Transportul feroviar din România se modernizează la prin înlocuirea garniturilor diesel din timpul comunismului cu altele electrice și moderne, după modelul celor care circulă deja pe liniile ferate europene.
În premieră în România
Primul tren regional electric fabricat de polonezii de la PESA Bydgoszcz pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) din România a fost prezentat în premieră, joi, la Oradea.
Garnitura a fost tractată cu o locomotivă până în terminalul intermodal din Episcopia Bihor, unde a fost prezentată în cadrul Conferinței de Material Rulant organizată de OTL.
„Acesta este primul tren electric adus în România după 35 de ani. Garnitura prezentată acum în premieră va fi transportată în cursul serii către inelul feroviar din Făurei (n.r. Brăila), unde va intra în teste”, a declarat BIHOREANULUI directorul OTL, Adrian Revnic.
Construit în 1978 și modernizat la sfârșitul anilor 2000, inelul de la Făurei, lung de 13,7 kilometri, este folosit pentru testarea locomotivelor, vagoanelor și automotoarelor la viteze care pot ajunge și la 200 de kilometri pe oră.
Un tren electric modern
Garnitura electrică prezentată joi la Oradea este prima dintr-un lot de 62 de trenuri regionale care vor fi furnizate ARF de către polonezii de la PESA în cadrul unui contract în valoare de 1,6 miliarde lei. Primele 12 trenuri urmează să ajungă în România anul acesta, iar diferența până la sfârșitul anului 2026.
„Trenul electric are o lungime de 77 metri, atinge o viteză de 160 kilometri la oră și este foarte prietenos cu persoanele de dizabilități, pentru care a fost prevăzut un loc special pentru cărucior”, a declarat la fața locului reprezentantul constructorului PESA, Hanna Wisniewska-Sîrbu.
Garnitura, bidirecțională, are 3 vagoane, 238 de locuri pe scaune, 277 locuri pe scaune, 16 locuri pentru transportul bicicletelor, climatizare, conexiune Wi-Fi. Numerele de pe scaune au concepute în relief pentru a putea ușura orientarea persoanelor cu deficiențe de vedere.
Vor intra în circulație din 2026
Garniturile electrice care vor fi livrate României diferă de cele existente în prezent în exploatare. „Un model similar circulă în prezent în Cehia, o variantă mai veche circulă și în Polonia, dar nu există la această oră unul identic în circulație”, a spus Wisniewska-Sîrbu.
Noul tren va intra în teste începând de săptămâna viitoare. „Sperăm ca până la sfârșitul anului să primim toate certificatele, iar din 2026 garniturile să poată intra în circulație”, a spus reprezentantul PESA.
La prezentarea de joi au luat parte, alături de participanții la conferință, viceprimarul de Oradea, Teofil Filimon, directorul Zonei Metropolitane Oradea, Adrian Foghiș, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuț Săvoiu, și secretarul general al Ministerului Transporturilor, Mariana Ioniță ș.a.
Un transport mai ecologic
Potrivit presei de specialitate, contractul încheiat de România în ianuarie 2024 cu producătorul polonez PESA pentru furnizarea a 62 de trenuri electrice regionale are o valoare totală de 3,2 miliarde lei (aproximativ 561 milioane euro).
Valoarea contractului poate fi suplimentată până la 4,1 miliarde lei în cazul în care se extinde perioada de mentenanță de la 15 la 30 de ani.
Finanțarea proiectului este asigurată din Fondul European de Modernizare (FM) 2021-2030, un instrument european nerambursabil destinat sprijinirii tranziției către o economie verde, și din bugetul de stat al României.
Garniturile electrice, proiectate pentru transportul feroviar de scurt parcurs, urmează să deservească, începând din 2026, rute electrificate din zone precum București, Ploiești, Brașov, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Constanța.