Consiliul Local a aprobat, miercuri, cu votul exclusiv al reprezentanţilor PNL, bugetul municipiului pentru anul 2019. Consilierii UDMR s-au abţinut de la vot, iar reprezentanţii PSD au votat împotrivă.

Înapoi, în 2017!

Primarul Ilie Bolojan a anunţat în conferinţa de presă care a precedat şedinţa Consiliului Local că Oradea se bazează anul acesta pe un buget de 167 milioane euro, din care 90 milioane euro venituri proprii şi 50 de milioane euro fonduri europene atrase. 

Primarul a afirmat că sumele puteau fi şi mai mari. "Faţă de 48 milioane de euro, cât ar fi trebuit să încasăm din impozitele pe salarii anul acesta, dacă Guvernul nu ar fi intervenit în legislaţie de două ori, anul acesta vom încasa aproximativ 40 milioane de euro, aceeaşi sumă încasată şi în urmă cu doi ani de zile, deci în 2017", a afirmat primarul.

Potrivit edilului, cele 8 milioane euro pierdute vor afecta bugetul de investiţii a oraşului în condiţiile în care municipalitatea se confruntă cu majorări de cheltuieli pe fondul scumpirii combustibililor şi energiei electrice, precum şi a majorării salariilor.

"Cu toate acestea, având în vedere volumul mare de contracte din fonduri europene semnate, 42% din buget va fi alocat pentru investiţii, ceea ce este un procent foarte bun", a spus Bolojan.

Investiţii de 70 milioane euro

În bugetul de 70 milioane euro alocat investiţiilor anul acesta se numără lucrări de infrastructură pentru proiecte de mobilitate urbană, pietonalizare în zona centrală, reabilitare de spitale şi unităţi de învăţământ şi extinderi de reţele de termoficare.

Proiectele de mobilitate urbană vizează, printre altele, prelungirea drumului rapid pe tronsonul dintre podul Teodor Neş şi zona Real II şi prelungirea liniei de tramvai de-a lungul pârâului Peţa, din Calea Aradului până în Cantemir.

"Este o lucrare importantă, care ne va permite să ajungem din Rogerius la Univesitate fără să schimbăm niciun mijloc de transport, dar şi la zona de mall-uri, Universitate sau cimitirul Rulikowski", a declarat Bolojan.

Lucrările începute anul trecut în intersecţia străzii Primăriei cu Calea Aradului se desfăşoară în prezent în zona din spatele magazinelor Jumbo şi Auchan, iar după sărbătorile de Paşti se vor muta pe Calea Aradului, pe porţiunea dintre strada Aviatorilor şi ieşirea din oraş.

Blocaţi în minister

În paralel, municipalitatea va demara în perioada următoare lucrările de construire a pasajului subteran din Bulevardul Magheru cu lărgirea podului Dacia cu încă o bandă pe sens şi cele de construire a unui pasaj suprateran de-a lungul şoselei de centură în zona cimitirului Rulikowski pentru a fluidiza circulaţia pe inelul ocolitor al oraşului şi a reduce ambuteiajele din sensul giratoriu de la intrarea la Piaţa 100.

Deşi a făcut demersuri pentru preluarea amplasamentului viitorului pasaj încă din noiembrie 2017, municipalitatea nu a intrat încă în posesia lui pentru a putea demara lucrările. "Sper să nu ajungem să ne dea în judecată firma pentru că nu poate începe lucrările fiindcă nu i-am pus terenul la dispoziţie", a spus primarul.

Municipalitatea are avizul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru preluarea terenului, dar documentaţia trebuie aprobată şi la nivelul Ministerului Transporturilor. "Declaraţiile sunt de bună intenţie. Nu este un blocaj politic, dar dinamica în acest sector e foarte lentă. Când se schimbă miniştrii tot la şase luni - şi suntem acum la al treilea ministru - cam asta se întâmplă", a afirmat Bolojan.

Lucrările continuă...

Cele mai deranjante pentru traficul din Oradea se vor dovedi lucrările din zona centrală. Municipalitatea a demarat reamenajarea malului stâng al Crişului Repede, va începe după sărbători reabilitarea Pieţei Ferdianand şi pregăteşte, printre altele, pentru cea de-a doua jumătate a anului, refacerea zonei străzii Libertăţii.

"Aici suntem legaţi de Apele Române. Se doreşte realizarea pe partea dreaptă a drumului a unei subtraversări pe sub podul Ferdinand pentru pietoni şi biciclişti până la scările din zona străzii Nicolae Grigorescu, fără să afecteze însă zona verde", a spus edilul.

Printre investiţiile pregătite pentru anul acesta se mai numără printre altele: reabilitarea termică a spitalelor Judeţean şi Municipal, dar şi a Şcolii Dacia şi a Liceului Onisifor Ghibu, înlocuirea reţelelor de termoficare cu pierderi şi trecerea cartierului Nufărul pe încălzire pe apă geotermală şi înlocuirea punctelor termice din cartier cu module termice la nivel de scară de bloc.

Citeşte mai multe detalii despre bugetul oraşului, în articolul: (De)conturile Oradiei: Deşi are buget record, graţie fondurilor europene, Primăria Oradea strânge cureaua