Deși România și-a asumat prin PNRR obligația de a legifera reguli privind mobilitatea urbană durabilă și Senatul a votat deja o variantă a unei viitoare astfel de legi, Primăria Oradea nu respectă toate obligațiile aferente conceptului, acuză consilierul local PSD Adrian Madar.
Acesta a criticat proiectul coridorului Nufărul - Cantemir, dar și al parcării subterane din zona Catedralei Ortodoxe, care nu este una de tip Park&Ride, cum a anunțat inițial Primăria, și ca atare nici nu a obținut pentru ea finanțare europeană nerambursabilă.
Va fi lege
Potrivit lui Madar, Senatul a aprobat o primă formă a viitoarei legi privind mobilitatea urbană durabilă conform angajamentelor asumate în PNRR, prin urmare, după ce actul normativ va trece și prin Camera Deputaților și va fi promulgat de președinte, după intrarea în vigoare va fixa mai multe obligații în primul rând pentru municipiile de rangul I, cum este și cazul Oradiei.
Între aceste obligații, Madar a enumerat, de pildă, favorizarea transportului public în comparație cu utilizarea individuală a autovehiculelor, dedicarea unor benzi de circulație pentru autobuze / tramvaie, dar și pentru bicicliști și rezervarea unor spații exclusiv pentru pietoni, reducerea spațiilor de parcare pentru autovehicule și a vitezei de deplasare a acestora, ba chiar și a numărului de autovehicule din localități (plus echilibrarea raportului autovehicule cu motor termic – vehicule electrice și hibride), amenajarea de stații ale mijloacelor de transport în comun la o anumită distanță maximă (de pildă tot la 600 metri pentru tramvaie) etc.
Oradea „bâjbâie”
În acest context, Madar a acuzat Primăria Oradea că nu preîntâmpină viitoarele obligații încadrându-și de pe acum integral proiectele de mobilitate urbană durabilă în reglementările ce vor fi adoptate. „Primăria Oradea bâjbâie, încearcă să valorifice oportunitățile de finanțare europeană nerambursabilă, dar sunt și probleme”, a spus consilierul PSD.
El a dat exemplul coridorului Nufărul - Cantemir, în legătură cu care a afirmat că include „bandă dedicată pentru tramvai, pistă pentru biciclete, traseu pietonal, elimină parcările, dar senzația mea este că s-a făcut nu pentru a favoriza transportul public, ci pentru a beneficia de finanțare”.
Nu e Park&Ride
De asemenea, Madar a criticat proiectul parcării subterane din zona Catedralei Ortodoxe, arătând că, deși a fost inițiat ca unul de tip Park&Ride, Primăria Oradea nu a obținut finanțare europeană nerambursabilă din simplul motiv că nu este într-o zonă de la marginea orașului, unde oamenii care intră în localitate să-și lase mașinile personale pentru a folosi mijloacele de transport în comun, ci o parcare de interior.
Consilierul de opoziție a catalogat drept „păguboasă” gestionarea acestei parcări, al cărei proiect a fost lansat în 2018 fără a fi finalizat decât anul viitor.
Într-o primă etapă, pe care PSD-istul a numit-o „preelectorală”, adică în 2018-2019, municipalitatea a anunțat că vrea să facă o parcare Park&Ride și să obțină finanțare europeană, devizul fiind estimat atunci la 35,9 milioane lei și durata de implementare a proiectului de 12 luni, iar deja „la sfârșitul anului 2018 Primăria a anunțat că nu s-a acceptat finanțarea europeană pentru că nu s-a încadrat în conceptul de mobilitate urbană durabilă”.
Într-o a doua etapă, în 2020, perioadă electorală, s-a finalizat licitația pentru 29 milioane lei și proiectul trebuia să fie gata la 1 decembrie 2021, dar acum suntem, spune Madar, într-o a treia etapă, post-electorală, în care proiectul a fost oprit o vreme îndelungată din cauza descărcărilor arheologice, dar și suplimentat cu 6,5 milioane lei, iar în ianuarie acest an durata de finalizare a mai fost prelungită o dată „cu încă 12 luni”.
Proiecte care să aducă calitate vieții
„Primăria are sute de proiecte în derulare, ăsta e adevărul, oamenii muncesc, dar trebuie selectate proiecte care să fie prioritare”, a concluzionat consilierul PSD Adrian Madar.
În acest sens, el a mai dat un exemplu, arătând că administrația locală intenționează să prelungească linia de tramvai din Calea Aradului către Aeroport, în condițiile în care cartierul Velența nu e conectat la restul orașului prin linie de tramvai, desființată, de altfel, la începutul anilor '90.
El a afirmat că dacă PSD va prelua conducerea Oradiei, fapt care nu s-a întâmplat în ultimele trei decenii, reprezentanții acestui partid vor „selecta proiecte care să aducă calitate vieții”.