Săptămâna trecută arătam că nu există nicio reglementare legală privind modul în care pot fi gestionate parcările private în România.
Pornind de la o hotărâre definitivă din anul 2021 pronunțată de Tribunalul București și „publicitată” recent, am arătat că indiferent ce se stabilește printr-un regulament intern al unor parcări private (cu referire specială la parcările centrelor comerciale) prevederile acelui regulament nu pot fi puse în practică fără intervenția Poliției.
Cu alte cuvinte, chiar dacă un șofer nu respectă dispozițiile regulamentului intern, acesta poate fi amendat doar de Poliție și, în niciun caz, nu i se pot bloca roțile autovehiculului ori acesta să îi fie ridicat de către o societate comercială angajată cu scopul de a face ordine în parcare.
Pornind probabil de la această realitate, în data de 31 martie a.c. a fost înregistrată la Senatul României o propunere legislativă semnată de mai mulți senatori și deputați prin care se urmărește definirea și reglementarea parcărilor private.
Dacă această propunere legislativă va fi adoptată, ar putea fi mai clare noțiunile de parcare publică și parcare privată. Astfel, conform acestei propuneri, parcarea publică va fi definită ca un spaţiu destinat staţionării temporare a vehiculelor, situată pe domeniul public sau într-o zonă special amenajată, accesibilă tuturor. Aceasta este gestionată şi reglementată de administrația publică locală sau de alte entități autorizate.
Pe de altă parte, parcarea privată va fi definită ca un spațiu destinat parcării autovehiculelor, care este deținut și administrat de o persoană fizică sau juridică, având acces permis doar cei autorizați de proprietar. Prin excepție de la regula universalității, parcările private sunt reglementate prin reguli interne stabilite de către proprietar.
Dincolo de tehnica juridică proastă și exprimarea execrabilă a aleșilor neamului, o asemenea reglementare ar fi binevenită, evident, cu ajustările de rigoare.
Spre exemplu, trebuie stabilit clar prin lege ce poate să facă sau nu administratorul privat al parcării (nu proprietarul, cum spun aleșii poporului), astfel încât să nu se ajungă la reguli absurde pentru fiecare hipermarket, supermarket sau asociație de proprietari, în cazul cartierelor private.
Important este însă faptul că, prin această propunere legislativă, se poate declanșa o dezbatere reală, ce poate genera soluții corecte pentru un domeniu insuficient reglementat.