Circa 70 de localnici din Beiuş, Ştei şi comunele dintre cele două oraşe l-au aşteptat la Drăgăneşti miercuri dimineaţă pe ministrul Transporturilor Dan Costescu, primul care - în ultimii zece ani - vizitează şantierul celui mai distrus drum european din România.

"Suntem frustraţi, obosiţi, dezamăgiţi"

"Înarmaţi" cu pancartele şi bannerele folosite şi la începutul lunii, când au protestat la Beiuş, Ştei şi Rieni – pe care scria "10 ani de promisiuni, 10 ani de minciuni", "Bihorul este un judeţ tot în România!", "Aţi distrus turismul şi economia zonei!", "E79 – Drum veşnic în lucru. Vrem drum european, nu crater bihorean" – oamenii au aplaudat sosirea ministrului Dan Costescu, însoţit de directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor, însă l-au huiduit pe şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, cerându-i acestuia demisia prin mai multe scandări.

Încă de la sosire, organizatorul protestelor de la începutul lunii, Dan Popa, i-a înmânat ministrului, "în numele celor 100.000 de locuitori din zonă", o petiţie cu peste 4.000 de semnături, prin care solicită luarea de măsuri urgente pentru ca DN 76 să fie modernizat, conform proiectului, de la Beiuş până la ieşirea din judeţul Bihor.

"Suntem frustraţi, obosiţi, dezamăgiţi din cauza acestei situaţii. Deşi acest drum este cel mai scurt de la Viena la Bucureşti, şi pentru modernizarea lui există fonduri europene nerambursabile, de aproape 12 ani este distrus. Nu se lucrează decât atunci când se anunţă vizite oficiale. De 6-7 ani în această zonă nu a mai venit niciun investitor, iar de plecat au plecat din cauza stării drumului. Cerem dreptul de a circula normal", a spus Dan Popa.

Un ministru răbdător

În timp ce o parte dintre localnici i-au reproşat ministrului starea DN 76, iar acesta încerca să le explice că ocupă funcţia de numai patru luni, iar actualul şef al CNADNR de şi mai puţin timp, amândoi având de rezolvat încurcături lăsate de predecesorii săi, reacţia oamenilor a fost în continuare de frustrare, mulţi dintre ei repetând că au ajuns la capătul răbdării.

După ce i-a ascultat şi după ce a discutat şi cu responsabilii celor două firme vinovate de întârzierea lucrărilor pe tronsoanele din Bihor - AZVI, între Beiuş-Ştei şi Construct Mod între Ştei şi Vârfurile - ministrul Dan Costescu a ţinut să le spună localnicilor că însăşi prezenţa sa pe şantier este o dovadă că îi "pasă" de mersul lucrurilor, dar că nu poate soluţiona peste noapte problemele.

"Au pierdut o mulţime de locuitori pariul că n-o să vină ministrul. Am anunţat că vin aşa încât să ne întâlnim şi cu oamenii, nu numai cu constructorii", a spus Costescu, adăugând că "din păcate, este un proiect început acum mai bine de zece ani şi în care nu s-a făcut aproape nimic de doi ani şi ceva, a fost practic abandonat".

Călare pe constructori

De faţă cu reprezentanţii AZVI, ai Construct Mod (Ovidiu Moldovan) şi ai Selina (Beneamin Rus), acest din urmă grup angajat de Construct Mod să "salveze" lucrările pe care le-a întârziat, ministrul a spus că atât el, cât şi şeful CNADNR aveau două variante: fie să rezilieze contractele încheiate cu constructorii în trecut, din cauza ritmului execuţiei, fie să facă presiuni, inclusiv prin aplicarea de penalităţi, pentru ca aceştia să-şi intensifice ritmul de lucru, alegând-o pe cea de-a doua, aşa încât până la finalul anului între Beiuş şi Vârfurile să se circule normal.

"Puteam să ne manifestăm autoritatea şi să reziliem contractele şi să ieşim apoi la televizor să spunem cât de exigenţi suntem, dar această măsură este ineficientă, asta însemna reluarea termenelor încă doi ani pentru noi reproiectări, re-licitări etc. Nu ne dorim aşa ceva, ca urmare ne asumăm această muncă zi de zi de a împinge şi de a trage de constructori să meargă în ritmul în care au promis să meargă, inclusiv prin aplicarea de penalităţi", a spus ministrul Dan Costescu.

Până-n iarnă

Şeful CNADNR, Cătălin Homor, a afirmat, la rându-i, că nu a fost deloc mulţumit de ritmul lucrărilor, dar acestea s-ar îndrepta după ce pe sectorul Vârfuri-Ştei, de pildă, antreprenorul, Construct Mod, a primit "întăriri" de la Trameco Bihor. Aşa cum se ştie, firma din grupul Selina a încheiat cu Constructo Mod un contract în baza căruia a mobilizat deja în şantier peste 70 de utilaje, o staţie de asfaltare şi una de betoane, precum şi peste 230 de muncitori, pentru accelerarea lucrărilor.

"Evoluţia lucrurilor pe acest drum este în creştere. Nu suntem încă la maximum în ce priveşte mobilizarea constructorilor, probabil într-o lună, o lună şi jumătate, vom avea acest vârf maxim de mobilizare, astfel încât până la sfârşitul anului să repunem traficul în normal", a spus Homor.

Acest lucru, a precizat şeful CNADNR, înseamnă că până în luna noiembrie să fie modernizat drumul şi aşternut un strat de asfalt tip binder pe partea carosabilă, urmând ca acostamentele şi celelalte elemente laterale să fie executate ulterior, până la finalizarea întregului proiect, conform variantei iniţiale pentru care s-au obţinut fondurile europene în 2013.

În acest scop, a încheiat Homor, CNADNR va detaşa pe şantier delegaţi care să urmărească permanent lucrările, aşa încât utilajele să nu "dispară" imediat cu plecarea oficialilor.