Aleșii orădenilor și cei ai bihorenilor au aprobat joi, în unanimitate, un proiect în premieră pentru România, pentru realizarea unei rețele de tram-tren în Oradea și Zona Metropolitană, așa încât să se poată ajunge mai rapid și mai confortabil, de exemplu, din Toboliu în centrul orașului sau în Parcul Industrial din Șoseaua Borșului ori din Borș în Felix, cu același abonament OTL.

Dacă funcționează în Europa, va da rezultate și la noi, afirmă președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.

Din fonduri europene

Primii care au votat proiectul, a cărui valoare este de aproximativ 200 milioane euro, bani din fonduri europene anume alocate pentru rețele de tram-tren, au fost aleșii din Consiliul Local Oradea, aceștia aprobându-l în unanimitate.

O oră mai târziu, la fel au procedat și aleșii din Consiliul Județean Bihor, în condițiile în care, după cum remarca președintele Ilie Bolojan într-o conferință premergătoare (foto) - în care l-a prezentat alături de vicepreședintele Mircea Mălan și de primarul Oradiei, Florin Birta - proiectul a fost pregătit de cele două administrații locale de acum un an. La el au colaborat și primăriile comunelor din Zona Metropolitană ai căror locuitori vor fi deserviți de viitoarea rețea de tram-tren, pe care, practic, vor circula vehicule anume proiectate și produse încât să se poată deplasa atât pe calea ferată, cât și pe liniile de tramvai standard.

„Acest tip de proiecte mari au nevoie de colaborarea mai multor instituții, inclusiv a comunelor, și era normal ca fiecare (n.r. – instituție) să ia (n.r. – să-și asume) o zonă de care răspunde cu prioritate, dar integratorul proiectului în ansamblu este Consiliul Județean”, a spus Bolojan.

Pe liniile de tramvai și ferate

Concret, proiectul rețelei de tram-tren metropolitan presupune utilizarea atât a liniilor ferate din jurul Oradiei, care vor fi reabilitate și electrificate, cât și a celor de tramvai, care vor fi extinse spre exterior, pentru a asigura un transport integrat și complementar celui pe cale rutieră, cu mașinile personale și cu autobuzele, pentru locuitorii orașului și ai comunelor din Zona Metropolitană.

De asemenea, proiectul presupune și amenajarea mai multor stații și peroane, precum și a unor pasarele pietonale, pentru a conecta cât mai strâns toate punctele nodale ale rețelei.

Scopul final, a subliniat Bolojan, este ca întreaga Zonă Metropolitană să aibă un sistem de transport cât mai cuprinzător, mai rapid, mai sigur și mai puțin poluant, iar viitorii pasageri să beneficieze de confort în drumul lor de acasă la locul de muncă sau către orice alte destinații de pe raza ZMO.

Pe patru direcții, Primăria

Proiectul are mai multe componente, unele urmând să fie coordonate de Primăria Oradea, iar altele de CJ Bihor.

Municipalitatea, de pildă, și-a asumat realizarea rețelei de tram-tren pe patru tronsoane, unul fiind din zona magazinului Jumbo până la Aeroport, prin prelungirea liniei de tramvai din Calea Aradului pe încă 2,23 km, cu amenajarea a 3 stații (în dreptul stației Meteo, în dreptul zonelor comerciale ERA și OSC și la Aeroport).

De notat că linia, ca toate celelalte, va fi una simplă, nu dublă, căci toate vor fi deservite de vehicule bidirecționale, cu două cabine, la ambele capete. De asemenea, este de precizat că linia va fi amenajată pe partea stângă a direcției dinspre oraș spre Aeroport, iar pe traseu va fi subtraversată de pasarele pentru pietoni.

Un alt tronson, de 8,9 km, va lega Oradea Est de Oradea Vest, adică din Ioșia până spre zona străzilor Făcliei și Aquaparkului.

Pentru acest tronson, a subliniat primarul Florin Birta, va fi desființată trecerea la nivel peste calea ferată din dreptul străzii Cazaban către strada Corneliu Baba (din dreptul fostei piețe Ioșia), precum și girația din aceeași zonă de pe Ovid Densușianu, de unde se va putea vira dinspre Cazaban doar spre dreapta, către Criș. De aici, printr-un pasaj subteran, pe sub centură, se va putea vira la stânga.

Un alt tronson, de 17,2 km, va lega localitățile Cheresig, Toboliu, Girișu de Criș, Sântandrei de zona Oradea Vest, linia de tram-tren urmând să fie legată printr-o pasarelă pietonală de bucla de la capătul liniei de tramvai 7 din Ioșia, precum și să se construiască un pasaj pietonal subteran care va lega zona străzii 9 Mai din Ioșia de Gara Ioșia.

Al patrulea tronson de care va răspunde Primăria Oradea vizează extinderea, cu 5,6 km, a liniei de tramvai din Șoseaua Borșului cu o linie electrificată până în Borș din dreptul fostei întreprinderi Sinteza.

„Proiectul a fost corelat cu cel al unui pasaj care va fi construit de Primărie în zona Parcului Industrial și cu cel al pasajului aflat în construcție peste Șoseaua Borșului, parte a drumului de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania”, a precizat primarul Florin Birta, arătând că aceste pasaje au fost proiectate cu gabarite mai mari, tocmai pentru ca pe viitor pe sub ele să treacă linia de tram-tren.

