Angajări făcute după bunul plac, lucrări date pe ochi frumoşi şi animale făcute cadou, fără nici un act, unor persoane necunoscute...

Auditul făcut la Regia Autonomă a Pieţelor Agrement şi Salubritate (RAPAS) pentru perioada 2008-2010 a scos la iveală nereguli majore petrecute în mandatul fostului director Romulus Cosma. Toate semnalate de BIHOREANUL încă de atunci!

Am avut dreptate!

Primul lucru pe care l-a făcut în octombrie 2010 Liviu Andrica, proaspăt numit director la Regia Autonomă a Pieţelor, a fost să ceară un audit cu privire la situaţia reală a unităţii. Fostul director, Romulus Cosma, părăsise pe 30 septembrie postul prin demisie, presat de primarul Ilie Bolojan, şi dorea să ştie exact ce moşteneşte de la acesta.

BIHOREANUL avertizase încă din 2009 că tânărul Cosma, fost consilier de-al primarului, o luase pe un drum greşit. Printre altele, ziarul a dezvăluit că directorul şi-a înfiinţat o firmă de pază împreună cu un fost securist dubios, pe care l-a angajat pe bani grei în RAPAS, tocmai când regia scotea la licitaţie serviciile de pază. De asemenea, Romulus Cosma a umflat numărul taxatorilor din pieţe, a majorat pe ochi frumoşi salariile piloşilor din regie şi a umplut pieţele de chioşcuri neautorizate.

Comandat în octombrie anul trecut, controlul a fost finalizat la începutul acestui an şi a fost semnat de primar abia săptămâna trecută, după ce Ilie Bolojan l-a studiat zile în şir, îngrijorat de gravitatea faptelor. "Documentul arată clar că regia nu s-a bucurat de cea mai bună conducere", a confirmat BIHOREANULUI, vizibil iritat, primarul Bolojan.

Angajări pe ochi frumoşi

RAPAS este unul dintre principalii gospodari ai domeniilor oraşului. Regia gestionează "fabricile de bani" care sunt pieţele orădene, ştrandurile şi parcurile, precum şi cea mai sigură investiţie: cimitirul. O afacere teoretic "beton", regia a fost adusă pe butuci în doar doi ani. Şi culmea, acest lucru nici măcar nu poate fi imputat legal fostului director. Asta fiindcă Romulus Cosma nu a semnat niciodată un contract de management cu indicatori de performanţă cuantificabili. El a fost angajat în baza unui contract individual de muncă, la fel ca angajaţii de rând!

BIHOREANUL a dezvăluit încă din 2009 că în doar câteva luni RAPAS a angajat 34 de oameni, pe "prietenie" şi fără concurs, lucru confirmat acum de audit. Într-o perioadă în care Primăria şi regiile subordonate concediau oameni pe capete, numărul taxatorilor în pieţele orădene a fost dublat peste noapte. Culmea, angajările au continuat inclusiv după ce personalul depăşise totalul aprobat prin organigramă de Consiliul Local, "proprietarul" regiei.

Dincolo de faptul că RAPAS a plătit salarii peste buget, auditul a scos la iveală şi faptul că apropiaţii directorului au primit bani necuveniţi! Romulus Cosma a majorat, de pildă, retroactiv salariile a trei angajaţi care au încasat în total, în aprilie 2009, 13.000 de lei în plus la salariu. Banii reprezintă majorarea de salariu aferentă primelor trei luni din acel an. Cum legea prevede că majorările se pot plăti retroactiv pe maxim 15 zile, acum respectivii vor trebui să dea banii înapoi!

Haos generalizat

Debandada din RAPAS este ilustrată perfect de cimitirul municipal. Deşi Consiliul Local a majorat începând cu ianuarie 2010 tarifele pentru serviciile prestate în cimitir, acestea au fost comunicate magazinului de pompe funebre abia prin februarie. Magazinul din strada Primăriei a lucrat cu vechile preţuri mai bine de o lună, provocând pierderi de 15.865 lei.

Aceasta este, însă, o chestiune minoră! La sfârşitul lui 2008 conducerea regiei a atribuit pe ochi frumoşi firmei Padombi din Oradea lucrările de reparaţii capitale la capela municipală. Valoarea contractului, de 151.554 lei fără TVA, şi durata de o lună a lucrărilor au fost stabilite din burtă. Cosma nu s-a deranjat să facă licitaţie deşi suma depăşea pragul de 10.000 euro în vigoare la acea dată. Mai mult, la RAPAS nu există nici măcar dosarul de achiziţie cu oferta iniţială a firmei, pentru a vedea dacă directorul a încercat măcar să negocieze preţul.

