Săptămâna trecută, Budapesta a fost capitala judoului, găzduind nu doar Campionatele Mondiale, ci şi congresul Federaţiei Internaţionale, în cadrul căruia bihoreanul Marius Vizer a fost reales în funcţie, prin aclamaţie, pentru un nou mandat de patru ani.

Cum s-a ajuns aici, ce mai face Marius Vizer şi ce crede el despre sport, politică, afaceri şi despre ţara din care a plecat dezamăgit, BIHOREANUL a aflat chiar la faţa locului.

Reţeta succesului

A fost un congres cu rezultat anunţat fiindcă românul, care e preşedintele IJF din 2007, era singurul candidat, şi încă unul deloc contestat. Om de sport cu cariera construită în jurul acestei discipline, Vizer a fost judoka, apoi antrenor, finanţator de club (în 1999, Liberty Oradea chiar a câştigat Cupa Campionilor Europeni, o premieră pentru România), devenind ulterior, pe rând, preşedinte al Federaţiei Române, al Uniunii Europene de Judo şi apoi al forului mondial.

Secretul succesului său e destul de simplu. Dincolo de perseverenţa şi îndărătnicia pentru care devenise faimos şi în ţară, alegându-se cu mulţi duşmani şi controverse, Marius Vizer a reuşit în ultimii ani să dinamizeze judoul şi, totodată, să-i confere o vizibilitate şi atractivitate fără precedent, prin reţete relativ accesibile.

El a iniţiat o serie internaţională de competiţii ce depăşeşte azi 20 de evenimente anual, cuprinzând un campionat mondial în fiecare an, cu excepţia celui olimpic, 11 Grand Prix-uri, 5 Grand Slam-uri, un World Master etc., şi a implementat strategii de marketing care au crescut enorm imaginea judoului.

Altminteri un sport destul de greu "inteligibil" şi nu foarte strălucitor, judoul a devenit nu doar mai uşor de înţeles şi de privit, dar şi mult mai "consumat" de canalele media, astfel încât a ajuns generator de venituri. Or, prosperitatea nu e ceva de înlocuit...

Reguli noi

La aceasta s-a adăugat modernizarea regulilor unui sport ancorat în rigori tradiţionale, fapt dificil, ce a generat opoziţie şi comentarii. Toate au fost, însă, reduse la tăcere atunci când roadele - încasările de pe seama mediatizării competiţiilor, creşterea numărului de spectatori, premiile tot mai mari la concursuri - au devenit palpabile.

Schimbările au mers de la aparent banala colorare a unuia din cele două kimonouri albe de pe tatami în albastru (fapt ce a clarificat, însă, în ochii spectatorilor, o mare parte a luptei) până la chestiuni fundamentale, de conţinut, cum ar fi punctarea doar a procedeelor spectaculoase, eliminarea în bună măsură a luptei de la sol şi a timpilor morţi, ceea ce a dus la dinamizarea acţiunilor de pe tatami şi la un spectacol tot mai gustat de public. Un spectacol care îşi găseşte mult mai uşor loc pe ecranele televizoarelor şi care, implicit, atrage şi publicitate...

Judo pe CNN

Inclusiv la Congresul de la Budapesta, şeful IJF a impresionat delegaţii printr-o prezentare ce a anunţat încheierea unui protocol cu puternica reţea CNN, care va dedica o emisiune regulată evenimentelor din judoul mondial, precum şi un mini-site, intitulat "Judo World".

Datele financiare nu au fost făcute publice, dar este la mintea oricui că o expunere mai mare decât CNN-ul, ce vine "la pachet" cu reclame, sponsori şi notorietate, nu poate să ofere nimeni. "Opt ani m-am luptat pentru acest contract", e singurul detaliu pe care l-a dezvăluit Vizer.

Una peste alta, cifrele vorbesc de la sine. În faţa congresului, Marius Vizer a arătat că dacă în 2008 IJF a donat 459.000 dolari pentru dezvoltarea judo-ului, anul trecut investiţiile au ajuns la 2,4 milioane, iar rezervele din conturi, la zi, depăşesc 31 milioane de dolari. Dacă federaţia oferea în 2007 premii de doar 75.000 de dolari, în 2016 acestea au ajuns la 1,4 milioane dolari. Numai Campionatul Mondial de la Budapesta a avut premii de peste 1 milion de dolari.

Nivel înalt

Lovitura dată de Vizer săptămâna trecută n-a fost însă doar financiară. A fost în egală măsură o demonstraţie de putere şi un exerciţiu de imagine greu de egalat. Deschiderea competiţiei, petrecută la Laszlo Papp Budapest Sports Arena, a beneficiat de "patronaj înalt", doi şefi de state şi un prim-ministru fiind invitaţii românului în loja oficială.

Premierul ungar Viktor Orban şi proaspăt alesul preşedinte al Mongoliei, Khaltmaa Battulga, fost judoka şi preşedinte al federaţiei din ţara sa, au participat încă de la debutul evenimentului, în vreme ce "vedeta", preşedintele rus Vladimir Putin, şi-a făcut apariţia în timpul finalelor care au debutat după ceremonie.

Prezenţa lui Putin la Budapesta, a doua în decurs de 6 luni, n-a fost bine văzută de opozanţii guvernului Orban, care critică apropierea de Rusia, acuzând chiar o "colonizare" a ţării de către Kremlin. Mai multe manifestări anti-Putin au avut loc în capitala ungară, nici arena sportivă nefiind ocolită de protestatari. Însă, înăuntru, unde se simţea ca peştele în apă privind meciurile, preşedintele rus, el însuşi fost judoka şi preşedinte onorific al IJF, a fost întâmpinat cu aplauze de public.

Liderul rus s-a întreţinut, apoi, mai bine de o oră, cu Marius Vizer şi invitaţii acestuia. Ce au discutat rămâne deocamdată un mister. Fapt este, însă, că un bihorean de 59 de ani, născut în Tinca, dar plecat departe, controversat acasă, dar invidiat şi respectat peste hotare, a făcut, o zi, programul liderului unei puteri mondiale. Nu-i deloc puţin lucru...

Despre toate acestea, dar și despre multe alte lucruri interesante puteți afla citind un interviu în exclusivitate acordat BIHOREANULUI, în care Vizer vorbeşte deschis, în premieră, despre nostalgiile şi dezamăgirile sale legate de România, sugerând că dacă ar fi rămas în străinătate după Revoluţie, ar fi ajuns şi "mai departe", îşi face mea culpa pentru greşelile din trecut şi le transmite salutul lui orădenilor, lăudând transformarea oraşului din ultimii ani. 

Citiţi interviul complet în ediţia tipărită a BIHOREANULUI, respectiv marţi, pe www.eBihoreanul.ro!