"Curăţenie în oraş, ordine în Primărie!". Vă mai amintiţi celebrul slogan electoral? După cinci ani, funcţionara Valerica Benţe e arestată pentru luare de mită, chiar de la biroul său din "piramida" Primăriei, pentru o şpagă de 2.000 de lei. Una din multele...

"Ceea ce s-a întâmplat nu e deloc onorant. Dar să ne înţelegem bine: majoritatea colegilor mei îşi fac datoria pentru nişte salarii care cu greu le acoperă traiul zilnic, dar majoritatea nu se ocupă cu astfel de lucruri", răspunde primarul Ilie Bolojan.

BIHOREANUL vă prezintă un interviu cu edilul orădean, despre şpaga din Primărie, dar şi despre proiectele municipalităţii, şansele oraşului de a deveni centru de regiune, viitorul USL şi divorţul său de la sfârşitul lunii februarie.

Şefii direcţi răspund!

- Cum a fost posibil ca un funcţionar să fie arestat pentru luare de mită în formă continuată, fără ca activitatea acestuia să ridice semne de întrebare?

- Acum câţiva ani devenise un obicei ca firmele cu datorii la buget să îşi schimbe acţionarii vânzând acţiunile unui boschetar sau unui străin. Aşa, statul nu mai încasa nimic. Aici s-a întâmplat cam acelaşi lucru. Această angajată sfătuia diverse persoane cum pot scăpa de impozite vânzând fictiv maşina către un străin. Fapta, probată de Parchet, e total nelalocul ei. Nu ştiu dacă funcţionara a avut complici, dar şefii direcţi răspund pentru activitatea compartimentelor pe care le coordonează, aşa că în zilele următoare vom reorganiza Direcţia Economică.

- Dar cât de adevărat este că angajaţii Direcţiei Economice pot şterge, cu de la sine putere, restanţe ale contribuabililor sau că pot chiar să scoată proprietăţi din baza de impozitare?

- Funcţionarii Primăriei nu pot şterge baza de impozitare. Sistemul informatic nu permite acest lucru. Ce a putut face funcţionara a fost să înregistreze contracte fictive de vânzare a unor maşini, mutând datoria asupra unei persoane de negăsit, cu efect direct asupra încasării impozitelor. Din acest motiv, când se va ajunge la proces, probabil că Primăria se va constitui ca parte civilă pentru recuperarea prejudiciului.

"Nu vreau să las viitorului primar povara unor cheltuieli"

- Suntem deja în plină vară. Cum se explică faptul că lucrări importante precum modernizarea Ştrandului Municipal ori reabilitarea Pieţei Unirii nu au fost nici măcar licitate?

- Întâi, întârzierile sunt generate de necesitatea revizuirii proiectelor iniţiale. Am avut de ales între a construi un aquapark în care oraşul să pompeze subvenţii de milioane de euro, sau să amânăm lucrările cu un an pentru refacerea proiectului. Nu vreau să îi las viitorului primar povara unor cheltuieli cauzate de proiecte prost făcute. Apoi, sunt întârzierile provocate de licitaţii. Atribuirea lucrărilor de apă şi canalizare din cartierul Ioşia, de pildă, trebuia făcută de anul trecut, dar din cauza contestaţiilor şi proceselor care abia acum s-au terminat n-am putut începe lucrările la timp.

- Care sunt priorităţile oraşului pentru cea de-a doua jumătate a anului 2013?

- Prioritară e demararea proiectelor europene câştigate. De exemplu, pregătim licitaţia pentru modernizarea Pieţei Rogerius şi procedurile de achiziţie a proiectelor tehnice la drumul expres din strada Ecaterina Teodoroiu, reabilitarea sălilor de operaţii de la spitale şi reamenajarea dealului Ciuperca. În aceeaşi situaţie suntem şi cu pasajele peste centură.

- Cum stă Oradea cu bugetul? Pe ce ne putem baza de la Bucureşti?

- Vestea bună e că vom încasa peste un milion de euro din vânzarea de terenuri către două mari companii din Parcul Industrial. Vestea proastă este că nu aveam prinsă în buget finalizarea Podului Dragoş Vodă, lucrare pentru care avem nevoie de 700.000 euro. În ce priveşte alocările de la bugetul central, avem aprobate câteva proiecte precum reabilitarea Maternităţii, extinderea reţelelor de apă şi canalizare, construcţia de blocuri ANL. Dar trebuie să fim realişti: datorită constrângerilor bugetare nu ne putem baza anul acesta pe sume mari de la Guvern.

Fedinand în locul lui Mihai

- Totuşi, când vor fi reluate lucrările la Podul Dragoş Vodă, cine le va face şi când estimaţi că va începe construcţia drumului rapid din strada Ecaterina Teodoroiu?

- Pentru pod am cerut o expertiză cu privire la lucrările făcute şi cât mai este de executat, iar luna viitoare vom negocia cu constructorul finalizarea lor. Astfel, evităm să pierdem 4 luni cu organizarea unei licitaţii, iar firma Construcţii Bihor va răspunde integral pentru încheierea lucrărilor. Preţurile vor fi oricum mai mici decât cele negociate la Podul Sovata. În ceea ce priveşte construcţia drumului rapid, am demarat procedurile de expropriere şi sper ca în primăvara anului viitor să poată începe lucrările.

- Cum arată noul proiect de reabilitare a Pieţei Unirii? Este adevărat că prevede înlocuirea statuii lui Mihai Viteazul cu una a Regelui Ferdinand?