Pe două direcții, CJ Bihor

De construirea altor două tronsoane ale rețelei de tram-tren metropolitan se va ocupa administrația județeană.

În primul rând, este vorba despre realizarea unei legături din capătul liniei de tramvai din Nufărul până în Băile Felix, pe o lungime de 8,4 km.

Viitoarea linie va coti spre magazinul Selgros pentru a traversa strada Iancu de Hunedoara către linia ferată Oradea Est și de aici aceasta să continue pe direcția Cartierul Tineretului Sânmartin, Băile 1 Mai, Băile Felix până aproape de Cordău, lângă viitorul Inel Rutier Metropolitan, a cărui construire a început de o lună.

Celălalt tronson a cărui realizare o va coordona CJ Bihor, al șaselea și ultimul al rețelei, are ca scop legarea liniei de tramvai din strada Corneliu Coposu de Gara centrală prin strada Lacu Roșu și Ștefan cel Mare, urmând să aibă o lungime de 1,3 km.

„Vehiculele tram-tren sunt mai puțin zgomotoase decât tramvaiele”, a precizat vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan, răspunzând unei întrebări a BIHOREANULUI privind eventualul disconfort fonic pentru locuitorii zonei Lacu Roșu.

Tot răspunzând unei întrebări a BIHOREANULUI, unul dintre autorii studiului de fezabilitate aferent proiectului, inginerul Marius Ionașcu (foto jos), a arătat că pe această stradă linia ar urma să fie amenajată peste cursul Pârâului Sălbatic, întubat cu trei decenii în urmă.

Marius Ionascu, inginer

În trei ani

O ultimă componentă a proiectului tram-trenului metropolitan prevede achiziția a 8 vehicule feroviare speciale tram-tren cu sistem hibrid de alimentare, cu baterii și de la rețeaua electrică de 600 V specifică liniilor de tramvai, acestea urmând să aibă o capacitate de 40 locuri pe scaune și 160 locuri în picioare, precum și o autonomie de minimum 3 km pentru deplasarea fără conectarea la rețeaua electrică, doar cu bateria.

De asemenea, vor fi achiziționate și 5 vehicule de tip feroviar electrice, cu încărcare atât de la rețeaua de 600 V specifică liniilor de tramvai, cât și de la cea de 25.000 V specifică liniilor ferate, căci acestea vor avea două pantografe diferite, unul pentru fiecare tip de rețea. Aceste vehicule vor avea o capacitate de 90 de locuri pe scaune și 150 în picioare.

Toate tram-trenurile vor fi dotate cu sisteme de condiționare a aerului și vor oferi acces la internet, valoarea acestora fiind estimată la circa 110 milioane euro.

În numeroase orașe europene care au rețele de transport tram-tren metropolitane sunt în trafic în prezent peste 400 de astfel de vehicule, produse de firme precum Siemens, Alstom, Pesa, Stadler ori Skoda, ele fiind mai grele decât tramvaiele, pentru că sunt ranforsate pentru a îndeplini condițiile de siguranță cerute trenurilor, dar mai ușoare decât acestea.

Peste 30.000 de navetiști în ZMO

Președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan (foto), a afirmat că necesitatea rețelei tram-tren metropolitan a pornit de la realitatea că în Oradea sunt 100.000 locuri de muncă, iar o parte dintre locuitorii orașului au migrat în zonele limitrofe, dar continuă să activeze în oraș, astfel că zilnic sunt 30.000 de persoane care fac naveta în interiorul Zonei Metropolitane și cărora administrația trebuie să le ofere și alternativă la transportul rutier, desfășurat cu mașini personale sau cu autobuze.

Ilie Bolojan, președinte CJ Bihor

Tot Bolojan a spus că viitorii utilizatori ai rețelei tram-tren vor putea călători din orice punct doar cu abonament OTL, societatea de transport orădeană urmând, de altfel, să fie licențiată și ca transportator feroviar, iar vatmanii care vor deservi cele 13 vehicule să fie autorizați și ca mecanici conductori.

De asemenea, Bolojan a spus că orarul tram-tren va fi intercalat în Mersul Trenurilor, urmând ca frecvența de circulație să fie din 30 în 30 de minute în orele de vârf, iar în afara acestui interval tot la o oră.

În parteneriat cu CFR

Pentru rețele de tip tram-tren, România are alocată o sumă de peste 1 miliard de euro, iar proiectul din Oradea - ZMO este unul dintre cele patru aprobate până acum de Ministerul Transporturilor, alături de cele pentru București - Ilfov, Timișoara - Stamora Moravița și Reșița cu zona limitrofă.

Pentru acest proiect, CJ Bihor și Primăria Oradea au încheiat cu un an în urmă un parteneriat cu CFR.

„Următoarea etapă, până la sfârșitul anului, este integrarea proiectelor (n.r. - tuturor componentelor proiectului) și pregătirea documentației de finanțare, finalizarea analizelor cost-beneficiu și a studiilor de trafic. Ne propunem ca la începutul anului viitor să putem semna contractul de finanțare și să demarăm procedura pentru realizarea infrastructurii și pentru achiziția de material rulant (n.r. - a vehiculelor)”, a prezentat Bolojan, pe scurt, viitorul parcurs al proiectului.

„Dacă în orașele din Europa în care funcționează un astfel de sistem lucrurile se derulează în condiții bune, se va putea și la noi”, a încheiat președintele CJ Bihor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!