Liderul PNL Bihor, Ilie Bolojan, a anunţat, vineri, într-o conferinţă de presă că, întrucât relansarea Aeroportului Internaţional din Oradea este necesară dezvoltării economice a oraşului şi judeţului, administraţia liberală este dispusă să acorde subvenţii de până la 500.000 euro anual în scopul atragerii şi susţinerii de curse naţionale şi internaţionale.

Competiţie directă

Primarul Oradiei a făcut trimitere la declaraţiile preşedintelui Consiliului Judeţean, Pasztor Şandor, (UDMR) care a spus că aeroportul orădean ar trebui să îşi caute curse prin care să nu deranjeze concurenţa mult mai dezvoltată din Debreţin şi cele ale vicepreşedintelui Ioan Mang (PSD), care a avansat chiar ideea unei căi ferate rapide care să permită transferul rapid de pasageri.

"Suntem în competiţie directă cu Aeroportul din Debreţin, nu că nu ar trebui să îi deranjăm, cum spun unii oficiali de la nivelul conducerii Consiliului Judeţean", a declarat primarul Ilie Bolojan, în cadrul primei conferinţe organizate ca preşedinte unic al organizaţiei PNL Bihor.

Liderul PNL Bihor a spus că ambele declaraţii publice sunt "cel puţin nepotrivite" şi vorbesc de măsuri în favoarea exclusivă a aeroportului din Ungaria.

Bolojan a arătat că prin măsurile luate de-a lungul timpului aerogara din Debreţin a ajuns de la 20.000 de pasageri în 2011 la 180.000 de pasageri în 2015 în vreme ce aeroportul orădean a scăzut la 40.000 pasageri iar în ultimii ani a fost închis pentru modernizare. "Ideea unei linii feroviare rapide între Oradea şi Debreţin vă daţi seama că nu pe noi ne-ar avantaja", a spus edilul.

"Să ne protejăm interesele"

Bolojan a ţinut că menţioneze că această concurenţă este generată de faptul că situate la o distanţă de numai 75 de kilometri cele două aerogări îşi colectează pasageri din acelaşi bazin cu o rază de circa o sută de kilometri. Aeroportul din Debreţin este net avantajat pentru că peste 40% din pasagerii săi provind din Bihor, Satu Mare, Arad şi alte judeţe din România.

"Această competiţie nu este una etnică sau politică. Uitaţi-vă la Aeroportul din Arad care a fost înghiţit de cel din Timişoara. Dacă primarul din Debreţin ar fi PNL-ist, ar trebui să luăm aceleaşi măsuri pentru a proteja interesele aeroportului orădean", a spus liberalul.

Bolojan a susţinut că tergiversarea măsurilor de implicare în piaţă va duce la creşterea ecartului dintre cele două aeroporturi, aerogara orădeană urmând să fie izolată, iar investiţiile de circa 30 milioane euto făcute aici în ultimii ani, inutile.

Subvenţii de 500.000 euro pe an

Ilie Bolojan a spus că politica PNL va fi să susţină dezvoltarea aeroportului orădean prin subvenţionarea activităţii de atragere de curse, îndeosebi low-cost. "În prima şedinţă de Consiliu Local vom adopta o hotărâre, şi cred că actuala conducere a Consiliului Judeţean va fi de accord să se ocupe cu prioritate de problema conectivităţii Oradiei", a spus edilul.

În acest sens, municipalitatea vrea să intre în acţionariatul aeroportului orădean pentru a-i putea acorda subvenţii de până la o jumătate de milion de euro pe an. Acest ajutor i-ar permite aerogării să practice fie cele mai mici taxe aeroportuare fie subvenţionarea curselor.

"Avem inclusiv aprobarea subvenţionării zborurilor. Pentru cele exterioare aprobarea este valabilă până în 2017. Dacă nu ne mişcăm repede vom pierde această oportunitate", a spus Bolojan.

Liderul PNL Bihor a spus că negocierile cu firmele de transport aerian vor trebui duse cu discreţie. "Una din condiţiile unei negocieri este să păstrezi confidenţialitatea. Există riscuri foarte mari ca din dorinţa de publicitate prostească să pierzi contractul", a spus liberalul.

Bolojan a făcut trimitere la vicepreşedintele CJ Ioan Mang care, după ce fosta conducere a judeţului a negociat la secret cu compania Ryanair luni de zile, social-democratul a anunţat public la începutul acestei săptămâni că instituţia negociază cu aceasta o cursă săptămânală de Londra care ar putea fi operată încă din noiembrie. Ryanair nu a reacţionat deocamdată în mod public.

Opoziţie în CJ

În altă ordine de idei, trimis în opoziţie la negocierile pentru conducerea CJ, PNL Bihor a hotărât să facă opoziţie la nivel judeţean. "Vom vota "împotrivă" la materialele propuse pe ordinea de zi iar în cazul unor proiecte pe care le-am susţinut în campania electorală sau sunt de interes public, în baza unei negocieri cu conducerea CJ vom accepta să le votăm", a declarat Bolojan. Liderul opoziţiei liberale din CJ va fi Ionel Avrigeanu.

Pe de altă parte, prezent la conferinţa de presă, prim-vicepreşedintele PNL Bihor, Gavrilă Ghilea, a spus că liderii filialei judeţene au fost mandataţi să se promoveze proiecte importante pentru judeţ.

Printre acestea se numără modernizarea DN 76, realizarea şoselelor de centură pentru Aleşd, Beiuş şi Ştei, construcţia autostrăzii Borş – Suplac – Gilău sau inelul ocolitor lărgit al Oradiei cu ieşire la viitoarea autostradă. "Toate aceste investiţii vor fi discutate la Ministerul Transporturilor de parlamentarii PNL", a spus Ghilea.