Marea surpriză a alegerilor parlamentare de anul acesta o reprezintă, fără îndoială, partidul AUR (Alianţa pentru Unirea Românilor), clasat pe locul 4 în preferinţele românilor şi pe 3 în diasporă, mulţi întrebându-se, pe bună dreptate, cum a reuşit un partid înfiinţat peste noapte să obţină atâtea voturi. Răspunsul: o campanie de marketing de tip "gherilă", în special în online, care s-a manifestat inclusiv în Bihor, unde formațiunea a reușit să "dea" un deputat cu reputaţie de interlop.
Grup reprofilat
Un grup înfiinţat în urmă cu 3 ani pe Facebook, fără legătură cu teme politice, ci destinat anunțurilor publicitare, a fost redenumit, subit, cu numele filialei AUR Bihor, care are azi peste 11.000 de urmăritori, creând impresia unei adeziuni de masă.
Informaţia este vizibilă la o simplă verificare a detaliilor grupului. Conform datelor disponibile la capitolul "istoric", pe Facebook, grupul "Publicitate Oradea" a fost înfiinţat pe 7 mai 2017, iar pe 14 octombrie 2020 numele s-a schimbat în AUR Filiala Bihor. Miercuri dimineaţă avea nu mai puţin de 11.256 de urmăritori!
De altfel, inclusiv la o căutare pe Facebook cu termenii "publicitate oradea", grupul redenumit apare al doilea rezultat.
Nu este clar cine a înfiinţat acest grup, însă cert e că, la momentul publicării acestui articol, este administrat de 4 persoane, între care şi preşedintele AUR Bihor, Mihai Lasca, un personaj controversat, proaspăt ales deputat, despre care BIHOREANUL a mai scris, dat fiind că are condamnări pentru violenţă şi este judecat pentru constituirea unui grup criminal organizat.
De altfel, „migrarea” grupului Facebook în politică coincide cu momentul implicării lui Mihai Lasca ca manifestant al cauzei „anti-mască” la mitinguri organizate sub pretextul unor acțiuni civice. Deși nu a făcut public acest lucru, Lasca figura deja ca președinte al filialei Bihor a AUR pe site-ul central al organizației, iar la aceste mitinguri se strângeau semnături pentru candidaturile formațiunii la alegerile parlamentare.
Că AUR a avut o prezenţă masivă online se vede nu doar pe contul de Facebook al candidatului, ci şi de pe alte pagini şi grupuri care promovează formațiunea. Iar strategia pare că dă roade, reprezentanţii AUR lăudându-se cu tot mai multe adeziuni. Un apel al liderilor partidului, făcut luni, după rezultatele prelimiare ale alegerilor, ar fi atras, potrivit acestora, peste 15.000 de înscrieri online în AUR.
"Mii de români aderă şi îşi pun speranţa in partidul PATRIOTIC AUR. Cu fiecare adeziune forţa AUR creşte iar schimbarea pe care ne-o dorim cu toţii devine tot mai realizabilă! Vă indemn să o faceţi în număr cât mai mare şi la nivelul judeţului Bihor! Aur va salva România!", a scris, miercuri, și liderul din Bihor, Mihai Lasca, pe contul său de Facebook.
Căutat miercuri din nou de BIHOREANUL, pentru a explica trucul cu „transformarea” unui grup de anunțuri publicitare în „filială” de patid, Lasca nu a răspuns la telefon.
Cum au reușit
Specialiştii în publicitate afirmă că reuşita AUR în aceste alegeri se datorează unor campanii de tip "guerrilla marketing" online şi offline, activiștii reuşind să atragă cu mesaje patriotice, de buni creştini, anti maghiare, anti occidentale, anti mască, dar și cu imaginea de apărători ai neamului.
"Campania electorală online s-a bazat mai ales pe organic (n.r. – în mod natural, prin distribuiri, reacţii şi comentarii ale internauţilor), pe viralizarea unor mesaje în grupuri, ale românilor din diaspora, în grupuri ale ultraşilor, în grupuri naţionalist-creştine. Foarte mulţi avocaţi ai cauzei au viralizat mesajele. Dacă vă uitaţi la live-urile făcute de această formaţiune, în campanie, o să vedeţi că au reacţii doar de tipul Like şi Love. Din acest motiv, AUR merită cumva felicitări din punct de vedere strict tehnic pentru că au ştiut să-şi angreneze electoratul online. Sunt peste 500.000 de votanţi ai acestei formaţiuni, dar pe Facebook au mai puţin de 400.000 de fani şi conform Facebook Transparency, au cheltuit sub 12.000 de euro în această campanie electorală pe Facebook. O sumă infimă pentru rezultatele pe care formaţiunea le-a obţinut", a declarat, pentru AlephNews, expertul digital media Dragoş Stanca.
Un scor de invidiat
Rezultatele finale ale alegerilor parlamentare de anul acesta încă nu au fost publicate, însă, potrivit HotNews.ro, după numărarea a peste 99% din voturi, la Camera Deputaţilor AUR ocupă locul 4 la nivel naţional, cu 8,99% din voturi (după PSD - 29,24%, PNL - 25,17% şi USR-PLUS - 15,04%, şi peste UDMR - 5,82%, PMP - 4,78% şi PRO ROMÂNIA - 4,12%), iar la Senat tot locul 4, cu 9,08% (PSD - 29,64%, PNL - 25,59%, USR-PLUS - 15,55%, UDMR - 5,96%, PMP - 4,90%, PRO ROMÂNIA - 4,16%).
Şi în diaspora AUR a obţinut procente foarte ridicate. Conform datelor provizorii furnizate de BEC şi citate de presa centrală, AUR a obţinut peste 24% din voturile românilor din străinătate. G4media scrie că partidul s-a clasat pe locul trei în diaspora, imediat după USR Plus şi PNL, potrivit rezultatelor parţiale obţinute după centralizarea a 87,6%% dintre secţii de votare din afara graniţelor.