O judecătoare a Tribunalului Bihor a decis suspendarea a nu mai puțin de 5 Hotărâri ale Consiliului Județean pentru construirea drumului de legătură dintre Oradea și Sânmartin, conceput să funcționeze și ca șosea de centură ocolitoare pentru localitățile Sânmartin, Băile 1 Mai și Băile Felix.

Deoarece proiectul are ca sursă de finanțare Programul Operațional Infrastructură Mare, care „expiră” anul viitor, banii europeni pot fi pierduți. „Vom face recurs”, spune președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.

Cinci dintr-o lovitură

Vinere neagră pentru administrația județeană, condusă de liberalul Ilie Bolojan. Unul dintre completele de judecată ale Tribunalului Bihor specializate în litigii de contencios administrativ și fiscal a decis suspendarea unei serii de cinci Hotărâri adoptate de Consiliul Județean pentru construirea drumului de legătură între municipiul Oradea și comuna Sânmartin.

Este vorba despre HCJ 206/16 septembrie 2021 privind avizarea variantei obiectivului de investiții, HCJ 207/16 septembrie 2021 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici, HCJ 261/26 octombrie 2021 privind aprobarea culoarului de expropriere, HCJ 279/26 octombrie 2021 privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici și HCJ 4/12 ianuarie 2022 privind modificarea HCJ 261/26 octombrie 2021 privind aprobarea culoarului de expropriere.

Potrivit deciziilor instanței, toate aceste acte administrative sunt suspendate până la pronunțarea instanței de fond asupra cererilor de anulare a celor cinci Hotărâri, Consiliul Județean având la dispoziție cinci zile, de la data comunicării, pentru a face recurs.

Încă o Hotărâre în instanță

De notat că săptămâna trecută, la precedenta reuniune a CJ Bihor, aleșii bihorenilor au decis respingerea altor două plângeri ale unor localnici din Sânmartin, care cereau anularea HCJ 104/28 aprilie 2022 privind aprobarea culoarului de expropriere aferent viitoarei șosele. Prin urmare, autorii plângerii s-ar putea adresa tot Tribunalului, pentru a obține suspendarea aplicării și, pe fond, anularea actului administrativ.

În esență, autorii plângerilor, localnici și firme afectate de exproprierile de terenuri, susțin că Hotărârile CJ Bihor nu ar fi fost motivate, acuzând și presupuse încălcări ale dreptului de proprietate și ale legislației de mediu. La acestea, juriștii instituției au răspuns de fiecare dată că proiectele actelor normative adoptate au fost motivate, fiind însoțite de rapoarte de specialitate și referate tehnice, că exproprierile sunt legale, însăși Convenția Europeană a Drepturilor Omului recunoscând drepturile autorităților statale de a face exproprieri atunci când ele sunt „necesare” și „justificate”, iar în privința pretinselor încălcări ale legislației mediului că toate aprobările pentru proiect au fost solicitate și emise cu respectarea legii.

Proiecte în pericol, pierderi de fonduri

La solicitarea BIHOREANULUI, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a declarat că până în prezent nu cunoaște motivele pentru care a fost suspendată de către instanță aplicarea Hotărârilor privind centura Sânmartin. „După ce vom afla motivarea instanței cu privire la considerentele care au stat la baza suspendării actelor administrative, ne vom exercita calea de atac, respectiv recurs. Considerăm că în adoptarea Hotărârilor Consiliul Județean Bihor a parcurs toate etapele stabilite de lege”, a spus Bolojan.

Pe de altă parte, președintele CJ Bihor a afirmat, chiar și la cea mai recentă reuniune a „parlamentului” județean, că „toate proiectele de infrastructură rutieră sunt îngreunate de plângeri și procese”.

„Oricum ai alege traseele, ele traversează terenurile cuiva. La toate proiectele am evitat să demolăm case, ceea ce în cea mai mare parte am reușit, dar este imposibil să nu trecem peste terenuri agricole, prin zone intravilane. Avem zeci de astfel de procese, juriștii instituției merg de la un proces la altul, dar sperăm să ducem toate aceste proiecte la capăt”, a spus Bolojan, care se teme că din cauza plângerilor CJ Bihor poate pierde fondurile UE pentru aceste proiecte, în condițiile în care ele trebuie finalizate până la sfârșitul anului viitor.

Centura-victimă

Șoseaua de centură Sânmartin, proiect de 148,9 milioane lei (fără TVA) cu finanțare UE din Programul Operațional Infrastructură Mare, ar urma să pornească din strada Iancu de Hunedoara din Oradea (din zona intersecției acestei străzi cu centura orașului) și să ocolească atât localitatea Sânmartin, cât și stațiunile Băile 1 Mai și Băile Felix, făcând joncțiunea cu DN 76 Oradea - Deva în zona intersecției cu drumul spre Cordău.

Pe cei 5,7 kilometri ai drumului ar urma să fie realizate şi trei poduri, două pasaje supraterane, un viaduct şi trei intersecţii giratorii. Suplimentar, pentru a asigura conectarea dintre DN76 şi noua şosea de centură, este prevăzut şi un drum de legătură de aproximativ 900 metri lungime, în dreptul giraţiei de la intrarea în localitatea Sânmartin, în zona „cartierului ANL”.

Contractul pentru construirea centurii Sânmartin a fost semnat la începutul lunii trecute cu o asociere formată din firmele Construcții Erbașu, Drumuri Orășenești, Procons Group și Vahostav SK, lucrările trebuind să fie executate în 14 luni, adică până la finele anului viitor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!