Drum expres, pasaje peste centură, grădină publică la Ciuperca, blocuri termoizolate, biserici reabilitate, săli de operaţii modernizate... Anul trecut municipalitatea a tras tare să închidă 25 de şantiere pentru a absorbi cât mai mult din cele 169 milioane euro puse la dispoziţie de UE.

Începute târziu şi făcute pe brânci, unele lucrări vor trebui însă revizuite în primăvară. "Am avut de ales între a pune constructorii să remedieze toate defecţiunile, cu riscul să întârzie şi să plătim din banii orădenilor, sau a închide şantierele şi a remedia problemele în primăvară", spune viceprimarul Mircea Mălan.

Mica înţelegere

Constructorii şi funcţionarii care lucrează la proiecte europene şi-au făcut sărbătorile de iarnă la datorie. Într-o singură săptămână municipalitatea a avut de plătit 44 milioane euro, cât tot bugetul de investiţii pe 2014! Lucrările au trebuit închise până la 31 decembrie pentru a fi decontate pe bani europeni, aşa că s-a lucrat şi de sărbători, iar municipalitatea a închis ochii la calitate, punând accent pe viteză.

În doar patru zile, Primăria a finalizat proiecte de zeci de milioane de euro, de la construirea drumului expres şi a pasajelor peste DN76 şi DN79 la amenajarea grădinii de pe dealul Ciuperca. "Gradul de absorbţie va fi de 95%", spune viceprimarul Mircea Mălan. Preţul acestei performanţe unice se va vedea însă în primăvară, când unele lucruri vor trebui refăcute...

Duşul expres

Inaugurat în Ajunul Crăciunului, drumul expres dintre Dragoş Vodă şi Rogerius e reprezentantiv. Dincolo de faptul că va fi terminat abia la vară, fiindcă municipalitatea n-a obţinut un tronson de 660 metri din fostul atelier de reparaţii vagoane al CFR, noua cale de acces e, pe cât de utilă şoferilor, pe atât de ostilă pietonilor. Trotuarul îngust abia permite trecerea mamelor cu cărucioare pentru copii, iar la coborârea în strada Louis Pasteur e blocat de un stâlp de iluminat.

Primarul Ilie Bolojan a încercat să preia de la CFR parte din  rambleul căii ferate pentru a extinde drumul, dar a fost refuzat. "Dacă au fost în stare să-i facă plângere penală viceprimarului Mălan că a înlocuit gardul surpat cu unul nou, vă daţi seama ce înţelegere am găsit la CFR", zice edilul. Şi nu e singura problemă a drumului: apa pluvială se scurge de pe podul construit peste strada Pasteur printr-o ţeavă direct în capul trecătorilor care folosesc trotuarul dedesubt. Săptămâna trecută, orădenii ocoleau zona pe lângă pereţi. "Conform proiectului, apa pluvială trebuie să ajungă printr-o conductă în Pârâul Paris. Vom verifica cu constructorul în teren şi vom lua măsuri", spune managerul de proiect Anna Maria Sava.

Pasaje cu "derapaje"

Pasajele peste intersecţiile cu DN 79 şi DN 76 au şi ele probleme. Obligaţi la un termen mai scurt decât cel contractual pentru a închide şantierul înainte de 31 decembrie, constructorii pasajului de la ieşirea spre Arad au sacrificat calitatea în favoarea vitezei, covorul asfaltic turnat în decembrie fiind vălurit la îmbinările grinzilor de beton. "Vom vedea cum se comportă până în primăvară, iar dacă va fi nevoie va fi refăcut", spune Mălan.

Viceprimarul ia în calcul şi refacerea rigolei de scurgere a apelor pluviale de pe sensul dinspre Arad spre Nufărul. Dalele de beton ce despart pe o porţiune cele două benzi de circulaţie au toate şansele să cedeze sub traficul greu. "Rigola aşa era prevăzută în proiect. Constructorul nu a mai avut cum s-o corecteze", spune Mălan. După toate probabilităţile, porţiunea de rigolă din carosabil va fi acoperită cu asfalt în primăvară, şi tot până atunci Primăria trebuie să soluţioneze aducerea la nivel a gurilor de canal, situate acum prea jos. Ambele lucrări au o garanţie de 5 ani, aşa că executanţii vor face retuşurile pe cheltuiala lor, dacă au greşit. Dacă nu, va plăti Primăria...

Piaţa la rece

Un exemplu de lucrare ce va fi refăcută pe cheltuiala municipalităţii este reamenajarea Pieţei Rogerius, unde comercianţii se plângeau săptămâna trecută că îngheaţă în hala centrală deoarece imobilul nu are pereţi pe porţiunea către strada Sadoveanu. "Încălzirea prin pardoseală nu ajută la mare lucru. Îmi îngheaţă şi fructele pe tarabă", zicea o vânzătoare.

Directorul Administraţiei Domeniului Public, Liviu Andrica, a pregătit deja în buget 450.000 lei pentru închiderea golurilor cu panouri transparente. "Am discutat cu proiectantul încă din timpul lucrărilor şi m-a asigurat că nu vor fi probleme sub aspectul confortului termic. Cum oamenii spun că le este frig, vom închide golurile să nu mai intre aerul de afară".

Dale, pomi, gazon...

Ajustări va trebui să facă şi firma Abed Nego la grădina de pe Ciuperca. Încă de la deschidere, constructorul şi-a asumat înlocuirea dalelor crăpate, aducerea la nivel a îmbinărilor neuniforme, înlocuirea arborilor care nu se prind şi refacerea, la nevoie, a porţiunii unde a plantat gazon în loc să îl monteze din rulouri. "Tot ce nu e perfect va fi înlocuit pe cheltuiala firmei. Nu preluăm decât lucrări de calitate bună şi foarte bună", promite viceprimarul Mălan.

Altfel spus, proiectele vor putea fi judecate abia în primăvară. Dacă până acum Primăria a mai închis ochii la calitate pentru a le vedea finalizate la timp, de acum spune că nu va mai permite nicio scuză: oraşul nu mai e presat de timp, ci de bani...


RESTANŢE
Lucrările continuă!

În ciuda termenului stabilit pentru sfârşitul lui 2015, cele mai mari proiecte sunt încă în lucru. Consiliul Local şi-a asumat finalizarea din bugetul oraşului a CET-ului pe gaz (rest de 6,2 milioane lei), campusului şcolar (6 milioane lei), drumului expres (5,2 milioane lei), Pasajului Vulturul Negru (2,4 milioane lei) şi aquapark-ului Nymphaea (1,9 milioane lei).

În plus, deşi deja redeschisă traficului, Piaţa Unirii va fi predată abia în primăvară. Oricum, deja se văd prime fisuri în pavaj, dar şi alte carenţe: spaţiile verzi întretaie axele de deplasare ale trecătorilor dinspre Primărie spre strada Alecsandri, fiind de aşteptat ca aceştia să calce pe gazon, iar staţiile de tramvai nu au peroane pentru a uşura accesul persoanelor cu handicap.