Vă mai amintiţi gustul zemos, dulce acrişor al unei roşii cărnoase din vremea bunicilor? E tot mai greu, pentru că tomatele au astăzi gust de burete, lucru general valabil pentru majoritatea produselor agroalimentare.

Asociaţia pentru Cercetarea şi Promovarea Produselor Agroalimentare Crişana îşi propune promovarea produselor agroalimentare bihorene, consilierea fermierilor din judeţ să producă cât mai sănătos posibil, organizarea de târguri şi colectarea produselor de la agricultorii din Bihor în vederea vânzării lor în pieţe şi supermarket-uri.

"Roşiile din piaţă nu mai au gust de roşie, noi vrem să promovăm turismul, dar restaurantele se plâng că produsele pe care le cumpără nu au gust, aşa că se chinuie tot mai mult să prepare mâncăruri savuroase, iar în piaţă, pentru că foarte mulţi sunt comercianţi, nu producători, se minte faţă de provenienţa produselor. La tarabă scrie roşii de Arad, dar dacă suni la Arad, o să afli că ei aduc roşii din Oradea", a făcut un tablou al realităţii din pieţele bihorene oenologul Dorin Popa, preşedintele Asociaţiei Crişana, miercuri, la Trade Center, cu ocazia lansării asociaţiei.

La eveniment au participat circa 100 de fermieri bihoreni, în frunte cu preşedintele Camerei Agricole Bihor, Dan Corbuţ. În sală au mai putut fi văzuţi directorul Oficiului Judeţean pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, Cristian Buzlea, şi directorul APIA, Florian Pavel, ambii veniţi să încurajeze agricultorii bihoreni să strângă rândurile în jurul noii structuri asociative.

Potrivit vicepreşedintelui Asociaţiei Crişana, Remus Roşca, organizaţia îşi propune să vină atât în întâmpinarea producătorilor agricoli cât şi a consumatorilor bihoreni. "Vrem ca produsele sănătoase şi cu gust ale agricultorilor bihoreni să ajungă la consumatorul final fără intermediari. Astfel, începând de zilele viitoare, în pieţele orădene va exista un spaţiu personalizat cu inscripţia "Produs în Crişana", în perioada 9-11 septembrie vom organiza în Cetate un târg al recoltei, iar într-o fază ulterioară vrem să punem bazele unor depozite care să colecteze produsele de la agricultorii orădeni pentru a le vinde în supermarket-uri", a spus Roşca.

Organizaţia îşi mai propune să consilieze fermierii cu privire la atragerea de fonduri europene, contractarea de împrumuturi şi promovarea unor tehnici şi tehnologii moderne de producţie. În plus, asociaţia va realiza o hartă a produselor tradiţionale bihorene, aşa cum sunt cartofii de Şinteu sau varza de Toboliu în vederea promovării lor.

În ceea ce priveşte protejarea intereselor consumatorilor bihoreni, asociaţia Crişana va consilia agricultorii să producă folosind cât mai puţine chimicale şi va face face analize periodice ale produselor pe care se comercializează sub brandul propriu pentru a se asigura că sunt sănătoase.

Agricultorii care doresc să se înscrie în asociaţia Crişana se pot adresa direct la sediul din strada Gheorghe Doja 49 A, în clădirea Romcom, sau pot contacta organizaţia prin site-ul propriu: www.asociatiacrisana.ro. Taxa de înscriere este de 100 lei pentru micii fermieri, 200 lei pentru fermierii mijlocii şi 300 lei pentru cei mari. În plus, aceştia datorează o cotizaţia lunare de 10, 20 şi 30 lei în funcţie de mărimea exploataţiei.

Conducerea asociaţiei îşi propune ca, pentru a avea reprezentantivitate, asociaţia să ajungă la 180 membri înainte de sfârşitul anului.

În prezent peste 70% din produsele comercializate în pieţele orădene sunt de import şi doar 10% din acestea sunt verificate cu privire la conţinutul de nitraţi şi nitriţi.