De fapt, dacă l-a negociat, a făcut-o în sus! Prin anexe repetate făcute la contract, lucrările au fost întinse de la o lună la nouă luni, iar preţul a fost majorat în final cu 78.458 lei, fără TVA! Cazul este cu atât mai grav cu cât suma depăşeşte pragul legal de 50% până la care se puteau majora, legal, costurile lucrărilor. În plus, la regie nu există nici acte justificative privind lucrările suplimentare, nici graficul de execuţie. Tot ce mai poate face acum RAPAS este să pună angajaţii care au urmărit lucrările să plătească din buzunar cei 2.681 lei plătiţi peste pragul legal. Dacă mai are de la cine...

Împărţite pe ochi frumoşi

Cea mai mare nebuloasă a regiei este însă legată - aşa cum anunţa BIHOREANUL încă de anul trecut - de dispariţia din inventarul Grădinii Zoologice a nu mai puţin de 158 de animale. Exemplarele, de la lei şi asini până la raţe şi capre domestice, au fost donate sau date la schimb de conducerea Zoo fără a avea acordul Consiliului Local.

08 Liviu Andrica.jpg"Eu nu spun că aceste animale nu au fost donate, ci doar că trebuia să îşi dea acordul directorul general al regiei şi proprietarul, care este Consiliul Local", spune Liviu Andrica (foto), actualul director al RAPAS.

De parcă nu era de ajuns, în majoritatea cazurilor nu există nici măcar vreun act oficial care să justifice lipsa la inventar a animalelor: documente de donaţie sau, dacă au murit, acte de necropsie.

Zoo-aritmetică

Mai mult, aritmetica de la Zoo este cel puţin dubioasă. Spre exemplu, conform inventarului în martie 2009, Grădina Zoologică avea 16 lei. Deşi nu există acte de donaţie, din adresele trimise de Zoo către Protecţia Mediului rezultă că în februarie anul trecut 13 lei au fost expediaţi la Yorkshire, în Anglia, iar în aprilie alţi trei lei au fost trimişi în Africa. În ciuda acestui fapt, culmea, în inventarul Zoo figurează şi în prezent doi lei! Asta în condiţiile în care nu există nici un document din care să reiasă că între timp s-ar fi născut noi exemplare!

Pentru a pune capăt polemicilor pe marginea inventarului regiei şi a recupera prejudiciul creat oraşului, noua conducere s-a îndreptat în instanţă împotriva celor responsabili. "RAPAS i-a chemat în instanţă pe directorul Daiana Gender şi pe administratorul Radu Aştilean. Prima înfăţişare va avea loc în luna septembrie. Nu am nimic personal cu doamna Gender, dar dacă aş fi acceptat această situaţie, aş fi fost părtaş la aceste lipsuri", declară Andrica.

Rămâne de văzut dacă directorul va aplica aceeaşi măsură şi pentru recuperarea celorlalte prejudicii create de fostul director Romulus Cosma şi tragerea lui la răspundere penală. Pentru că, altfel, tot "părtăşie" se cheamă...


CIMITIRUL PIAŢĂ
"Vând loc de veci!"

Pentru prima oară în istoria regiei, auditul făcut la RAPAS a dovedit oficial ceea ce ştia tot orădeanul: în cimitirul municipal locurile de veci bine amplasate se dau doar pe pile şi se vând la negru. Conform raportului, angajaţii cimitirului nu comunicau magazinului de pompe funebre din strada Primăriei decât locurile de mormânt de la mijlocul parcelelor, cele considerate "bune" fiind împărţite pe pile.

Criza locurilor de veci a dus la apariţia speculei, orădeni descurcăreţi închiriind în avans mai multe locuri pe care ulterior le scoteau la revânzare. Conform anunţurilor din presa locală, preţul unui loc de veci bine amplasat începea de la 500 de euro. "Ca o măsură de precauţie am ordonat inventarierea tuturor locurilor de veci şi a stării în care se află. Evidenţa va fi comunicată magazinului, care va fi mutat cât mai repede la cimitir. Aşa vom avea o situaţie clară şi nici nu vom mai pune orădenii pe drumuri", spune directorul Liviu Andrica. De asemenea, închirierea anticipată a locurilor de veci a fost sistată, pentru ca deţinătorii lor să nu fie tentaţi să le vândă.