Prefectura Bihor a anunţat, joi, printr-un comunicat de presă semnat de prefectul Claudiu Pop, că în urma licitaţiei desfăşurate în 20 şi 21 august s-au stabilit firmele câştigătoare care vor executa lucrările pe cele trei tronsoane, de câte 15-17 kilometri, ale sectorului Oradea-Pocola din DN 76.

Pe repede înainte

„Semnarea contractelor de execuție de lucrări a avut loc pentru tronsoanele amintite la DRDP (n.r. - Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri) Cluj, în data de 8 septembrie 2015”, se arată în comunicatul prefectului.

Potrivit acestuia, soluţia tehnică pe care vor trebui s-o respecte executanţii este „reciclarea in situ”, adică refolosirea stratului de asfalt existent pe carosabil. Constructorii care au această sarcină sunt asocierile SC Viarom Construct SA – SC Autoprima Serv SRL între kilometrii 133+660 şi 150+000” (dinspre Pocola), SC Eldi Clau SRL – SC CMS SRL între km 150+000 şi 160+000”, şi SC Trameco SA – SC Drumuri Bihor SA – SC Group DCM SRL – SC Kuter International Romania SRL între km 166+000 şi 180+794.

Comunicatul Prefecturii afirmă că lucrările vor putea fi demarate „după ce firmele declarate câştigătoare vor aduce scrisorile de garanţie bancară”, ceea ce conform legii trebuie să se întâmple în următoarele 15 zile, termenul de execuţie asumat de acestea fiind de 90 de zile.

Conform unei precizări trimise ulterior, asocierea condusă de Viarom va fi plătită cu 8,75 milioane lei, cea având ca lider Eldi Clau cu 11,73 milioane lei, iar cea de-a treia, condusă de Trameco, va primi 11,52 milioane lei, toate aceste preţuri fiind fără TVA.

Spre comparaţie, pentru a reabilita cei 50,73 km de şosea între Oradea şi Beiuş, CCCF Timişoara avea alocate de la CNADNR 161,037 milioane lei (fără TVA).

Poveste fără sfârşit

Proiectată în 2007 cu un credit bancar care n-a mai fost accesat de Guvern, scoasă la licitaţie în 2008, când a câştigat un grup de firme spaniole, relicitată apoi în 2009, când a fost împărţită pe 6 tronsoane (din care 3 în Bihor), şi începută abia în 2011, reabilitarea DN76 Oradea-Deva se dovedeşte o misiune imposibilă.

Deşi din 2013 finanţarea de 437 milioane lei este asigurată cu fonduri europene nerambursabile (care trebuie cheltuite până la finele acestui an), constructorii angajaţi de CNADNR pe cele 3 tronsoane din Bihor s-au mişcat în ritm de melc. Ca urmare, la începutul anului 2014, pe cei 33,31 km dintre Vârfurile şi Ştei stadiul lucrărilor executate de Construct Mod era de numai 45,18%, între Ştei şi Beiuş (28 km, executant AZVI) de 11,43%, iar între Beiuş-Oradea (50,3 km, antreprenor CCCF Timişoara) de doar 7,37%.

Cum cel mai puţin a lucrat firma timişoreană pe acest din urmă tronson, vicepremierul Liviu Dragnea, aflat anul trecut la Oradea în vizită electorală, ameninţa că dacă într-o săptămână CNADNR nu-i reziliază contractul „vom sta de vorbă cu altcineva la conducerea Companiei”.

Doar la suprafaţă

În loc să se întâmple oricare din aceste două variante, CNADNR a anunţat după două luni că a fost schimbată soluţia tehnică, în sensul că pe tronsonul Oradea-Pocola (intrarea în Beiuş) va fi reciclat asfaltul existent pe şosea.

Nici acest lucru nu s-a întâmplat, astfel că abia în luna mai a acestui an şeful CNADNR, Narcis Neaga, anunţa, la Oradea, rezilierea contractului cu CCCF Timişoara, împărţirea celor 50 km în trei şi organizarea unor noi licitaţii pentru ca lucrările să fie atribuite către trei firme care să încheie lucrările până la finele acestui an.

În primăvară, prefectul Claudiu Pop declara într-un interviu acordat BIHOREANULUI că „îşi asumă” finalizarea lucrărilor până la sfârşitul anului, dar numai în ce priveşte refacerea asfaltului prin reciclare, fără a da detalii cine, în ce fel, când şi la ce costuri va executa şi lucrările pentru refacerea fundaţiei drumului, a podeţelor, şanţurilor şi consolidărilor de teren.