu când, dar l-am primit...", zice Ghilea. Şi totuşi, Hotărârea de Guvern prin care ar fi trebuit confirmat pe post nu a venit nici acum la Prefectură, şi nici pe site-ul Guvernului n-a fost publicată! "Altă Hotărâre de Guvern nu s-a mai dat. Din punctul meu de vedere este valabilă şi acum cea prin care am fost numit temporar", susţine înaltul funcţionar.

06 Lupes.jpgÎn lipsa altor acte, juriştii Prefecturii se pregătesc să depună la Tribunal decizia de numire ca prefect interimar, până la organizarea concursului, chiar dacă asta ar echivala cu recunoaşterea faptului că mandatul lui Ghilea a încetat în septembrie 2009. "Instanţa ne-a cerut Hotărârea de Guvern prin care domnul Gavrilă Ghilea a fost numit, iar noi ne vom conforma. Acesta e actul pe care îl avem, pe acesta îl vom depune", spune Alice Lupeş (foto), şefa Direcţiei Juridice din Prefectură.

Rămâne de văzut cum va interpreta instanţa actul, dar şansele ca el să nu fie considerat valabil sunt destul de mari. Nu de alta, dar din punct de vedere formal numirea a expirat acum jumătate de an, în condiţiile în care concursul a avut loc în septembrie, iar rezultate s-au dat deja de trei luni!

Lăsat în aer...

Neglijenţa crasă cu care Guvernul tratează situaţia prefectului de Bihor e cu atât mai surprinzătoare cu cât de la data organizării concursului pe post au apărut destule hotărâri privind numirea şi revocarea din funcţie a unor prefecţi şi subprefecţi.

06 Pop.jpgCel mai bun exemplu este cel al fostului subprefect Claudiu Pop (foto), care în septembrie 2009 a participat la acelaşi concurs cu Ghilea. Pe numele lui Pop a fost publicată pe 6 ianuarie HG nr. 3/2010 privind "încetarea exercitării temporare a funcţiei publice". "În aceeaşi zi în care am primit răspunsul ANFP prin care am fost declarat admis în corpul înalţilor funcţionari publici a fost dată şi Hotărârea prin care eram anunţat de încetarea exercitării funcţiei de subprefect", zice Pop.

La fel ca el, în aceeaşi zi au fost înlăturaţi din funcţii nu mai puţin de zece prefecţi şi subprefecţi numiţi de PSD, ca răspuns la ieşirea acestui partid de la guvernare. În locul lor au fost numiţi prin HG, direct sau prin transfer de pe alte funcţii, "apolitici" ai PDL şi ai UDMR. Cum în Bihor Cristian Bitea fusese numit subprefect încă din 7 octombrie 2009, echipa a trebuit completată doar cu UDMR-istul Sarkady Zsolt, numit şi el subprefect pe 5 februarie 2010.

Numai pe numele lui Gavrilă Ghilea nu a venit nicio Hotărâre de Guvern nici până astăzi. Iar în lipsa acelei hârtii există toate şansele ca sutele de documente semnate de el în ultimele şase luni să fie lovite de nulitate. Pentru că taman garantul legalităţii a fost lăsat cu actele-n neregulă...


"Primarul mai poate semna acte dacă i-a expirat mandatul? Nu mai poate! Aşa e şi cu prefectul. Dacă mandatul său a expirat în septembrie şi nu a fost reconfirmat prin Hotărâre de Guvern, toate actele pe care le-a semnat ulterior sunt lovite de nulitate"

Eugenia Borbei, jurist


PREFECTURĂ VS PRIMĂRIE
Războiul taxelor

Conflictul dintre Prefectură şi Primăria Oradea a pornit de la atacarea în justiţie de către Ghilea a taxei minime lunare (de 90 de lei) pentru hrana copiilor de grădiniţă, taxă instituită prin Hotărâre a Consiliului Local ca o măsură de descurajare a absenteismului, dar şi a taxei de ordine publică pentru localurile care vând alcool după ora 23, în scopul diminuării scandalurilor şi distrugerilor.

06 Bolojan_5.jpgDisputa e cu atât mai aprinsă cu cât ambele părţi susţin că au dreptate. "Am aflat că juriştii Primăriei au cerut în instanţă dovezi privind calitatea de prefect a domnului Ghilea. În opinia mea, cred că era şi mai bine dacă discutau problema pe fond, şi nu pe procedură, pentru că Primăria are dreptate în privinţa ambelor hotărâri de Consiliu", spune primarul Ilie Bolojan (foto).

La rându-i, Ghilea crede că va avea câştig de cauză. "Juriştii Primăriei umblă cu tertipuri pentru că nu au argumente. E nedrept să pui o familie cu copil mic să plătească aproape un milion de lei pe lună pentru hrana lui chiar dacă nu-l duce la grădiniţă", zice prefectul. La fel, Ghilea susţine că municipalitatea nu poate dovedi că în schimbul banilor încasaţi din taxa specială de ordine publică municipalitatea prestează servicii către agenţii economici plătitori.

Instanţa va decide cine are dreptate. Dacă va mai ajunge să judece pe fondul problemei...