Noii aleşi ai bihorenilor au aprobat joi un parteneriat între autorităţile locale din Bihor-Oradea şi cele din Arad pentru realizarea viitorului Drum Expres, ce va lega cele două reşedinţe de judeţ.

Consilierii judeţeni ai PSD s-au abţinut după ce şeful lor, Ioan Mang, a sugerat că proiectul ar fi o „afacere” necurată, concluzie la care a ajuns documentându-se prin... telefon, aşa că Bolojan i-a dat un răspuns dur: „Poate aţi vorbit cu portarul de la CNAIR”.

Proiect de 1 miliard de euro

Aşa cum noul preşedinte Ilie Bolojan a anunţat cu două zile înainte, Consiliul Judeţean a adoptat joi o hotărâre prin care se creează premisele pentru realizarea Drumului Expres Oradea – Arad, proiect pentru care în 2007 a şi fost făcut un Studiu de Fezabilitate, „uitat” însă apoi prin sertarele Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, şi care în prezent are o valoare estimată de 1 miliard de euro.

Potrivit proiectului Hotărârii adoptat joi, a fost aprobată încheierea unui parteneriat între CJ Bihor, CJ Arad, Primăria Oradea şi Primăria municipiului Arad, pentru actualizarea SF-ului, procedură bazată pe OUG 101/2020, care permite autorităților locale să realizeze parteneriate cu CNAIR „pentru implementarea de proiecte de infrastructură de transport rutier” precum şosele de centură, drumuri de legătură la drumurile naționale, autostrăzi, drumuri expres şi “drumuri alternative ca soluții pentru descongestionarea traficului rutier, inclusiv modernizarea, reabilitarea acestora”.

De asemenea, a fost aprobat şi un acord de asociere între cele patru administraţii locale pentru achiziționarea în comun (CJ Bihor fiind autoritatea contractantă) a serviciilor de actualizare a SF-ului, cu suma maximă de 4 milioane de euro, cota fiecăreia fiind de maximum 1 milion de euro.

Profil de autostradă

Drumul Expres Oradea-Arad ar urma să fie legat de autostrăzile A3 și A1, asigurându-se astfel conectivitatea cu infrastructura europeană TEN-T existentă, adică sectorul Oradea - Borș și Nădlac - Arad - Timișoara.

Conform proiectului, Drumul Expres va avea profil de autostradă cu câte trei benzi de circulație pe sens pe o distanță de 14,6 kilometri, profil de autostradă cu câte două benzi pe sens pe o distanță de 43,5 km și profil de drum expres cu câte două benzi de circulație pe sens pe 76,4 kilometri.

Proiectul include și realizarea a 5 drumuri de legătură cu profiluri diferite, realizarea a 66 de poduri, pasaje sau viaducte și a 12 noduri rutiere.

După cum a anunţat noul vicepreşedinte al CJ Bihor, Călin Gal, cheltuielile pentru actualizarea SF-ului vor fi recuperate din fondurile cu care va fi finanţat întregul proiect, aferente Programului Operaţional Infrastructură Mare.

Mang: „Am sunat la CNAIR”

Proiectul a fost votat în şedinţa de joi a noului CJ doar de cei 22 reprezentanţi ai PNL şi cei 5 prezenţi ai UDMR, în schimb cei 6 consilieri judeţeni ai PSD s-au abţinut după ce liderul grupului şi al organizaţiei judeţene a acestui partid, Ioan Mang, a insinuat că totul ar fi doar o afacere necurată, pentru ca cele patru administraţii locale implicate să dea bani vreunei firme apropiate.

Dovada? Însuşi Mang a dat un telefon la CNAIR şi ar fi aflat că SF-ul, de fapt, ar fi actualizat încă de anul trecut, când a cerut el însuşi acest lucru.

„Eu am sunat inclusiv azi la CNAIR să mă interesez care e stadiul cu acest drum. Am cerut în 2019 să ne dea acordul şi observațiile. SF-ul e aprobat şi actualizat de anul trecut. Nu ştiu ce facem azi, dacă trebuie să daţi cuiva un milion de euro să facă ce este făcut, să ştim şi noi”, a spus Mang.

Bolojan: „Aţi vorbit cu portarul”

De asemenea, el a acuzat PNL că administraţiile liberale din Bihor şi Arad ar vrea doar să profite că în curând va începe campania electorală pentru alegerile parlamentare şi, ca atare, sunt interesate să se laude cu un proiect care apoi ar putea fi dat uitării. „Practic, nu înţeleg ce facem azi aici, în afară de campanie electorală, să arătăm că noi facem...”, a mai zis şeful PSD Bihor.

De altfel, insinuarea lui Mang, destul de grosolană (scoaterea la licitaţie a unei lucrări deja efectuate ar fi faptă penală), a fost aspru taxată de Bolojan, care i-a răspuns nu doar că „nu există niciun SF actualizat”, ci şi că „nu ştiu cu cine aţi vorbit dvs la telefon, poate aţi vorbit cu portarul de la CNAIR”.