- Proiectul revizuit conţine două elemente importante. Pe de o parte dalele gri din granit şi andezit vor fi înlocuite cu porfir cu nuanţe mai calde. Culorile sunt similare pavajului de la Biserica Greco-Catolică din strada Cazaban. Pe de altă parte, odată cu reabilitarea zonei centrale dorim să refacem ansamblul Duiliu Marcu (n.r. - proiectantul pieţei în perioada interbelică) şi să reamplasăm aici statuia Regelui Ferdinand. Statuia voievodului Mihai Viteazul ar urma să fie mutată în fostul cimitir Olosig, în zona intersecţiei străzii Corneliu Coposu cu Lacul Roşu.

CET-ul trebuie să facă reduceri

- La începutul anului aţi cerut şefilor societăţilor locale să ia măsuri de eficientizare a activităţii. Ce înseamnă aceasta?

- Avem de ales între a acoperi ineficienţa acestor companii majorând tarifele şi a încerca să ţinem tarifele sub control reducând cheltuielile. Eu nu sunt primarul angajaţilor regiilor municipalităţii, sunt primarul orădenilor, aşa că vom opta pentru reorganizare. CET-ul trebuie să facă reduceri de personal în continuare. Societatea are o problemă legată de licenţiere, ceea ce face foarte probabilă spargerea ei în două companii: una de transport şi distribuţie, fără datorii, care să se poată licenţia, şi centrala propriu-zisă, care va rămâne cu partea de producţie, pentru care nu are nevoie de licenţă.

- Poliţia Locală a suspendat activitatea localurilor Moszkva şi Avenue din cauza reclamaţiilor privind zgomotul produs. Ce măsuri se pot lua pentru a oferi posibilităţi de distracţie tineretului fără a-i deranja pe cei care vor să se odihnească?

- Sunt doar două măsuri: ori muţi distracţia în săli de nunţi de pe şoseaua de centură, unde nu ai vecini, ori organizezi distracţia aşa încât să nu deranjezi. Noi am suspendat activitatea doar la localurile unde, în urma reclamaţiilor, s-a dovedit cu măsurători că s-a depăşit în mod repetat nivelul de poluare fonică. Celor care m-au criticat pentru aceste măsuri nu le doresc decât să aibă un local în vecinătate când vor să doarmă. Aşa vor înţelege...

Regionalizarea, sub semnul întrebării

- Ce şanse are Oradea să ajungă centru de regiune şi în ce mod ar influenţa regionalizarea dezvoltarea oraşului?

- Dacă va rămâne varianta celor 8 regiuni de dezvoltare, trebuie să fim realişti: şansele ca Oradea să ajungă centrul de regiune sunt mici. Clujul are 100.000 de locuitori în plus faţă de Oradea, alt gabarit şi altă forţă economică. Totuşi, sunt rezervat că se va face regionalizarea. Până acum ne-a fost prezentată doar cu avantaje: toţi primesc competenţe suplimentare, nu mai merge nimeni la Bucureşti, se fac angajări într-o structură intermediară, nu se fac reduceri la centru... Or, asta nu se poate! Nu cred că toţi vor avea de câştigat. Vă dau un exemplu: la mine la bloc s-au dărâmat garajele ca să se facă o parcare. 80 de oameni au câştigat un loc de parcare, dar alţi 20 ne-am pierdut garajele din tablă!

- În ce măsură cooperaţi cu Consiliul Judeţean, aveţi strategii şi viziuni comune? Este evidentă o diferenţă de ritm. Judeţul nici nu generează suficiente resurse pentru dezvoltare, nici nu reuşeşte să le atragă de la Guvern...

- Principalul proiect comun e revigorarea Aeroportului, începând de la reabilitarea pistei până la creşterea numărului de curse, de destinaţii şi de pasageri. Aeroportul este la Consiliul Judeţean, dar de dezvoltarea lui depinde dezvoltarea oraşului. Avem apoi proiecte mai mici, cum ar fi reabilitarea clădirii în care funcţionează serviciile publice de la intersecţia Republicii cu Dunării şi a fostului cinematograf "Transilvania". Noi am făcut deja o propunere Consiliului Judeţean să analizeze posibilitatea ca Muzeul să se mute în Cetate şi o reiterăm. Deci, avem proiecte comune şi o colaborare fără probleme deosebite. În ce priveşte ritmul în care se mişcă fiecare, rămâne să judece bihorenii.

Un divorţ nu e un lucru plăcut

- Ce face USL? Vă scoate PSD-ul afară de la guvernare?

- Din punct de vedere al interesului naţional s-ar cuveni ca USL să funcţioneze cel puţin până în 2016, pentru că ţara are nevoie de stabilitate. Dacă peste criza economică se suprapune o criză politică, va fi şi mai greu. Nu exclud însă varianta ca PSD-ul să scoată PNL de la guvernare. Coaliţiile n-au rezistat prea mult în România: Alianţa DA a ţinut doi ani şi jumătate, marea alianţă PDL-PSD un an, iar USL are deja un an de guvernare... Indiferent ce va fi la Bucureşti, noi vom menţine însă actuala formulă a USL în plan local. Eu sunt adeptul ideii că, dincolo de criticile opoziţiei, o guvernare trebuie judecată la finele mandatului. Or, toate deciziile strategice le-am luat împreună cu PSD.

- Două chestiuni din viaţa personală au suscitat interesul orădenilor în ultimul an: faptul că aţi slăbit vizibil şi că aţi divorţat. Care e situaţia "la zi"?

- În ceea ce priveşte partea cu slăbititul, asta e situaţia şi sper să mă echilibrez. Mi-am auzit tot felul de vorbe, că am cancer, că mă tratez la Viena... Am avut o perioadă mai grea. Un divorţ nu e un lucru plăcut. Eu vreau să trec peste această situaţie. În toţi aceşti ani am încercat să îmi protejez familia de presiunea pe care o are de suportat o persoană publică. Dar nu poţi separa în totalitate activitatea personală de cea publică. Şi uneori ai nişte costuri...