Primarul Ilie Bolojan vrea să atragă fonduri transfrontaliere pentru fluidizarea traficului în Oradea. La propunerea municipalităţii, Consiliul Local a aprobat în cadrul şedinţei de joi un proiect de hotărâre pe baza căruia Direcţia de Management Programe cu Finanţare Internaţională (DMPFI) va putea comanda studiul de fezabilitate pentru construirea unui drum rapid care va lega străzile Ecaterina Teodoroiu şi Făcliei.

Noua arteră de circulaţie va lega astfel zona de case de pe dealurile Oradiei cu cartierele Nufărul şi Velenţa, ocolind arterele intens circulate din centrul oraşului. Pentru realizarea lucrărilor, municipalitatea intenţionează să atragă din fonduri pentru proiecte transfrontaliere nu mai puţin de şase milioane de euro.

Deasupra liniei ferate

Primarul Ilie Bolojan spune că investiţia este mai mult decât necesară oraşului. "Ne aşteptăm ca în anii următori construcţia de case în zonele de deal ale oraşului să fie reluată, fapt care va duce la o intensificare considerabilă a traficului pe străzi ca Adevărului, Făcliei şi Sofiei, trafic care în situaţia în care noua arteră de transport nu se va realiza, va duce la congestionarea circulaţiei pe bulevardul Magheru", a declarat primarul Ilie Bolojan, în cadrul unei conferinţe de presă care a precedat şedinţa de Consiliu Local.

Primarul a mai spus că noua cale de acces are o lungime aproximativă de 3,7 kilometri şi va fi construită deasupra liniei ferate prin întărirea buzei dealului. Pentru a putea construi drumul, municipalitatea va trebui să exproprieze patru locuinţe şi câteva construcţii anexe situate în zona intersecţiilor arterei cu străzile Gheorghe Doja şi Louis Pasteur. "Procedura de expopriere va demara anul viitor. Atunci vor fi notificaţi proprietarii imobilelor care trebuie demolate, urmând ca proiectul efectiv să demareze la sfârşitul anului 2012", a spus Bolojan.

Primăria vrea "undă verde"

Tot la propunerea Primăriei, consilierii locali au adoptat cu unanimitate de voturi proiectul de hotărâre privind înfiinţarea unui centru de management având ca scop optimizarea traficului rutier în municipiu.

Municipalitatea va aloca 50.000 lei pentru întocmirea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic de execuţie. În baza acestor documente municipalitatea speră să atragă 2 milioane de euro din finanţările pentru proiecte transfrontaliere.

Banii vor fi folosiţi pentru introducerea semaforizării "inteligente" în municipiu şi achiziţionarea de la semafoare şi panouri de circulaţie până la softuri, echipamente IT, GPS-uri, camere video şi altele. Primarul Ilie Bolojan a declarat că introducerea sistemului de semaforizare de tip "undă verde" va fluidiza traficul în municipiu. "Centrul de management al traficului prevede introducerea sefamorizării inteligente astfel încât să se circule fluent în municipiu. Nu avea rost să introducem "unda verde" câtă vreme centura oraşului nu era încă gata, pentru că oricum tot traficul era deviat pe străzile oraşului", a spus Bolojan.

Conform raportului de specialitate anexat proiectului de hotărâre, municipiul Oradea are un număr de 795 străzi, însă din cauza unei trame stradale specifice oraşelor istorice, în special în zona centrală, a uzurii infrastructurii interne şi creşterii exponenţiale a numărului de autovehicule, se confruntă cu mari probleme de accesibilitate şi mobilitate internă.