Unul mai grăbit se împinge, altul mai înfierbântat miroase, iar cel mai cu tupeu se bagă în faţă... Moştenire a sistemului comunist, cozile la magazin, cinematograf sau la plata impozitelor nu sunt cea mai plăcută formă de petrecere a timpului liber.

Încet, însă, lucrurile încep să se îndrepte. "Suntem singura primărie din ţară la care, dacă ai un card valid şi acces la internet, poţi să îţi plăteşti impozitele fără să ai nevoie de parolă, sistem ebanking şi, mai ales, fără să plăteşti comisioane", spune Eduard Florea, directorul economic al Primăriei orădene.

Plata pe calculator

11 Eduard Florea_1.jpgPână la 31 martie, peste 4% din sumele încasate de municipalitate din taxe şi impozite au fost plătite prin internet. "Este un început promiţător. Într-un an e vorba de câteva mii de orădeni care nu mai fac coadă la ghişee, ci îşi sting obligaţiile faţă de bugetul local de acasă, stând în faţa calculatorului", declară pentru BIHOREANUL directorul economic Eduard Florea (foto).

Modernizarea sistemului a început în urmă cu 6 ani, când, în baza unei parole, orădenii puteau afla telefonic cât au de plată, şi a fost îmbunătăţit constant până s-a ajuns în situaţia că impozitele pot fi plătite pe internet, pe site-ul www.oradea.ro, fără să fie nevoie de parolă sau sistem ebanking.

"Suntem singura primărie din ţară unde, dacă îţi introduci pe site codul numeric personal, afli cât ai de plată, după care, dacă ai un credit card valid, poţi să şi plăteşti, iar toate comisioanele le suportă municipalitatea", povesteşte Florea. Sistemul constituie un avantaj îndeosebi pentru contribuabilii din alte localităţi care au proprietăţi pe raza Oradiei. Iar numărul solicitanţilor creşte zilnic...

"Cetăţene, iei în căsătorie..."

11 Cristian Popescu.jpgLa fel, începând din ianuarie, orădenii îşi pot programa data, ora şi locul căsătoriei civile prin internet, fără să mai treacă pe la ghişeul Stării Civile decât la depunerea actelor. Deja peste 450 de cupluri orădene şi-au programat căsătoria pe site-ul Direcţiei de Evidenţă a Populaţiei Orada (DEP) la adresa www.evp-oradea.ro. "Acum, 25% dintre căsătorii sunt programate online, dar în 5 ani proporţia se va inversa. E şi normal să fie aşa, pentru că generaţia nouă a crescut cu calculatorul în casă", zice Cristian Popescu (foto), şeful Stării Civile.

Gândit de informaticienii DEP, sistemul a fost lărgit începând cu 1 iunie, dată de la care contribuabilii se pot programa inclusiv pentru obţinerea actelor de identitate! Statisticile arată că, zilnic, peste 20 de orădeni îşi rezervă online data şi ora la care vor să se prezinte la ghişeu. Ca să nu se plimbe de două ori, aplicaţia îi arată solicitantului inclusiv documentele necesare pentru obţinerea actului solicitat.

"Înainte, timpul de aşteptare ajungea şi la o oră. Sala se umplea brusc la ora 15, când ieşeau oamenii de la muncă. Acum, solicitanţii se programează când le convine şi în câteva minute, cât durează procesarea actelor, au scăpat", zice Adrian Chiru, şef serviciu în cadrul DEP Oradea. Funcţionarul spune că o mare parte dintre beneficiarii sistemului online sunt tineri de 14 ani, aflaţi la vârsta primei cărţi de identitate, care au internetul la degetul mic...

www.delaţiunea.ro

11 Adrian Hava.jpgMult mai largă este, în schimb, plaja de vârstă a orădenilor care depun plângeri pe adresa de internet a Primăriei, la rubrica "Sugestii". Inaugurată de doar două luni, aplicaţia a rulat deja 113 cereri. "Solicitanţii, bărbaţi şi femei, au vâsta cuprinsă între 20 şi 50 de ani", spune Adrian Hava (foto), consilier în cadrul Serviciului Programare.

Funcţionarul susţine că în majoritatea cazurilor orădenii îşi declină inclusiv identitatea, cu CNP, pentru a putea urmări ulterior online traseul cererii depuse. "Dacă solicitarea este îndeptăţită, omul nu are nimic de ascuns şi atunci normal că se prezintă", spune Adrian.

Peste 80% dintre petiţii sunt adresate Direcţiei Tehnice. Cele mai multe reclamaţii sunt legate de starea drumurilor orădene şi a infrastructurii de utilităţi. Pe locul doi, la mare distanţă, orădenii reclamă probleme legate de ordinea şi liniştea publică, tăieri de copaci, spaţii verzi abandonate sau câini vagabonzi. Spre exemplu, un locuitor al străzii Podului a cerut zid antifonic la limita cu şoseaua de centură, un altul din bulevardul Dacia a reclamat deranjul provocat de un bar, iar un locatar al unui bloc din Aradului s-a plâns că vecinul îşi dărâmă pereţii fără autorizaţie.

Inspectorii municipalităţii vor da curs fiecărei reclamaţii, după care vor răspunde solicitantului, pe email, despre măsurile luate. Pentru că în epoca internetului nu mai contează dacă lucrează la o sesizare primită în scris sau prin comandă "digitală"...


"Orădenii sunt deocamdată mai sceptici cu plata prin internet, pentru că nu primesc o chitanţă în mână după ce şi-au plătit impozitul, dar treptat încep să se convingă de eficienţa sistemului şi tot mai mulţi apelează la această metodă"

Eduard Florea


UNU' DIN PATRU
Informatizare cu de-a sila

11 Cristian Ile.jpgMunicipalitatea orădeană a încercat încă din vara anului 2007 să informatizeze asociaţiile de proprietari. "Ideea era să se creeze o reţea comună cu Primăria pentru a putea verifica online orice restanţă, orice plată a facturii şi pentru a comunica rapid decizii care privesc asociaţiile", povesteşte Cristian Ile (foto), consilier în cadrul Compartimentului Asociaţii de Proprietari.

N-a fost să fie! În doar câteva luni, 26 din cele 100 de calculatoare împărţite celor mai mari asociaţii de proprietari din municipiu au revenit la Primărie. "Unii administratori, mai în vârstă, nici măcar nu le-au desigilat, pentru că nu ştiau lucra cu ele, alţii, mai descurcăreţi, aveau deja calculatoare cumpărate pe banii asociaţiei, aşa că le-am luat înapoi şi am mai îmbunătăţit parcul municipalităţii, iar vreo trei s-au furat", spune funcţionarul.

Proiectul, altminteri ambiţios, a fost abandonat. Pe vreme de criză, municipalitatea nu are oricum bani să cumpere alte 700 de calculatoare celorlalte asociaţii de proprietari orădene.