Oradea are acum trei mall-uri. În plus, spaţiul fostei întreprinderi Înfrăţirea este şi el vizat de alţi investitori. Calculele dezvoltatorilor spun că un mall e profitabil dacă atrage zilnic 20.000 de vizitatori, în cazul Oradiei asta însemnând cam 10% din locuitori. Altfel spus, supercentrele orădene ar trebui să atragă zilnic o treime din populaţia oraşului.

Nu pun la îndoială elanul orădeanului când e să spargă bani, dar trebuie ţinut cont şi de, vorba bancherilor, lichidităţi. Prin urmare, nu-i sigur că socotelile de acasă ale investitorilor se vor potrivi cu cele din târg ale orădenilor. N-ar fi exclus să asistăm la o canibalizare, la situaţia în care unele mall-uri vor ajunge să funcţioneze la limita subzistenţei. Din această perspectivă se poate vorbi de un război, chit că termenul mai potrivit ar fi cel de concurenţă.

Şi totuşi, nu cred că se va ajunge la confruntări, pentru că nu poţi pune în competiţie merele cu perele. Actualele centre comerciale diferă mult între ele. De exemplu, e greu de imaginat o concurenţă reală între un mall din oraş şi unul din afara lui. Sau între cele mai vechi şi cele nou-venite. Apoi s-ar putea să le diferenţieze specificul: unii vor marşa pe distracţie, alţii pe comerţ. Poate nu întâmplător managerul celui mai nou mall a declarat că el vede adevărata concurenţă nu la Oradea, ci la Debreţin.

În afara disputelor între firme, deocamdată cei mai câştigaţi sunt orădenii. Acum au ocazia să compare înainte să cumpere.